2021-06-25, 01:24
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
En lapp får inte döda vilt med skoter för att freda sin egendom.

En cafébesökare får döda vilt med sina bara händer för att freda sin egendom.

Är det inte jaktbrott vi talar om?

Normal eller grov är en senare fråga.

Räknas en duva som vilt?
Rent juridiskt alltså.
Alla djur som inte är tamdjur är vilt. Man får jaga duva eller råtta som skyddsjakt, dock utan krut eller luftvapen. Slår man ihjäl en fågel som angriper ens kaka får man skydda sin egendom och jaga den dvs döda den. Sen att det är osmakligt att döda en fågel över en kaka är en annan sak. Man kan hoppas att kakägaren gick hem med fågelinfluensa.

Jag såg en inavlad blatteunge stå och kasta sten på en gräsand i en park där den simmade. När jag frågade varför han gjorde så svarade han att pappa gjorde det. Hans svenska mormor som stod bara och tittade på så jag dödade henne med en blick.
Citera
2021-06-25, 01:30
Medlem
Har kungen uttalat sig om den stackars pippifågeln?👑🐥

Får guĺlefjun ett målsägarbiträde och backar upp åklagarens representation för staten?

Skadeståndsfrågan, ja mottagare kan väl vara djurens rätt en förening som verkar för ett bättre samhälle där både en nötskrikare och Muhammed ska kunna umgås på cafe och respektera varandrandras närvaro.

Talare på det utsålda kursen är abdhula lukta konstigt och blåsa korkade svenne på ett par skattemiljoner, sedan åka hemland.

Eller skänk pengarna till ett kamelcenter i orten, väl investerade pengar eftersom somaliska kulturföreningen har berättat att kamelmjölk kan bota cancer 🐪
Citera
2021-06-25, 01:31
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Anledningen till att man inte får jaga från skoter, fyrhjuling eller bil är för att inte hetsa, stressa och plåga viltet, som jag skrev får man inte skjuta före eller efter angrepp, för att värja ett pågående angrepp är det ok.
Råtta och mås är vilt (skadedjur) och får skyddsjagas året om av markägaren.
Felet i det här fallet är att han inte är markägare och det skedde inom tätbebyggt område, dock utan skjutvapen.

Tror både polisen och pappa staten har överseende med det då det rör sig om ett skadedjur som kommit upp i ens mat.

Edit. Duva är vilt också men tror det finns mer begränsningar i skyddsjakt där än på råttor och fiskmåsar.

Vart drar du gränsen för djur?

Räknas duva som skadedjur?

När och hur får den jagas från ett cafébord?

Lagen är klar och tydlig.
Citera
2021-06-25, 01:34
Medlem
Mad monks avatar
Bara djur har såna reflexer så jag gissar cafegästen var ett djur.
Citera
2021-06-25, 01:37
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Alla djur som inte är tamdjur är vilt. Man får jaga duva eller råtta som skyddsjakt, dock utan krut eller luftvapen. Slår man ihjäl en fågel som angriper ens kaka får man skydda sin egendom och jaga den dvs döda den. Sen att det är osmakligt att döda en fågel över en kaka är en annan sak. Man kan hoppas att kakägaren gick hem med fågelinfluensa.

Jag såg en inavlad blatteunge stå och kasta sten på en gräsand i en park där den simmade. När jag frågade varför han gjorde så svarade han att pappa gjorde det. Hans svenska mormor som stod bara och tittade på så jag dödade henne med en blick.

Frågan som kvarstår, är om cafébesökare ansökt om skyddsjakt?

Edit: du kan ju inte få hålla på hur som helst.
Citera
2021-06-25, 01:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vart drar du gränsen för djur?

Räknas duva som skadedjur?

När och hur får den jagas från ett cafébord?

Lagen är klar och tydlig.
Aldrig skjutit en duva och har inga planer på det heller så har inte lärt mig, ja stadsduva är skadedjur i stadsmiljö. Du får väl googla?

Som jag skrev tidigare så är duvor lite för fega för att dansa med människan och kajor lite för smarta så jag sätter en hunka på att det rörde sig om en fiskmås. I vilket fall vill man inte ha skadedjur i maten.
Citera
2021-06-25, 01:40
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Aldrig skjutit en duva och har inga planer på det heller så har inte lärt mig, ja stadsduva är skadedjur i stadsmiljö. Du får väl googla?

Som jag skrev tidigare så är duvor lite för fega för att dansa med människan och kajor lite för smarta så jag sätter en hunka på att det rörde sig om en fiskmås. I vilket fall vill man inte ha skadedjur i maten.

Nej inte ens en fiskmås skulle en normal människa kunna fånga på det där sättet. det är helt enkelt onaturligt någon borde testa den här galningen.
Citera
2021-06-25, 01:40
Medlem
Aftonhoran69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brixham
Höhö. Du är en skam med tangentbord.

Invasiva skadedjur (duvor, måsar och skator) bör det vara öppen säsong på året runt.
Citera
2021-06-25, 01:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:

Du menar att det är fri jakt på duvor i storstan.

Vilka vapen är tillåtna och hur går man tillväga för maximal..... du vet vad.
Citera
2021-06-25, 01:44
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonhoran69
Invasiva skadedjur (duvor, måsar och skator) bör det vara öppen säsong på året runt.

Absolut!

Men nu är det inte så.

Brott är brott vad det är
Citera
2021-06-25, 01:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nej inte ens en fiskmås skulle en normal människa kunna fånga på det där sättet. det är helt enkelt onaturligt någon borde testa den här galningen.
Googla på fiskmås och macka eller ice crem

https://www.google.com/search?q=seagull+steals+ice+cream&sxsrf=ALeKk00XPS ISjgAa2zaHj3RQerB2h75QlQ:1624578278052&tbm=isch&so urce=iu&ictx=1&fir=1DKw5NupFR6rYM%252C3U54ychaT5oj RM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQW7l3Kb6fncSJmFR4eVMMNnlX5DA&sa=X&ved=2ahUKEwjnsb DZubHxAhXvmIsKHcCLCdMQ9QF6BAgVEAE&biw=1745&bih=835 #imgrc=1DKw5NupFR6rYM
Citera
2021-06-25, 01:46
Medlem
Vad är det man skall utreda?

Kaktjuven är ju redan död och kan inte få något straff iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in