2021-06-24, 21:57
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Finns det någon chans att alliansen kan återuppstå? Börjar få lite dåliga vibbar om att det kanske är där vi hamnar i slutändan om C byter fot (igen).
Det lär inte ske. Alliansen är död och SD har tagit C's plats i högerblocket. C kommer under en överskådlig framtid tillhöra ett block bestående av C, Mp och S. Problemet är ju att V traditionellt ingår i det blocket. Löfven försatte sig i en jävla position med Januariavtalet. Han körde över V, som bara mandatperioden tidigare hade omfattande inflytande över budgeten.

Löfven måste alltså i fortsättningen försöka hitta majoritet med V ELLER C istället för båda. För det finns inte på kartan att V kommer tillåta ett nytt Januariavtal, och Annie Lööf har grävt ner sig så djupt i "vi ska inte ge inflytande till V"-gropen att väljarna inte skulle uppskatta att hon backar. Bara att se hur ungdomsförbundet reagerat när Lööf gått ut med att hon är redo för ett nytt avtal med S utan punkt 44.

Så länge C och V vägrar ge sig kan vi stå inför flera regeringskriser fram till 2026. Efter det tror jag beröringsskräcken avseende SD kommer ha minskat tillräckligt för att underlätta för en överenskommelse där SD ingår. När det händer är S-tiderna förbi. Om Mp blir kvar 2022 måste Löfven alltså kunna få en majoritet med S, Mp och C eller V. S lär knappast få mer än 25 %, Mp kring 5 %. Att C eller V skulle få 20 % ser jag som nästan omöjligt, och i och med V's ställningstagande nu 2021 kan de inte vända så tidigt som 2022. Om då även C vägrar ge sig... ja, då har vi nog några talmansrundor att se fram emot om inte M, Kd, SD och eventuellt L kan få 175 mandat.

Spännande tider!
Citera
2021-06-24, 21:57
Medlem
Ja alla möjliga
Citera
2021-06-24, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja. Det troliga är att om C och M avtalar så kommer SD att obstruera.

Så det du säger stämmer troligen inte. SD har inget intresse av att låta det ske.
Hade SD haft det hade dom låtit meddela det. Men verkligheten lär vara den motsatta.

Detta insåg Lööf och valde den andra vägen.

Det finns en fundamental skillnad.
* S är intresserade av att utgöra Regering. Då kan C klämma pungkulorna på S, för att uttrycka mig som populärt här i tråden.

* Men M har ingen att klämma pungkulorna på. Istället är det M som är intresserade av att utgöra Regering. Då är det SD som kan klämma pungkulorna på M.

C har alltså två val:

A) klämma pungkulorna på S och få igenom högerpolitik.

B) titta på när SD klämmer pungkulorna på M och SD får igenom sin vänsterpolitik.

Varför skulle B) vara mer intressant än A) för C?
Ta och förklara det den som kan.

(Men det kommer ni inte att kunna. Ett fundamentalt fel de flesta postare i tråden gör är att inte klara av att se frågorna ur andras perspektiv. Det är bara det egna perspektivet hela tiden. Trots att ni kan få info om hur andra ser på saken så tar ni inte emot informationen ens. Då hamnar ni bara fel hela tiden).
Och för femtioelfte gången låtsas du som att en regering helt saknar makt och befogenheter. Det är det enda och stora felet du gör när du försöker framställa Centerpartiets samarbete med S som en slags Win situation för C och lose situation för S, när sanningen är att det är mer en win situation för S och en losesituation för svensk borgerlighet i allmänhet.
Citera
2021-06-24, 21:59
Medlem
Uteliggarns avatar
Nog för att det är ett fittstim som härjar runt nu, men nu har även den största fittan av alla blandat sig i:

"Tidigare Folkpartiledaren Bengt vetbästeberg hyllar C-ledaren Annie Lööfs mittenstrategi, men är starkt kritisk till egna partiets insats. Han befarar att Liberalerna åker ur riksdagen vid ett extraval. Han själv bidrar till det.

– I nuvarande läge kommer jag inte stödja Liberalerna i riksdagsvalet, säger Westerberg."

https://www.dn.se/sverige/bengt-westerberg-jag-kommer-inte-stodja-liberalerna-i-riksdagsvalet/
Senast redigerad av Uteliggarn 2021-06-24 kl. 22:07.
Citera
2021-06-24, 22:00
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Japp, även journalisterna verka börja tröttna på hennes lögner och skitsnack.

https://sverigesradio.se/artikel/centerpartiets-nya-besked-vad-hander-nu
Är det meningen man ska lyssna igenom 3 timmar? Lär dig vara mer specifik. Ditt inlägg är meningslöst!
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Nja. Det troliga är att om C och M avtalar så kommer SD att obstruera.

