2021-06-25, 11:23
Avslutad
Rätt lustigt. Här i Uppsala så krängs många 60-80 tals hus nu. Ofta med väldigt låg belåning, där ägarna bott sedan huset byggdes i många fall. De har dessutom inte gjort underhåll mer än att köparna får lägga minst 1 miljon om de gör de mesta själva. Minst 2 miljoner om de låter hantverkare göra allt. Säljarna eller dödsboet får minst 2 ofta fler miljoner än så efter vinstskatt betald. Köparna sitter i uppförsbacke..Budgivningen drog i väg..dränering,takomläggning,avlopp,fönster,badrum srenovering,byte kök..hur blir det med det? Svårt att se hur racet och vinsterna för mer vanligt folk ska fortsätta. Kan boräntan bli lägre? Vad gör regering för att bromsa bopriserna? Kan svenska folket höja sina löner i paritet med bopriserna? Svårt att se att de nyrika medelsvenssons som bott och köpt i storstäderna de senaste årtiondena kommer att bli fler i nya framtida led.
Citera
2021-06-25, 12:02
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Här är hela listan, och även medianvärden:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult

Antar det är samma data som i artikeln, inhämtad från Credit Suisse den 24 juni.

Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om det är data från Credit Suisse, har siffrorna inte så mycket med privata förmögenheter att göra:

Bara TVÅ inlägg som fattat vad det rör sig om.

"Credit Suisse publishes various statistics relevant for calculating net wealth. These figures are influenced by real estate prices, equity market prices, exchange rates, liabilities, debts, adult percentage of the population, human resources, natural resources and capital and technological advancements, which may create new assets or render others worthless in the future"

Natural resources borde gynna sverige enormt.

Nämns inte i artikeln heller?
Citera
2021-06-25, 12:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/nyheter/svenskarna-20-procent-rikare-pa-ett-ar-ar-nia-i-varlden/

Det är en betalartikel men hur 17 kan de ha räknat här?
Innebär ju att varje genomsnittskotte som bor i en miljonlägenhet, har den betald o 2 mille på banken. Varje genomsnittspar som bor i 4 mille villa har den betald o 2 mille på banken. Räknas barn med? Hemmaboende barn över 18? De flesta nysvenskar borde således vara rika o kunna flytta ur förorten.
Förmögenhet tolkar jag givetvis som kvar när alla skulder är betalda..nåt verkar inte riktigt här..eller är det så att de rikaste 5% är god för 100 tals miljoner? Hjälp!?

Själv har jag 1,7m (snart 1,8m) undansparat. Inga lån/skulder och ingen majestätisk lön. Högst genomsnittligt. Trodde svenska folket hade mycket mer än 3m i snitt. Mycket mer.
Citera
2021-06-25, 12:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
1. Schweiz: 674*000 dollar
2. USA: 505*000 dollar
3. Hongkong: 503*000 dollar
4. Australien: 484*000 dollar
5. Nederländerna: 377*000 dollar
6. Danmark: 376*000 dollar
7. Belgien: 351*000 dollar
8. Nya Zeeland: 348*000 dollar
9. Sverige: 336*000 dollar
10. Singapore: 333*000 dollar

Lite commentz - Holland har extremt höga bostadspriser i stort sett i hela landet
Korpilombolo är t ex billigt här.

MEN

För varje ankdammsidiot som är god för 6 miljoner eller mer har minst en annan
(där stor del är invandrad) NOLL kronor

O hur många i ankdammen har NOLL kr jfrt med de 8 länder som ligger ovanför
i ekonomi - konstigt att inget oljeland - t ex saudi/kuwait/oman platsar - eller köper
dom lyxpbilar för pengarna

Om vi tar bort araberna o etiopierna i Israel - hur ser Israel ut då?
Senast redigerad av SC430 2021-06-25 kl. 12:34.
Citera
2021-06-25, 12:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Själv har jag 1,7m (snart 1,8m) undansparat. Inga lån/skulder och ingen majestätisk lön. Högst genomsnittligt. Trodde svenska folket hade mycket mer än 3m i snitt. Mycket mer.

