2021-06-19, 16:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Apostlagärningarna framstället ett kristet kommunistiskt samhälle där all ägodelar delas gemensamt av dem troende och så säger Jesus att man inte kan ha två herrar du kan inte tjäna pengar och gud samtidigt något som kristna tidigt ändå gjorde gjorde och gör idag baserat på den satanistiska framgångsevangeliet.
Nu sa Karl Marx visserligen att religion är ett opium för folket, men då tror jag att han snarare talade om Kyrkan och organiserad religion som en del av förtrycket mot proletariatet, dvs mot den egendomslösa arbetande klassen.

Men hur ställde han sig till kristendomen som sådan, och t ex just om den första kristna församlingen som den beskrivs i Apg? Har han kanske skrivit om det någonstans?

Klart är iaf att han hade många strängar på sin lyra, och t ex även skrev en bok i matematik om analysens grunder. Vi behöver kanske inte bara gissa om hur han tänkte om t ex Jesus, något finns kanske bevarat i något brev eller så?
Citera
2021-06-22, 11:34
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag kan inte tänka mig Jesus i situationen där paret anklagades för att undanhålla gruppen pengar. Petrus jagade (enligt Lukas) skräck i paret,medan Jesus skulle ha varit betydligt mer förlåtande och kanske berättat en liknelse.
Jag skulle nog inte vara så säker på det.
Jesus var inte särskilt förstående för människor, som brydde sig för mycket om pengar.
Citera
2021-06-22, 14:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag skulle nog inte vara så säker på det.
Jesus var inte särskilt förstående för människor, som brydde sig för mycket om pengar.
Så är det inte. Du behöver läsa på.
Citera
2021-06-24, 00:24
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Så är det inte. Du behöver läsa på.
Han sade att det är lättare för en kamel att komma genom ett nålsöga än för en rik att komma in i himmelriket.
Det torde väl säga allt om hur Jesus såg på kärleken till pengar.
Citera
2021-06-24, 20:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Apostlagärningarna framstället ett kristet kommunistiskt samhälle där all ägodelar delas gemensamt av dem troende och så säger Jesus att man inte kan ha två herrar du kan inte tjäna pengar och gud samtidigt något som kristna tidigt ändå gjorde gjorde och gör idag baserat på den satanistiska framgångsevangeliet.

Ja, nya testamentet var i apostlagärningarna väldigt mot ägande. Saxar från wikipedia:
"I Apostlagärningarna står det om hur den första församlingen i Jerusalem, som leddes av Jesu apostlar, praktiserade egendomsgemenskap: "De troende fortsatte att samlas och hade allting gemensamt. De sålde allt vad de ägde och hade och delade ut åt alla, efter vars och ens behov." (Apg 2:44-45). Även Jesus beskrivs ha haft en gemensam kassa med sina lärjungar i Joh 13:29."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Egendomsgemenskap

Det ledde fram till att Paulus fick ordna hjälpinsamling till dårarna i Jerusalem som fick svårt att leva utan pengar eller ägande, enligt 1 Korinterbrevet.
http://runeberg.org/bibeln/46_16.html

Det var nog tråkigt för församlingen i Jerusalem att bli fattiga tiggare som måste leva på andras gåvor, hur som helst upplöstes den församlingen utan att lämna spår efter sig. Den var ett misslyckande.
Citera
2021-06-24, 21:58
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Vad mänskligheten behöver är inte människors läror från Petrus, Lukas, Paulus, Luther eller Karl Marx. Jesus budskap är för mänskligheten vad navelsträngen är för fostret.
Men det är inte sant.
Världen har många olika religioner, som alla har samma värde för sina anhängare.
Citera
2021-06-24, 22:06
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, nya testamentet var i apostlagärningarna väldigt mot ägande. Saxar från wikipedia:
"I Apostlagärningarna står det om hur den första församlingen i Jerusalem, som leddes av Jesu apostlar, praktiserade egendomsgemenskap: "De troende fortsatte att samlas och hade allting gemensamt. De sålde allt vad de ägde och hade och delade ut åt alla, efter vars och ens behov." (Apg 2:44-45). Även Jesus beskrivs ha haft en gemensam kassa med sina lärjungar i Joh 13:29."

Det ledde fram till att Paulus fick ordna hjälpinsamling till dårarna i Jerusalem som fick svårt att leva utan pengar eller ägande, enligt 1 Korinterbrevet.

Det var nog tråkigt för församlingen i Jerusalem att bli fattiga tiggare som måste leva på andras gåvor, hur som helst upplöstes den församlingen utan att lämna spår efter sig. Den var ett misslyckande.
Men jag trodde att insamlingen till församlingen i Jerusalem fick bistånd på grund av att det blev hungersnöd?
Eller tänker du på något annat?

Församlingen i Jerusalem upplöstes nog vid Jerusalems fall år 70 e Kr.
Citera
2021-06-24, 22:28
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Men jag trodde att insamlingen till församlingen i Jerusalem fick bistånd på grund av att det blev hungersnöd?
Eller tänker du på något annat?

