2021-06-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag är tacksam över att ha bott i Hong Kong under pandemin.

Dom har haft situationen under kontroll här, nästan inga personer har dött. Känner ingen som insjuknat i covid-19. Alla som är över 18 kan få Pfizers vaccin inom två dagar, bara boka en tid. Jag har naturligtvis fått båda doserna sedan några veckor sedan - är 45 år gammal.

Vad beträffar restriktioner så verkar det som att Hong Kong har haft samma eller färre restriktioner än Sverige vad jag ser.

De stora skillnaderna är att det är så enormt mycket smitta i Sverige, samt att alla använder munskydd i Hong Kong. Och att man inte släpper in folk utan karantän.
Det var ett tag sedan jag skrev senast, så ville dela med mig av mina erfarenheter som boende i Hong Kong under pandemin.

På det stora hela känner jag mig lyckligt lottad att ha bott här. Det har varit världsklass på pandemihanteringen, och endast 210 personer har avlidit i covid sedan pandemin bröt ut. Antal totalt bekräftat smittade under hela pandemin är 11 900. Säg att det egentliga numret kanske är 5x så högt, så har mindre än 1% av hela befolkningen blivit exponerad av viruset, så om det visar sig om några år att det dyker upp skador från viruset som inte märkts initialt, så har ju Hong Kong verkligen guldläge, medans Sverige och de flesta länderna i Europa är körda.

Det enda problemet vid det här laget är att folk inte förmår sig att gå och vaccinera sig, och att det därför går lite långsamt med att lyfta på karrantänsregler.

Utöver karrantän vid inresa från utlandet och användande av munskydd så har livet i princip helt återgått till det normala.

Några frågor?
Citera
2021-06-24, 18:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är ett kost problem, inte ett viktproblem. Om du var med under kalla kriget,
så har du nog hört att man odlade biovapen i ägg.

SARS-CoV-2 Needs Cholesterol to Invade Cells
https://www.youtube.com/watch?v=QY80pxGwaFs

SARS-CoV-2 Needs Cholesterol to Invade Cells and Form Mega Cells
https://www.hhmi.org/news/sars-cov-2-needs-cholesterol-to-invade-cells-and-form-mega-cells

The advantages of drug treatment with statins in patients with SARS-CoV-2 infection
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33779831/

Följande livsmedel innehåller kolesterol
I fallande ordning och per 100 gram.
http://matkalkyl.se/naringsamnen37.php
Intressant.

Detta måste ju vara anledningen varför folk som äter vegetariskt drabbas mer sällan av alvarlig covid jämfört med de som äter kött. Vegetarisk mat har betydligt mindre kolesterol och är ju känt till att sänka människors kolesterolvärde.
Man fann att personer som följde en vegetarisk eller en oprocessad växtbaserad kost (whole foods plant-based diet) uppvisade 73% minskad risk att drabbas av svår Covid-19 infektion. Personer som följde en LCHF-diet hade 48% ökad risk jämfört med alla studiedeltagare (gränssignifikant P=0,13). Jämfört med den vegetariska gruppen uppvisade LCHF-gruppen 286% ökad risk (signifikant).
När forskarna lade till personer som åt fisk till den vegetariska gruppen var riskminskningen för svår Covid-19 något lägre, 59% (ej signifikant).
http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/mindre-risk-for-svar-covid-19-infektion-hos-vegetarianer/

Det kanske också beror på kolesterolet varför de som äter LCHF-diet har förhöjd risk att drabbas av alvarlig covid. Den kosten innehåller ju extremt med kolesterol.
Citera
2021-06-24, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror jag inte. Däremot har covid inte påverkat japanerna så mkt. Kanske för att de inte är så överviktiga och metabolt sjuka som i västvärlden?

I Japan stängde man skolorna. Finns inget tydligare samband.
Citera
2021-06-24, 19:10
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Det var ett tag sedan jag skrev senast, så ville dela med mig av mina erfarenheter som boende i Hong Kong under pandemin.

På det stora hela känner jag mig lyckligt lottad att ha bott här. Det har varit världsklass på pandemihanteringen, och endast 210 personer har avlidit i covid sedan pandemin bröt ut. Antal totalt bekräftat smittade under hela pandemin är 11 900. Säg att det egentliga numret kanske är 5x så högt, så har mindre än 1% av hela befolkningen blivit exponerad av viruset, så om det visar sig om några år att det dyker upp skador från viruset som inte märkts initialt, så har ju Hong Kong verkligen guldläge, medans Sverige och de flesta länderna i Europa är körda.

