Citat:
Ursprungligen postat av
_killah
Få ut 30 och spara 22 låter förvisso extremt bra, men det låter inte som att du då levt ett riktigt kvalitativt liv.
Existensminimum är ju 5200:- och jag förutsätter att om du bor själv iaf betalar 2500:- i avgift/hyra på ditt boende.
Det finns inte mycket marginal till något extravagant, eller ens en krogkväll/restaurangbesök i månaden i sådana fall. Gissningsvis ingen bil heller.
Jag är väl inte så extravagant nej, bil och körkort har jag inte och har aldrig haft. Inte varit nödvändigt. Kan åka kollektivt och taxi när jag behöver.
Min boendekostnad totalt med el, bredband, hemförsäkring är väl runt 2000:- i månaden.
Betald bostadsrätt. Kroglivet lämnade jag redan i 40-årsåldern så det är länge sedan.
Däremot en relativt "dyr" hobby jag plöjer ned lite stålar i.
Inga barn, det kostar väl en del gissar jag?
Men som sagt, tråden handlade inte om min privatekonomi, utan att det genomsnittliga sparandet är runt 3m. Vilket i mina öron låter väldigt lite. Men kanske är det så
E: Läste om restaurangbesök, jag äter ute två gånger om dagen vardagar. Lunch ute och sedan något på väg hem, så matkostnaden skulle jag kunna snåla in på, om jag vore sniken

Tänker inte på att "spara" eller leva snålt alls.
Vill jag köpa något, eller spendera så gör jag det utan att reflektera. Snåla människor skyr jag.