Om du nu inte typ bort gratis o skaffat pengarna själv hur juste eller ruttet har du levt
(en eller 2 inkomster o en bostadkostnad i huset?)
Citera
2021-06-25, 12:48
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Om du nu inte typ bort gratis o skaffat pengarna själv hur juste eller ruttet har du levt
(en eller 2 inkomster o en bostadkostnad i huset?)

Mina utgifter är små. Får ut drygt 30K och sparar ca 20-22K i månaden. Inte alla månader dock, men kanske 10 månader av 12, plus jag gjort några bra aktieaffärer som gav lite extra när jag sålde av.
Citera
2021-06-25, 13:05
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/svenskarna-20-procent-rikare-pa-ett-ar-ar-nia-i-varlden/

Det är en betalartikel men hur 17 kan de ha räknat här?
Hjälp!?

Betyder att man antingen gjort ett skevt urval eller att man normalfördelat med typ forbes 500 medlemmar som utgångspunkt.

Man borde inte ha med de rikaste 1%:en i en studie som skall postulera genomsnittsförmögenheter och besparingar ens med tillgångar.

I genomsnitt har jag och Bill Gates 63 miljarder USD t.ex.

3 miljoner SEK är 10 medianårslöner. Om man kunde leva på luft, som hemlös och spara vartenda öre vs.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-06-25 kl. 13:11.
Citera
2021-06-25, 13:43
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Mina utgifter är små. Får ut drygt 30K och sparar ca 20-22K i månaden. Inte alla månader dock, men kanske 10 månader av 12, plus jag gjort några bra aktieaffärer som gav lite extra när jag sålde av.

Få ut 30 och spara 22 låter förvisso extremt bra, men det låter inte som att du då levt ett riktigt kvalitativt liv.
Existensminimum är ju 5200:- och jag förutsätter att om du bor själv iaf betalar 2500:- i avgift/hyra på ditt boende.

Det finns inte mycket marginal till något extravagant, eller ens en krogkväll/restaurangbesök i månaden i sådana fall. Gissningsvis ingen bil heller.
Citera
2021-06-25, 13:45
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ok, att beskatta de allra rikaste vore inte så dumt faktiskt. Däremot är frågan hur man gjorde det bäst. De rikaste har medel att anlita rådgivare för att försöka komma undan.

De skriver väl sig bara på cayman-öarna om det blir högre skatter här. Så rätt lönlöst.

Tänk på att de har egna båtar med privata besättningar och redan nu spenderar stor del av sin tid utomlands. Jag kommer ihåg när jag jobbade med båtlarm. Det var bara knösar som köpte och de skulle ha dem på sina jakter nere i karibien. Så vi hade mycket problem med kopplingen mellan telenor och orange carib. Våra larm hade telenor simkort och skickade regelbundna data sms med uppdateringar om position mm till appen.
Senast redigerad av bithax 2021-06-25 kl. 13:50.
Citera
2021-06-25, 13:55
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
De allra rikaste betalar redan mest skatt. Vill man komma åt dessa bostadsmiljonärer, som nog är huvudorsaken till detta höga medel, så får man beskatta deras tillgång, dvs bostaden.

Eller bygga nytt, billigt och bra samt komma till rätta med otryggheten.....
Citera
2021-06-25, 14:33
Medlem
Tillgångar = Skulder + Eget kapital.

Enough said
Citera
2021-06-25, 14:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Kan svenska folket höja sina löner i paritet med bopriserna? Svårt att se att de nyrika medelsvenssons som bott och köpt i storstäderna de senaste årtiondena kommer att bli fler i nya framtida led.

Det är väl lite så. Framförallt barnfamiljer flyttar ju ut från Stockholm då de får väldigt mycket mer för pengarna på andra orter samt ofta saknar möjlighet att finansiera ett större boende, i synnerhet om det ska vara i ett tryggt område.

Även om folk lägger hela sin budget på bostaden når man ju till slut ett tak där budgeten höjs i takt med löneökningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in