2021-06-25, 17:09
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Han har aldrig utlyst något extraval, bara hotat med det. Och det går inte att ta tillbaka det.

Okej det var så det var. Bra att veta!
Citera
2021-06-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Märkligt att Sabuni absolut vill fixa till ett extraval. Då blir det verkligen vinna eller försvinna för henne.
Hon hoppas på stödröster, men den chansen hade varit betydligt större vid ett ordinarie val. Nu tror jag inte att många taktikröstar för att hjälpa henne.
V och SD blir vinnarna i ett extraval.

Det finns risk för att alla förlorar vid ett extraval. Enklare för väljarna att ta ställning efter en normal valrörelse där partierna gett något slags besked om vad de vill göra om de kommer till makten.

Att bilda regering i Sverige verkar nuförtiden koka ner till två principiella alternativ - ett väntster eller högerblock som lierar sig med sitt respektive extremparti (V resp SD) och något halvhjärtat stödparti (MP, C, L). Det ger svaga majoriteter och tungt jobb i Riksdagen.

Ett alternativ som inte längre borde vara så otänkbart vore att de två största partierna slog sig ihop (S & M då alltså), vid behov med stöd av något mindre mittenparti. På så vis undviker man att behöva befatta sig med extremerna och kan ändå bilda en stark regering. De ideologiska olikheterna är visserligen stora på idéplanet, men realpolitik handlar ju om praktiska frågor där det borde gå att diskutera sig fram till gemensamma lösningar.

I ett sådant fall skulle rimligen kampen bli i de olika utskotten och förslagen inte komma till Riksdagen förrän man redan kompromissat färdigt.
Citera
2021-06-25, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dryga 50 timmar kvar.

Vad tror vi?

Utlöser han nyval eller väntar talmansrundor?

Märkligt inga källor från partierna läckt till media.

Svårt att säga. Tittar man enbart på det parlamentariska läget, så tror jag på extra val, men samtidigt tror jag att flera partier blev överrumplade av hur snabbt regeringen fälldes, och då kan talmansrundor vara ett sätt att förlänga tiden att prata sig samman igen.
Citera
2021-06-25, 17:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dryga 50 timmar kvar.

Vad tror vi?

Utlöser han nyval eller väntar talmansrundor?

Märkligt inga källor från partierna läckt till media.

Det beror nog på en del saker vi inte känner till. Rimligen ställer Löfven frågan till Annie om hon har kontroll över sina mandat eller om någon inte kommer följa partilinjen (Helena Lindahl). Han frågar också om Annie kan förhandla budgeten med kommunisterna och han frågar kommunisterna om de kan rösta för en budget som de inte får förhandla om.

Svaren på dessa frågar kan sedan avgöra vad han väljer.
Vad tror vi om det Helena Lindahl skrev på facebook, vågar hon gå emot Annie och rösta fram UK?
Citera
2021-06-25, 17:29
Medlem
Fortsatt högt förtroende för Löfven säger Sifo i dagsfärsk undersökning (Expressen) "Signifikant skillnad" mot Kristersson.
Hur kan det vara möjligt?
Löfven har misslýckats med allt. Han har ju ingen politik.

Hur formuleras frågan och vilka frågar Sifo? Hur tolkas de svaren?
Börjar luta åt att inte ens Sifo kan man lita på.
Har det blivit en tentakel i den djupa staten också?

Skall man få folket att tycka att om så många har förtroende för Löfven kanske han inte är så svag, då kanske jag är fel ute.
Citera
2021-06-25, 17:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Invandringspolitiken kan knappast bli mer restriktivt än vad den är nu. Den nya utlänningslagen röstades genom med stöd av såväl M och SD. Därtill har SD gett sken av att inte vilja driva genom borgerlig politik med allt vad det innebär som marknadshyror, privatiseringar osv. SD:s väljarbas kommer att förvänta sig annat än vad den borgerliga regeringen ger.

SD:s väljarbas ligger klart till vänster om nuvarande Moderater och är snarare i det närmaste en blåkopia av Socialdemokraterna under Tage Erlander regeringstid. Ej att förväxla med Olof Palmes "kommunism".

Att SD utmålas som högerextrema är ett led i stigmatiseringen och har föga med verkligheten att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Fortsatt högt förtroende för Löfven säger Sifo i dagsfärsk undersökning (Expressen) "Signifikant skillnad" mot Kristersson.

Skall man få folket att tycka att om så många har förtroende för Löfven kanske han inte är så svag, då kanske jag är fel ute.

Dom som klagar på att statsministern är så dåligt dom kanske ska kolla lite mer på U.K.

Han är patetisk, falsk, ynklig och allt annat. Löfven är helt enkelt att föredra, när de båda jämförs rakt över.
Ebba vore ett bättre alternativt tycker jag, men jag röstar på S så det är inte viktigt men nog borde det väl vara en poäng om det är 3 partier där två är jämnstora och ett mindre, att det mindre får statsministertitlen, så dom kan ägna sej åt något viktigare. Framförallt när UK är en sån katastrof.
Citera
Medlem
Citat:

Expressen redovisar ju även frågan och vilka svarsalternativ de fick

Fråga: Vem av Stefan Löfven och Ulf Kristersson har du störst förtroende för som statsminister?

Svarsalternativ: Stefan Löfven, Ulf Kristersson, tveksam/vet ej.

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-overtag-i-statsministerkampen/
Citera
2021-06-25, 17:37
Bannlyst
Ikväll är väl Röven i Bryssel?
Imorgon är han full lr bakis, sen är det söndag och då blir det inga möten.
Det är redan klart, det blir extraval och det går inte att ändra på när han väl utlöst det 🇸🇪✌️
Citera
2021-06-25, 17:40
Medlem
Citat:
SD hade 20-25%+ i opinionsundersökningar innan 2018 valet.. Jag tittar aldrig mer på dessa "undersökningar"
Citera
2021-06-25, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
SD hade 20-25%+ i opinionsundersökningar innan 2018 valet.. Jag tittar aldrig mer på dessa "undersökningar"
För att vanligt folk inte vill ha borgerlig politik. Vanligt folk är inte borgare. Dom är bönder, invandrare m.m.

SD ligger till höger om sossarna men till vänster om Alliansen. Jag förstår inte vad Jimmie och Ulf har gemensamt. SD bör istället samarbeta med sossarna.
Citera
2021-06-25, 17:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Vad menar du med "inte ens Sifo.."?
Jag har jobbat där som konsult och skulle aldrig lita på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in