2021-06-24, 18:48
Medlem
BAB7s avatar
Här är en för 500 kr, men det är nog ingen Renault-original grill:https://www.bigcarparts.co.uk/products/genuine-renault-zoe-2012-onwards-front-bumper-lower-centre-grille-1119778x

Dessutom vill jag inte handla på internet.
Citera
2021-06-24, 19:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kör utan, vad ska du grilla på en elbil?

Som du ser på bilden så är det en fin grill som ZOE har, därför är det viktigt att beställa en renault-original grill och få den fackmannamässigt monterad, jag är noga med att mina bilar ska vara tip-top.:https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2017/06/7-renault-zoe-white-electric-vehicle-front-view-hood-blue-light-battery-powered-green-electrek-best- selling-ev-europe-111.jpg?quality=82&strip=all&w=1000

Ja, vad tror du grillen har för uppgift?
Den hjälper till att kyla batteriet, elmotorn och elektroniken, vid höga hastigheter och i varma temperaturer räcker det inte att kyla elmotorn och elektroniken endast med kylvätskan, då hjälper luftkylningen till.
Och batteriet är enbart luftkylt och är direkt beroende av en fungerande grill eftersom kylvätskan enbart kyler motor och elektronik.
Citera
2021-06-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Går inte.
Stötfångaren måste av.

Hur ska då verkstan få dit den om inte Stötfångaren går att ta bort?
Citera
2021-06-24, 19:14
Medlem
Citat:
Som du ser på bilden så är det en fin grill som ZOE har, därför är det viktigt att beställa en renault-original grill och få den fackmannamässigt monterad, jag är noga med att mina bilar ska vara tip-top.:https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2017/06/7-renault-zoe-white-electric-vehicle-front-view-hood-blue-light-battery-powered-green-electrek-best- selling-ev-europe-111.jpg?quality=82&strip=all&w=1000

Den hjälper till att kyla batteriet, elmotorn och elektroniken, vid höga hastigheter och i varma temperaturer räcker det inte att kyla elmotorn och elektroniken endast med kylvätskan, då hjälper luftkylningen till.
Och batteriet är enbart luftkylt och är direkt beroende av en fungerande grill eftersom kylvätskan enbart kyler motor och elektronik.

Det kyler mer utan grillen.
Och det låter som det dessutom är säkrare att köra utan i höga hastigheter när den ramlar av på grusväg.

Hade en Renault för länge sen, att bara byta glödlampa krävde att däcket skulle av.
Det låter inte som dom tänker på att saker kan behöva bytas idag heller när dom designar sina bilar.
Citera
2021-06-24, 19:31
Medlem
Det låter som ett ok pris men menar du grill eller kylare?
Citera
2021-06-24, 19:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Det låter som ett ok pris men menar du grill eller kylare?

Grillen, den svarta plastgrillen i fronten:https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2017/06/7-renault-zoe-white-electric-vehicle-front-view-hood-blue-light-battery-powered-green-electrek-best- selling-ev-europe-111.jpg?quality=82&strip=all&w=1000
Citera
2021-06-24, 19:46
Medlem
Jag har kört (riktig) rally på grusvägar i ett antal år, med första bil Opel Ascona A, och har avverkat diverse Volvo, BMW och Ford sedan dess, några av moderna snitt. Har aldrig tappat en grill….

Det verkar som att en Zoe skall stå parkerad i garaget….
Citera
2021-06-24, 19:59
Medlem
Citat:
Går inte.
Stötfångaren måste av.

Men den kan man ju ta bort själv också?
Citera
2021-06-25, 02:49
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Grillen på min Renault ZOE lossnade förra veckan när jag körde på en dålig grusväg i Polen.
Nu är jag hemma igen och enligt min Renault-verkstad hade en del av grillens infästningar eller dyl gått sönder, därför måste en ny grill beställas.

En ny grill kostar 1.500 kr, det känns väl som ett okej pris?
En begagnad kan väl inte vara mycket billigare?

Monteringskostnaden är ca 1.500 kr, bla måste stötfångaren monteras av, så även monteringskostnaden är väl helt i sin ordning?

Fan, vi får snart skapa ett eget underforum till dig - "BAB7 och hans ständigt problematiska Renault Zoe".

Oddball
Moderator
Citera
2021-06-25, 03:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Åhhh nej.

Kylvätskan kyler väl inte. Kylvätskan transporterar bara värmen från varma ställen till en kylare där kylvätskan kyls av. Den där grillen har väl ingen som helst funktion annat än som prydnad och som katt och kaninfilter.

Det är ju bara några vanliga skruvar som den sitter fast med

https://www.youtube.com/watch?v=VSU0SXM6Obg
Citera
2021-06-25, 04:58
Medlem
Går det inte att dra något buntband i rätt färg som håller fast den istället för fästet som gick sönder? Så spar du ju 3'000 kr att ha till annat!
Citera
2021-06-25, 09:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fan, vi får snart skapa ett eget underforum till dig - "BAB7 och hans ständigt problematiska Renault Zoe".

Oddball
Moderator
Det skulle vara en bra ide' du kom på där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in