Så det du säger stämmer troligen inte. SD har inget intresse av att låta det ske.
Hade SD haft det hade dom låtit meddela det. Men verkligheten lär vara den motsatta.

Detta insåg Lööf och valde den andra vägen.

Det finns en fundamental skillnad.
* S är intresserade av att utgöra Regering. Då kan C klämma pungkulorna på S, för att uttrycka mig som populärt här i tråden.

* Men M har ingen att klämma pungkulorna på. Istället är det M som är intresserade av att utgöra Regering. Då är det SD som kan klämma pungkulorna på M.

C har alltså två val:

A) klämma pungkulorna på S och få igenom högerpolitik.

B) titta på när SD klämmer pungkulorna på M och SD får igenom sin vänsterpolitik.

Varför skulle B) vara mer intressant än A) för C?
Ta och förklara det den som kan.

(Men det kommer ni inte att kunna. Ett fundamentalt fel de flesta postare i tråden gör är att inte klara av att se frågorna ur andras perspektiv. Det är bara det egna perspektivet hela tiden. Trots att ni kan få info om hur andra ser på saken så tar ni inte emot informationen ens. Då hamnar ni bara fel hela tiden).

Ja. Det är väl inget konstigt. Det som folk stör sig på är den höga svansföringen och skitsnacket från henne.

Ibland undrar jag om Annie agerar i affekt? Att backa från punkt 44 efter att Steffe blivit bortröstat var riktigt meningslöst.

Sen undrar jag varför inte C skulle kunna klämma M:s kulor? SD och C får väl ta varsin kula?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det lär inte ske. Alliansen är död och SD har tagit C's plats i högerblocket. C kommer under en överskådlig framtid tillhöra ett block bestående av C, Mp och S. Problemet är ju att V traditionellt ingår i det blocket. Löfven försatte sig i en jävla position med Januariavtalet. Han körde över V, som bara mandatperioden tidigare hade omfattande inflytande över budgeten.

Löfven måste alltså i fortsättningen försöka hitta majoritet med V ELLER C istället för båda. För det finns inte på kartan att V kommer tillåta ett nytt Januariavtal, och Annie Lööf har grävt ner sig så djupt i "vi ska inte ge inflytande till V"-gropen att väljarna inte skulle uppskatta att hon backar. Bara att se hur ungdomsförbundet reagerat när Lööf gått ut med att hon är redo för ett nytt avtal med S utan punkt 44.

Så länge C och V vägrar ge sig kan vi stå inför flera regeringskriser fram till 2026. Efter det tror jag beröringsskräcken avseende SD kommer minskat. När det händer är S-tiderna förbi. Om Mp blir kvar 2022 måste Löfven alltså kunna få en majoritet med S, Mp och C eller V. S lär knappast få mer än 25 %, Mp kring 5 %. Att C eller V skulle få 20 % ser jag som nästan omöjligt, och i och med V's ställningstagande nu 2021 kan de inte vända så tidigt som 2022. Om då även C vägrar ge sig... ja, då har vi nog några talmansrundor att se fram emot om inte M, Kd, SD och eventuellt L kan få 175 mandat.

Spännande tider!

Min oro är att Lööf snart får panik över att hon inte har något lag att spela med längre. Då kommer hon krypandes tillbaka till sina forna allianskamrater och Kristersson ser sin chans att kunna bli statsminister. Vore betryggande om M och KD kunde gå ut och deklarera att det inte finns något intresse av ett regeringssamarbete med C...
Citera
2021-06-24, 22:01
Medlem
Nyheter (Ekot)
Idag kl. 21.48
Löfven: Om L inte ändrar sig ökar risken för extraval.

Nu är det nära!!

Kan Stefan Löfven utlysa nyval och sen ändra sig efter 2 veckor? Går det?
Citera
2021-06-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nyheter (Ekot)
Idag kl. 21.48

Nu är det nära!!

Det kan jag inte tänka mig borde gå, kan dock inte svära på det
Citera
Medlem
Juno Blom slakta ju Annie haha. Låt oss hoppas på en ny regering utan Annie Äckellööf.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
För de som gillar positiv tillväxt och stigande levnadsstandard är C ett intressant alternativ.

För de som gillar negativ tillväxt och fallande levnadsstandard så är V och SD helt klart attraktiva alternativ.

Varför röstar inte alla på C?
Verkar ju helt fantastiskt bra!
Citera
2021-06-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nyheter (Ekot)
Idag kl. 21.48

Nu är det nära!!

Han har till måndag på sig. Antingen utlyser han extraval eller så dumpar han skiten i talmannens knä och då kommer det kanske ta 1-2 veckor ytterligare med talmansrundor innan beslut om extraval fattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in