Resultat: Använder du kontanter?
Ja, det gör jag ofta!
47,84%
177 röster
Nej, kontanter, vad är det?
52,16%
193 röster
2021-06-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Har på kort tid blivit nekad att betala med svenska femhundrakronorssedlar och tusenkronorssedlar på två olika McDonaldsrestauranger. Första gången blev jag så paff att jag inte orkade protestera och andra gången protesterade jag ivrigt och fick till slut en förklaring att det förekommer alldeles för många falska sedlar i omlopp för att de ska våga ta emot så "stora sedlar".

Igår blev jag så nekad att betala med en femhundrakronorssedel på Burger King i Årsta och inser nu att jag snart kan lägga av med kontanter då dessa inte går att handla med längre.

Min fråga och min fundering är nu dels hur vanligt förekommande det är att man blir nekad att betala med kontanter? Upplever ni andra som har kontanter att detta är vanligt förekommande när man ska handla för mindre belopp? Jag kan förstå att man inte vill ha kontanter för en ny bil på en bilfirma, men en kiosk eller snabbmatsrestaurang som glatt tar emot 20-, 50-, 100- och 200-kronorssedlar - varför tar man inte emot våra övriga sedlar? Att det skulle vara för att det förekommer stora mängder falska sedlar har jag svårt att tro. Det borde vara lätt att upptäcka falska sedlar idag och det är inte lätt att tillverka bra förfalskningar.

Kan det finnas någon annan anledning? Hur ska man tackla detta? Är det dags att lagstifta om att man som handlare måste acceptera svenska sedlar?

Detta är ett inlägg i ren frustration så ber om ursäkt om det hamnat i fel avdelning...
Var har du fått 1000 kronors sedlar ifrån har inte sett en på åratal
Citera
2021-06-24, 13:12
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen

Är ju inte direkt jätteovanligt...
Jag har sedelautomat på min bensinstation och det är alltid någon kund varje dag som stoppar i en tusenlapp i automaten.
Citera
2021-06-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag har sedelautomat på min bensinstation och det är alltid någon kund varje dag som stoppar i en tusenlapp i automaten.
man kan undrea var dina kunder får sina ifrån, du kan inte ta ut dem på bankomater och bankerna hanterar inte kontanter längre
Citera
2021-06-24, 13:28
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Har fått dem när jag tagit ut kontanter från banken :-) I bankomater är det ju nästan bara 200-kronorssedlar numera känns det som, men ibland även 500-kronorssedlar.

Har väl bara några få 1000-lappar, det mesta är femhundringar. Frågan var ju varför man inte får betala med dem... :-)
Citera
2021-06-24, 13:28
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
man kan undrea var dina kunder får sina ifrån, du kan inte ta ut dem på bankomater och bankerna hanterar inte kontanter längre
Jo då, banker hanterar visst kontanter, men det är inte så vanligt. :-)
Citera
2021-06-24, 13:30
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Wow, var finn s det sedelautomater på bensinstationer? Det var riktigt länge sedan jag såg en sådan i Stockholmsområdet. Måste vara en bit ut "på landet"?
Citera
2021-06-24, 13:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Wow, var finn s det sedelautomater på bensinstationer? Det var riktigt länge sedan jag såg en sådan i Stockholmsområdet. Måste vara en bit ut "på landet"?
Sedelautomater finns i varenda stad i hela landet hur kan du missat det?
Citera
2021-06-24, 13:53
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sedelautomater finns i varenda stad i hela landet hur kan du missat det?
Inte i Stockholm i alla fall (kanske, möjligen, på automatstationer). I och för sig tankar jag "troget" på ett par kedjor så kan ju finnas på de andra större också.
Citera
2021-06-24, 19:38
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Ja visst är det ute på den småländska landsbygden, men sedelautomater är ju inte så himla jätteovanligt på automatstationer även i större städer.

Tyskarna älskar min sedelautomat då den även tar eurosedlar.
Citera
2021-06-24, 19:44
Bannlyst
Citat:

Sedan den nya sedlarna kom ut, så har jag haft 1000 kr sedel 1 gång. Även när gamla sedlarna fanns så vara 1000:- väldig ovanligt.

Idag är bara en svarta ekonomi som använder kontanter..
Citera
2021-06-24, 20:08
Medlem
Lagstifta om att butiker måste ta emot kontanter? Vad är det?

Grunden Sverige är byggt på är den fria avtalsrätten. Att tvinga fram att folk måste gå med på avtal rörande kontanter oavsett om de vill eller inte? Nej fy fan, då faller det absolut sista vi kan kalla för svenskt. Frihet är trevligare än överförmyndari.
Citera
2021-06-24, 20:41
Medlem
Den närmaste matbutiken blev rånade 3 gånger på ett år. Medför så klart att företagare i närområdet försöker undvika att kunder betalar med kontanter.

För ett par år sedan blev bussarna kontantlösa. Berodde på att det var över 20 rån på ett halvår mot bussarna. Funkar liksom inte att det kommer folk och snittar bussförare, butikspersonal eller restaurang anställda för att komma över någon tusenlapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in