2021-06-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ok, att beskatta de allra rikaste vore inte så dumt faktiskt. Däremot är frågan hur man gjorde det bäst. De rikaste har medel att anlita rådgivare för att försöka komma undan.
De allra rikaste betalar redan mest skatt. Vill man komma åt dessa bostadsmiljonärer, som nog är huvudorsaken till detta höga medel, så får man beskatta deras tillgång, dvs bostaden.
Citera
2021-06-25, 10:28
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Räknas pensionspengar in i detta? Ligger själv väldigt mycket över 3 miljoner där. Men det tycker jag blir märkligt om de ligger som förmögenhet. Det är ju låsta pengar. Allt som inte kan omsättas nästan direkt till cash (ok siffror på ditt konto) eller andra tillgångar bör inte räknas som förmögenhet. Vore bra om nån kunde uppdatera om detta. Men tror verkligen inte innestående pension kan klassas som förmögenhet.

Har för mig att de räknar in tjänstepension men ej den allmänna pensionen.

Men jag tycker inte att det låter så mycket med 3 Mkr i förmögenhet i medel.
Citera
2021-06-25, 10:28
Medlem
Fillesnors avatar
Med den börsutveckling och bostadsprisutveckling vi sett i sverige de senste 10 åren tycker jag nästan att det låter lite med 3 miljoner. I storstadsregionerna skulle jag tippa att merparten sitter på förmögenheter långt över 10 miljoner om bostad, tjänstepension och isk portföljen slås ihop.
Citera
2021-06-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Fast i verkligheten så är det 3-4 personer som slåss om arvet och efter skatt ska de vara glada om de ens får en miljon in på kontot.
Stackarna - de får suga på ramarna helt enkelt.
I värsta fall får de väl skaffa sig ett jobb och spara ihop en förmögenhet själva, som alla andra måste göra.
Sen så har vi ingen arvsskatt i Sverige utan det är pengar rätt in.
Citera
2021-06-25, 10:31
Medlem
Tittar man på Avanza och "Så sparar 80-talisterna" så ser man en tydlig skillnad mellan medel- och medianportföljen.

Om vi istället kikar på det befintliga sparandet (hos Avanza) som man redan har så ser vi att den genomsnittlige 80-talisten har 197 090 kronor i snitt och 42 489 kronor i mediankapital.
Källa: https://blogg.avanza.se/sa-sparar-80-talisterna-pa-avanza/
Senast redigerad av Mynicname 2021-06-25 kl. 10:41.
Citera
2021-06-25, 10:34
Medlem
Detta handlar ju mestadels om demografi, många äldre = hög medelförmögenhet. Man måste i princip varit ekonomiskt efterbliven om man levt i Sverige och är 65 idag och inte har en förmögenhet över 3 miljoner
Citera
2021-06-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Med den börsutveckling och bostadsprisutveckling vi sett i sverige de senste 10 åren tycker jag nästan att det låter lite med 3 miljoner. I storstadsregionerna skulle jag tippa att merparten sitter på förmögenheter långt över 10 miljoner om bostad, tjänstepension och isk portföljen slås ihop.

Beror helt och hållet på ålder. En 20 åring som precis har börjat att arbeta har inga 10 miljoner i tjänstepension...

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tittar man på Avanza och "Så sparar 80-talisterna" så ser man en tydlig skillnad mellan medel- och medianportföljen.

Om vi istället kikar på det befintliga sparandet (hos Avanza) som man redan har så ser vi att den genomsnittlige 80-talisten har 197 090 kronor i snitt och 42 489 kronor i mediankapital.
Källa: https://blogg.avanza.se/sa-sparar-80-talisterna-pa-avanza/

Jag tycker att det låter extremt lite. 80-talisterna är ändå 40 år gamla och på dom 20 åren som det jobbats så bör dom ha fått in mer än så.
Citera
2021-06-25, 10:52
Medlem
Citat:
Genomsnittet är totalt ointressant då skillnaden mellan rika och fattiga aldrig varit större.

Ofta är det där inkomst och inte förmögenhet. Det är två olika saker... som flöde av vatten eller vattenvolym. Skillnad på liter i minuten och bara liter.

Svenska medelklassen har ökat sina förmögenheter från att ha varit fattigast i västvärlden vad gäller förmögenhet.

Idag börjar situationen bli normal för medelklassen och det är positivt.

Vad gäller de allra rikaste i Sverige flyttade de sina förmögenheter förra gången vi beskattade dem. De finns i London, Amsterdam, Geneve och lite överallt.
Citera
2021-06-25, 11:12
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Det är rätt kul att i sossarnas Sverige är Sverige ett av de absolut mest ojämlika vad gäller tillgångar. Landet är sjukt på så många vis.
Citera
2021-06-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Beror helt och hållet på ålder. En 20 åring som precis har börjat att arbeta har inga 10 miljoner i tjänstepension...

Jag tycker att det låter extremt lite. 80-talisterna är ändå 40 år gamla och på dom 20 åren som det jobbats så bör dom ha fått in mer än så.
Det är ju deras sparande på Avanza bank som åsyftas. Misstänker att de flesta även har en annan bank. Dessutom så är det mesta låst i bostäder om man tittar på de samlade tillgångarna.
Citera
2021-06-25, 11:15
Medlem
Citat:
Genomsnittet är totalt ointressant då skillnaden mellan rika och fattiga aldrig varit större.
Och? Det är bara losers och skräpmänniskor som gnäller på orättvisor. Vill man ha bättre förutsättningar för sig själv får man arbeta hårt för att uppnå detta. Folk har mat på bordet och tak över huvudet. Det är mer än vad människor har i andra länder.
Citera
2021-06-25, 11:20
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtarnekoll
Har du missat att börsen är upp närmare 30%? Självklart är siffrorna höga nu

Japp och det är en bubbla. En bubbla skapad av nytrycka pengar.

Svenskarna kanske just nu lever gott, men snart kommer baksmällan.

Sen skulle jag tippa på att yngre inte har i närheten så gott ställt som äldre som äger bostäder osv. De flesta unga är beroende av sina föräldrars tillgångar idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in