Församlingen i Jerusalem upplöstes nog vid Jerusalems fall år 70 e Kr.

Källorna säger (vad jag vet) inte exakt varför Paulus gjorde insamling, men en vanlig tanke är att de inte klarade livets umbäranden eller hungersnöd när de inte hade några egna tillgångar längre.

Den första församlingen försvann ut ur historien utan spår. Vid Jerusalems fall år 70 finns uppgifter om vad som hände de vanliga mosaiskt troende Judarna, men (vad jag vet) inga uppgifter om vad som hände de kristna som funnits eller möjligen fanns kvar i Jerusalem år 70.

Min tolkning av det hela är att de insåg att det inte fungerade att leva helt utan några tillgångar och att de då började återgå till att leva med sparade tillgångar som vanligt folk.
Läran om att sälja allt och ge allt till de fattiga, den läran gjorde dem själva till fattiga tiggare utan att Gud ingrep. Motsatsen till välsignelse kanske var anledning till att församlingen upphörde, tror jag.
Citera
2021-06-24, 22:48
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Källorna säger (vad jag vet) inte exakt varför Paulus gjorde insamling, men en vanlig tanke är att de inte klarade livets umbäranden eller hungersnöd när de inte hade några egna tillgångar längre.
Apostlagärningarna nämner att man gjorde en insamling till bröderna i Judeen vid en hungersnöd på kejsar Claudius tid.
(Apg 11:28-29.)
Men det verkar inte ha vanligt något vanligt förekommande.
Så nu vill jag vilka det är, som tror att det var det.

Citat:
Den första församlingen försvann ut ur historien utan spår. Vid Jerusalems fall år 70 finns uppgifter om vad som hände de vanliga mosaiskt troende Judarna, men (vad jag vet) inga uppgifter om vad som hände de kristna som funnits eller möjligen fanns kvar i Jerusalem år 70.
De kan ju ha splittrats och antingen gått tillbaka till judendomen eller sökt sig till hednakristna församlingar.
Senast redigerad av Chrisma 2021-06-24 kl. 22:52.
Citera
2021-06-24, 23:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Apostlagärningarna nämner att man gjorde en insamling till bröderna i Judeen vid en hungersnöd på kejsar Claudius tid.
(Apg 11:28-29.)
Men det verkar inte ha vanligt något vanligt förekommande.
Jag har inte påstått att det var vanligt eller ej med hungersnöd, men jag skrev att det nog inte känns roligt och välsignat att leva av andras gåvor när det blir nöd.

Menar du att hungersnöd inte skulle vara något problem för människor som inte har pengar att köpa mat?
Korinterbrevet säger inte varför Paulus samlade in pengarna.

Jag kan inte dra mig till minnes en enda någorlunda samtida källa utanför bibeln som berättar vad som häde den första församlingen. Tycker du att de är fel att säga att vi inte vet vad som hände? Inte ens Bibeln berättade vart de tog vägen, eller när!

Citat:

Citera
2021-06-25, 02:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Han sade att det är lättare för en kamel att komma genom ett nålsöga än för en rik att komma in i himmelriket.
Det torde väl säga allt om hur Jesus såg på kärleken till pengar.
Jesus hade vänner bland de rika. Han var inte dömande mot någon men hymlade inte heller utan sa sanningen.

Pengarnas makt är inte Guds makt. Petrus uppmanade församlingen att sälja sina egendomar och komma med pengarna till den gemensamma kassan. De levde sedan på sina tillgångar vilka då förstås tog slut.

Församlingen i Jerusalem var nog ett misslyckande. Jesus hade uppmanat lärjungarna att gå till Galileen, men de stannade i Jerusalem. Han ville att de skulle gå till Israels städer två och två i all enkelhet och berätta och leva på vad de blev erbjudna dit de kom.

Det var Guds vilja att evangelium skulle spridas till all världens folk.
Citera
2021-06-25, 12:14
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Jag har inte påstått att det var vanligt eller ej med hungersnöd, men jag skrev att det nog inte känns roligt och välsignat att leva av andras gåvor när det blir nöd.

Menar du att hungersnöd inte skulle vara något problem för människor som inte har pengar att köpa mat?
Korinterbrevet säger inte varför Paulus samlade in pengarna.
Tja, det här med gåvor till nödställda är knappast något okänt i våra dagar heller.
Och det är knappast ett problem, om det är något tillfälligt på grund av en hungersnöd.

Citat:
Jag kan inte dra mig till minnes en enda någorlunda samtida källa utanför bibeln som berättar vad som hände den första församlingen. Tycker du att de är fel att säga att vi inte vet vad som hände? Inte ens Bibeln berättade vart de tog vägen, eller när!
Bibeln talar ju inte om någonting som hände efter 50-talet e Kr.
Josefus talar i alla fall om Jesus bror Jakob, som kom att bli ledare för Jerusalems församling.
Men jag tror som sagt att de splittrades åt olika håll efter stadens fall år 70.
Senast redigerad av Chrisma 2021-06-25 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in