2021-06-26, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Måste alla som fuskar vara synkade med varandra och känna till hur de andra fuskar menar du?

Måste alla göra samma sorts fusk eller är det bara du som har dålig fantasi för att kunna se olika sorters fusk?
Berätta för mig då herr duktig hur fusket ska gå till på ett sätt att man själv kan göra det i en vallokal utan att de andra känner till?

Om jag själv som rösträknare i Stockholm mot förmodan skulle lyckas med mitt fusk, vad säger då att Per Andersson i Sorsele kommer lyckas göra likadant utan att dennes kollegor får nys om det? Du fattar väl själv att det sitter minst en person i omgångar som har hand om avprickning av röstlängden och flera som sitter och har uppsikt över boxen?
Citera
2021-06-26, 11:17
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är ju inte ovanligt att en avgående VD sitter kvar medan styrelsen letar efter en efterträdare.

Absolut, det finns något som kallas "med omedelbar verkan", då byter de ut låsen innan han får sparken. Det är bra att Löfvèn sitter kvar och får tid på sig. Skapar mindre panik och oordning.
Citera
2021-06-26, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Statsministern är ju inte ens vår statschef så det där är bara överdrivit. Sverige går inte under utan regering. Det formellt avgörande borde ju vara att den här frågan inte längre ska ligga i den avsatta statsministerns händer.
Statschefen är kungen och kungen saknar makt.

Sverige kanske inte går under utan en regering, men en övergångsregering som följer praxis kommer inte kunna styra som vanligt vilket skapar osäkerhet under en kris.
Citera
2021-06-26, 11:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Statsministern är ju inte ens vår statschef så det där är bara överdrivit. Sverige går inte under utan regering. Det formellt avgörande borde ju vara att den här frågan inte längre ska ligga i den avsatta statsministerns händer.

Jo, Sverige klarar sig inte utan en regering, inte ens under semestern.

Men jag håller med om att det är tokigt att en statsminister som redan fått en misstroendeförklaring mot sig kan utlysa ett extraval. Det borde vara talmannen som tar över direkt i det läget.
Citera
2021-06-26, 11:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Berätta för mig då herr duktig hur fusket ska gå till på ett sätt att man själv kan göra det i en vallokal utan att de andra känner till?

Om jag själv som rösträknare i Stockholm mot förmodan skulle lyckas med mitt fusk, vad säger då att Per Andersson i Sorsele kommer lyckas göra likadant utan att dennes kollegor får nys om det? Du fattar väl själv att det sitter minst en person i omgångar som har hand om avprickning av röstlängden och flera som sitter och har uppsikt över boxen?

När du kommer med ett påstående om att det krävs tusentals valarbetare som är med på fusket borde du kunna svara på alla sådana här frågor och även om de måste vara synkade med varandra.

- Vilka olika sorts valfusk kan du komma på, lista alla varianter som du kan tänka på.
- Är du övertygad om att din lista innehåller alla möjliga sätt att fuska på?

Om du inte klarar av detta saknar du grund för ditt påstående. Då visar du istället bara att du är för trångsynt för att kunna se hur man kan fuska.
Citera
2021-06-26, 11:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Någon som vet om det också är val till kommun och regionfullmäktige vid extra val?

Nej, det är det inte.
Citera
2021-06-26, 11:23
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Hans regering är fortfarande laglig eftersom regeringsformen ger honom och regeringen rätten att invänta sitt beslut i en vecka. Väljer regeringen extra val så sitter regeringen också som vanligt och lagligt fram till extra valet. Inga konstigheter med det.

Visserligen har du rätt i sak, men jag motsätter mig till att situationen på något sätt är vanlig. Misstroendevotum sker inte var torsdag direkt.
Citera
2021-06-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Dom samlade in politiska artiklar från ett antal tidningar och helt enkelt avgjorde om artikeln var negativ, positiv eller neutral och jämförde de olika partierna och tidningarna på så sätt. Det är en ganska enkel (för enkel) analys av problemet men det ger en fingervisning. Det finns mer omfattande och bättre studier men jag orkade inte läsa igenom 300 sidor forskning. Aftonbladet var den tidning som hade skrivit mest negativt om vad som då var S/V/Mp.

Nja man samlade in artiklar (förhållandevis få) från valrörelsen och bedömde främst från rubrik och ingress huruvida artikeln var till alliansens eller svamparnas fördel (eller neutral för den delen). DN hade flest andel artiklar till alliansens fördel. Därav kom den längst till höger enligt bedömningen.
Citera
2021-06-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
jag tycker stefan löfven är en bra statsminister
Löfvén är duktig som statsminister, det är konstellationen Lööf och Löfvén som är omöjlig. Hoppas att han förstår det själv, så att han inte tar för allvarligt på nederlaget.
Citera
2021-06-26, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
När du kommer med ett påstående om att det krävs tusentals valarbetare som är med på fusket borde du kunna svara på alla sådana här frågor och även om de måste vara synkade med varandra.

- Vilka olika sorts valfusk kan du komma på, lista alla varianter som du kan tänka på.
- Är du övertygad om att din lista innehåller alla möjliga sätt att fuska på?

Om du inte klarar av detta saknar du grund för ditt påstående. Då visar du istället bara att du är för trångsynt för att kunna se hur man kan fuska.
Enkelt, därför att det är helt otroligt att en person i varje vallokal ska lyckas manipulera resultatet utan att kollegorna får reda på det.

Och det krävs att detta fusk sker i stort sett samtliga vallokaler (som är runt 6000) för att påverka mandatfördelningen.

Det går inte att fuska på något annat sätt än att man öppnar lådan, och byter ut valsedlar med önskvärt parti samtidigt som det påverkar mandatfördelningen.

Eller att man själv i smyg lägger in några kuvert med önskvärt partis sedlar och lägger in i lådan. Men då kräver det att man också prickar av dessa röster i röstlängden så att det blir rätt antal kuvert kontra avbockade på röstlängden. Då måste du dessutom själv ha kontrollen över röstlängden samtidigt som alla andra ser på när du försöker göra något fuffens. Och har du bockat av röstlängden så har du bockat av ett gäng personer som kanske dyker upp senare och inte får rösta eftersom deras namn redan blivit avprickade. Man kan sen inte skylla på att de blivit bockade av misstag eftersom det kanske är tomma rader över och under att det knappast kan vara ett misstag men snarare en medveten handling.

Förstår att sånt här är alldeles för avancerat för din lilla hjärna att du måste ställ en massa ledande frågor för att försöka sätta dit mig.
Senast redigerad av karlXgustav 2021-06-26 kl. 11:29.
Citera
2021-06-26, 11:28
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jo, Sverige klarar sig inte utan en regering, inte ens under semestern.

Men jag håller med om att det är tokigt att en statsminister som redan fått en misstroendeförklaring mot sig kan utlysa ett extraval. Det borde vara talmannen som tar över direkt i det läget.

Det håller jag med om. Det borde inte vara statministerns beslut om talmansrundor eller extraval.
Citera
2021-06-26, 11:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Löfvén är duktig som statsminister, det är konstellationen Lööf och Löfvén som är omöjlig. Hoppas att han förstår det själv, så att han inte tar för allvarligt på nederlaget.

Duktig? Han har ju inte ens vunnit något enda val! Att han blivit statsminister trots att många fler röstat blått än rött beror ju på häxan Annie Lööf. Hon har svikit sina väljare genom att rösta fram Löfven och kommunister. Sveriges riksdag som vi sett nu är och har aldrig varit för Löfven och hans MP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in