2021-06-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Det är väl väljaren som sätter politikern i sin position?
Man får de politiker man förtjänar.
Citera
2021-06-26, 09:06
Medlem
Otroligs avatar
Om Löfven nu utlyser ett extraval direkt utan talmansrundor avslöjar han sig själv. Det blir beviset på att ”undvika politiskt kaos” bara är tomt prat och det enda viktiga för honom är att ha makten själv. Med tanke på osäkerheten kring vissa ledamöter finns det en möjlighet att Kristersson kan godkännas och sedan vila på en stabilt budgetunderlag.
Citera
2021-06-26, 09:25
Bannlyst
Marcus Oscarsson tror samma som jag, Löfven kommer fortsätta som statsminister och Vänsterpartiet kommer vika ner sig och rösta på deras budget.
Citera
2021-06-26, 09:30
Medlem
sinewaves avatar
En stor fråga är också om V vill kapitalisera på att belysa om man ska vara dörrmatta eller ej.

Det blir något mellanmjölk att klaga och sedan bara låta regeringen Löfvén fortsätta även om man får ibort en punkt. Från V synhåll kan det trots allt inte vara så hett att fortsätta låta C föra taktpinnen. Detta att man hela tiden ska välja det minst sämsta ur deras perspektiv samtidigt som V ligger kring 10% måste bli något långdraget.

"Rösta på oss så får du det vi tycker är minst sämst, någon egen politik får vi knappt igenom". En inte allt för inspirerande slogan som V verkar ha. Inte riktigt någon valvinnare och en brutalt låg ambitionsnivå.
Citera
2021-06-26, 09:30
Avslutad
Jag förutsätter att inte budgeten går ihop för Löven och att ens bli vald till statsminister hänger löst. Varför känns det ändå som att det blir talmansrundor trots att logiken säger extraval?

Man är så van vid prat och att sen inget händer så det ligger absolut något i att på måndag kl 14.00 håller Löfven pressträff där han går ut med en bred historisk lösning för att undvika politiskt kaos.
Och då har han hållit svenka folket som gisslan i en vecka till ingen nytta.
Citera
2021-06-26, 09:31
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Marcus Oscarsson tror samma som jag, Löfven kommer fortsätta som statsminister och Vänsterpartiet kommer vika ner sig och rösta på deras budget.
Men det kräver både C och V och det handlar om en valbudget. C kommer att kräva ett högt pris för att gå in i en valrörelse som S stödparti - de kommer därför kämpa till sista blodsdroppen för att få en så liberal prägel som möjligt på budgeten - och frågan är om det är ett pris V är beredda att betala.
Citera
2021-06-26, 09:36
Medlem
Citat:
Så vänstern ska stödja kraftigt sänkta skatter på arbetsinkomster och sänkt skatt på isk konto.?
Citera
2021-06-26, 09:36
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Socialdemokraterna måste införa marknadshyror vilket inte är populärt så man låter V fälla regeringen så att högerblocket kan vinna vid ett nyval och införa sagda marknadshyror. Sen kan man i lugn och ro vinna nästa val genom att kritisera marknadshyrorna precis som man än idag kritiserar alliansens privatiseringar.

Man låter fienden vinna en liten seger så att dom får införa kritiserade förändringar som tex privatiseringar av bilprovning, apotek mm och sen kan man i lugn och ro beskylla fienden för vad man själv skulle vara tvungen att göra om man haft makten.
Citera
2021-06-26, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alline1
Detta är närmast såkallat "Copium" ett uttryck som används på engelska. D.v.s. man lurar sig själv blint att folket vill ha massinvandring när allting talar för att dom inte vill det.

Det är inte så enkelt att opinionen i ett land ifrån en dag till den andra ändrar sig så att Socialdemokraterna förlorar 20% röster ena månaden eftersom dom sa något dåligt den månaden.

Ni båda blundar även helt för att hela mediakompelxet i landet spottar ut propaganda för att stigmatisera alla som är emot massinvandring som nazister.

Gå till en person som brutit sig ut ur en sekt och ha samma retorik, varför lämna du inte bara LOL.

Kolla på Socialdemokraternas väljarstöd sedan massinvandringen infördes.

1932: 41,1 %
1936: 45,9 %
1940: 53,8 %
1944: 46,6 %
1948: 46,1 %
1952: 46,0 %
1956: 44,6 %
1958: 46,2 %
1960: 47,8 %
1964: 47,3 %
1968: 50,1 %
1970: 45,3 %
1973: 43,6 %
1976: 42,7 %
1979: 43,2 %
1982: 45,6 %
1985: 44,7 %
1988: 43,2 %

Man har sedan dess för första gången på 100 år övergett Socialdemokraterna, röstat fram en högerregering och sedan valt in ett HELT nytt parti i riksdagen som idag ligger i toppen bland dom största partierna.

Ihop med Moderaterna har dom samma siffror som Socialdemokraterna brukade ha, svenska folket har övergett S och vill ha minskad invandring.

Vilket även opinionsmätningar visar. RÄknar man dessutom bort invandrarnas röster och deras barn som räknas in under svenskar i statistiken så blir det ännu mer brutalt uppenbart.

Det är såna som ni som kämpar med näbbar och klor för att stävja att det blir ett motstånd.

Och ni kämpar med allt ni har emot svenska folkets vilja.

Bland vanliga svenskar Erik och Mackan är ni ensamma idag.

Om 70% är emot massinvandring så är det deras ansvar att rösta på partier som gör någonting åt det, med mindre de tycker andra frågor är viktigare.

De flesta partier har varit tämligen öppna i frågan. Alla partiprogram och all statistik har alltid funnits offentligt tillgängligt. Hela ”öppna era hjärtan” politiken var ganska big news. Likaså massinvandringen i samband med flyktingkrisen 2015.

Jag kan inte förstå hur folk känner sig lurade eller förda bakom ljuset. Om de inte visste vad de skulle få när de röstar på S, C, mp och tillochmed M så är det deras eget fel att de inte är pålästa. Även media har tagit en väldigt tydlig ståndpunkt i frågan, annat än enstaka debattinlägg.

Röstar man av slentrian utan att tänka så kan man inte klaga.
Citera
2021-06-26, 09:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Ja det kan jag också tänka mig men det kräver att Ingen i vänsterblocket röstar emot partilinjen.
Citera
2021-06-26, 09:58
Medlem
Citat:

Räcker inte med det. Det krävs att V och C kan enas kring budgeten, och C har helt avvisat allt samarbete med V.
Citera
2021-06-26, 09:59
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Märkligt att Sabuni absolut vill fixa till ett extraval. Då blir det verkligen vinna eller försvinna för henne.
Hon hoppas på stödröster, men den chansen hade varit betydligt större vid ett ordinarie val. Nu tror jag inte att många taktikröstar för att hjälpa henne.
V och SD blir vinnarna i ett extraval.
L kommer inte få några stödröster från vänsterväljare och för att få stödröster från högerväljare så måste man kompensera för sveket i förra valet. Att driva oss till ett extraval kan vara ett sätt för att få tillbaka stödröster från M-väljare.

Jag håller med, V och SD kommer vinna på ett extraval men det viktiga är nog var rösterna kommer komma ifrån. Tror både S och C kommer läcka röster som ett såll och om extremist-Mp åker ur riksdagen kommer jag fira med champagne och cigarr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in