Det enda problemet vid det här laget är att folk inte förmår sig att gå och vaccinera sig, och att det därför går lite långsamt med att lyfta på karrantänsregler.

Utöver karrantän vid inresa från utlandet och användande av munskydd så har livet i princip helt återgått till det normala.

Några frågor?
Ja, hur kan du leva med att gå runt i munskydd hela tiden?
Det låter som ren dystopi.
Citera
2021-06-24, 19:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I Japan stängde man skolorna. Finns inget tydligare samband.

Det har ingen effekt. Det som har effekt är hur mottagliga medborgarna är för viruset givet folkhälsan. Och den är mkt mkt bättre i Japan än i västvärlden. De lever redan längst i världen så det är ingen slump.
Citera
2021-06-24, 19:22
Medlem
SecretQs avatar
Citat:

Några frågor?
En fråga på det är hur du vet det. Kina är en diktatur som bestämmer vad som är sant. Ryssland mörkar likaså. Frågor på det?
Citera
2021-06-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ja, hur kan du leva med att gå runt i munskydd hela tiden?
Det låter som ren dystopi.
Sedan jag blev fullvaccinerad med Pfizer i april använder jag endast munskydd på offentliga platser där det är krav på det

På kontoret är alla fullvaccinerade, så där använder mina kollegor och jag inga munskydd. Går man till en bar och kan visa upp en QR-kod på mobilen som vaccinationsbevis, så behövs inget munskydd. Samma på resturanger.

Jag störs inte av det. Kändes lite ovant för ett år sedan, men nu är jag helt van.
Citera
2021-06-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack! Det var i det lägre intervallet mot vad jag trodde då. Man kan alltså säga att antalet sjukhusvårdade generellt överstiger antalet intensivvårdade med en faktor 10:1 då.

Måste erkänna att denna statistik hade de gömt väl.

70 tusen personer har alltså behövt behövt sjukhusvård, eller snarare uppburit sådan vård. En del har ju dött helt utan vård, mycket tragiskt.
70 tusen pers i förhållande till 2 miljoner smittade (eller vad nu bästa bedömning är), är ju faktiskt en ganska ansenlig mängd för denna "ofarliga" sjukdom. Detta efter cirka 1 års genomgången pandemi med begräsningar, rekommendationer om hemarbete osv. Man förstår att belastningen på vården stundtals har varit mycket hög.
Mr "BMI>IQ", nu är du överdrivet hysterisk igen. Vid en normal influensasäsong vårdas normalt tiotusentals med influensa, år efter år efter år. Ex. 2017/2018 var det över 20000 som vårdades med influensa. Sätter man det i perspektiv till att 70k vårdats med covid så inser man lätt hur överdrivet hysteriskt det senaste året varit.
Senast redigerad av jerka11 2021-06-24 kl. 19:30.
Citera
2021-06-24, 19:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Några frågor?

Vad är det som är så farligt med att bli smittad om man är ung och frisk i övrigt?

Munskydd är inte en bra idé att gå runt med då det hämmar immunförsvaret och det skyddar inte speciellt bra heller.

Om man satsade på bättre skydd av de sköraste så hade livet kunnat återgått ganska mkt fortare till det normala.
Citera
2021-06-24, 19:32
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De gjorde ju en undersökning i England som visade att 10% av dem som vårdats för covid19 på sjukhus avlider inom 6 månader, vi får väl se om vi också får ett sådant utfall. Min granne har hjärndimma exempelvis, undras hur länge det håller i sig?

Oj vad sensationellt. Not.

Är man såpass skör och svag att man behöver vårdas för covid19 så har man sällan mer än några månader eller på sin höjd något år kvar i livet.

Eller förlåt mig, jag glömde bort att man inte kan dö av andra orsaker än "covid-19"

Citera
2021-06-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
En fråga på det är hur du vet det. Kina är en diktatur som bestämmer vad som är sant. Ryssland mörkar likaså. Frågor på det?
Jag tror inte Hong Kong hade kunnat mörka om det vore ett stort utbrott. Även om Hong Kong är en del av Kina så har dom en gräns mot fastlandet och en lokal regering som styr. Vad beträffar pandemihantering så är Hong Kong som ett enskilt land, med sina egna myndigheter.
Citera
2021-06-24, 19:35
Medlem
kompjuters avatar
Varför har de som redan vaccinerat sig fortfarande munskydd?
Alla på G7-mötet.... riksdagen etc...
Vilket jäkla hoax 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in