Citat:
När det gäller valförrättare och rösträknare så är det inte så svårt att utbilda dem som man kan tro. De flesta av dem är frivilliga och har oftast deltagit ett antal val. De behöver påminnas om vilka regler som gäller och om det har tillkommit nya regler.
Ett råd till er som är kritiska mot det svenska valsystemet ta och anmäl er som valförrättare så kommer ni att få en bra inblick på hur det fungerar i verkligheten.
Ett råd till er som är kritiska mot det svenska valsystemet ta och anmäl er som valförrättare så kommer ni att få en bra inblick på hur det fungerar i verkligheten.
Jag har vänner som både är/har varit rösträknare och valförrättare. Bägge grupper berättar om direkta brott mot vallagen. Ett förhållandevis vanligt brott är röstfiske vid/i vallokal.
Detta är tydligen mer vanligt i mindre orter. Jag har själv sett det med egna ögon hur ett parti bedrev kampanj under valdagen i själva vallokalen utan att valförrättaren agerade/reagerade. Det kan möjligtvis bero på personen i fråga var son till stadens starke man.
Andra 'problem: Valsedlar som saknas (mindre vanligt nu). Valsedlar som göms/inte fylls på… osv
Om dessa figurer är utbildade, så vågar jag inte ens tänka på hur outbildade valförrättare och rösträknare skulle agera.
Låt mig därför med en dåres envishet återigen propagera för en helt datoriserad röstning, där alla väljare i efterhand kan kontrollera deras röst blivit korrekt registrerad. Med en mjukvaran som är open source skulle alla kunna kontrollera mjukvarans integritet och eventuellt täppa möjliga exploits.
Detta är billigare, snabbare och betydligt mer motståndskraftigt mot valfusk.
Jag ser ingen som helst anledning till varför detta inte redan genomförs, annat än sådant som av media stämplas som konspiratoriska hjärnspöken.