2021-06-25, 01:47
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Frågan som kvarstår, är om cafébesökare ansökt om skyddsjakt?
Jag tror jakträtten kom med kakan. Att han fick tag i fågeln tyder på att den var van vid människor. Skulden faller mest på caféägaren som inte fredat sitt fik mot fåglar.
Citera
2021-06-25, 01:51
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag tror jakträtten kom med kakan. Att han fick tag i fågeln tyder på att den var van vid människor. Skulden faller mest på caféägaren som inte fredat sitt fik mot fåglar.

Fåglar är så mycket snabbare än människor även om den är tam krävs det omänskliga reflexer. Denna gäst är uppenbarligen ett djur jag tycker man borde fånga in denna varelse,
Citera
2021-06-25, 01:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Du menar att det är fri jakt på duvor i storstan.

Vilka vapen är tillåtna och hur går man tillväga för maximal..... du vet vad.
Förlåt var lite oklar.
Vet faktiskt inte när eller om man får idka skyddsjakt på stadsduva på sin mark, har inga stadsduvor här så har inte brytt mig om att kolla.

Ett par rader upp nämnde någon att man inte fick skjuta med krut eller luftvapen på duva, så man får väl springa ifatt dem och strypa dem då? (Ironi)
Senast redigerad av Onanikrem 2021-06-25 kl. 01:55.
Citera
2021-06-25, 01:56
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Friska svenskar inser att vilda djur är som de är, och kan leva med att en kaka försvinner. Kanske skrattar efteråt när de återberättar det som en anekdot.
Vilda fåglar som tar mat från uteserveringar är en del av sommaren - men jag har aldrig någonsin hört om ett sådant beteende av en gäst.

Jag misstänker att vederbörande inte kan uppfylla båda kriterierna ovan.

Beteendet tyder på någon form av empatistörning, aggressivitet och bristande impulskontroll.
Det gamla vanliga alltså...

Gissar den här bruschan är en utbildad ISIS terrorist- Personligen had jag ringt SÄPO om jag beskådat nåt liknande detta är en uppenbarligen livsfarlig individ.
Citera
2021-06-25, 02:03
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Förlåt var lite oklar.
Vet faktiskt inte när eller om man får idka skyddsjakt på stadsduva på sin mark, har inga stadsduvor här så har inte brytt mig om att kolla.

Ett par rader upp nämnde någon att man inte fick skjuta med krut eller luftvapen på duva, så man får väl springa ifatt dem och strypa dem då? (Ironi)
Har man jakträtt får man skjuta duvor när de är lovliga och med krutgevär vilket kräver vapenlicens. Luftvapen som är kraftigare än 10J kräver vapenlicens och får användas vid jakt.

Lyckas man fånga en fågel med handen och slå ihjäl den för att freda sin egendom är det ingen skyddsjakt eller annan jakt. Jag kan inte se att det skulle vara olagligt.
Citera
2021-06-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Bara djur har såna reflexer så jag gissar cafegästen var ett djur.

Yep, en homo apien!
Citera
2021-06-25, 02:12
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Förlåt var lite oklar.

Då är vi på samma spår.

Man får inte avliva vilt för att freda sin egendom, utan att särskilda föreskrifter förekommer.
Citera
2021-06-25, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Vad är det man skall utreda?

Kaktjuven är ju redan död och kan inte få något straff iaf.

VA ÄR GULLEFJUN DÖD!
NU NU RÄCKER DET FAN, NU RINGER JAG POLISEN!

Har rättsläkaren uttalat sig om dödsorsaken?
Citera
2021-06-25, 02:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Då är vi på samma spår.

Man får inte avliva vilt för att freda sin egendom, utan att särskilda föreskrifter förekommer.
Ganska säker på att man klar sig om man bryter nacken av ett skadedjur man fått i maten.
Fåglar och råttor på en restaurang eller ett cafe är en sanitär olägenhet...
Citera
2021-06-25, 02:19
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
VA ÄR GULLEFJUN DÖD!
NU NU RÄCKER DET FAN, NU RINGER JAG POLISEN!

Har rättsläkaren uttalat sig om dödsorsaken?

Det handlar om gränsdragning.

När ett brott begås i urban miljö så ska det hantera likvärdigt.

Vi pratar rent juridiska termer
Citera
2021-06-25, 02:23
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ganska säker på att man klar sig om man bryter nacken av ett skadedjur man fått i maten.
Fåglar och råttor på en restaurang eller ett cafe är en sanitär olägenhet...

Vart drar du gränsen för fågel?

Är havsörn okej, om jag nyper honom från uteserveringen?

Vilka fåglar är okej för dig att döda, och hur finner du lagstöd för detta?
Citera
2021-06-25, 02:24
Medlem
blamages avatar
Citat:
Då är vi på samma spår.

I jaktförordningen och naturvårdsverkets föreskrifter omnämns bara vapen och fällor. Vilken föreskrift skulle vara aktuell i det här fallet?

Lycka till med att nypa en Havsörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in