Citat:
Det var ett tag sedan jag skrev senast, så ville dela med mig av mina erfarenheter som boende i Hong Kong under pandemin.Jag är tacksam över att ha bott i Hong Kong under pandemin.
Dom har haft situationen under kontroll här, nästan inga personer har dött. Känner ingen som insjuknat i covid-19. Alla som är över 18 kan få Pfizers vaccin inom två dagar, bara boka en tid. Jag har naturligtvis fått båda doserna sedan några veckor sedan - är 45 år gammal.
Vad beträffar restriktioner så verkar det som att Hong Kong har haft samma eller färre restriktioner än Sverige vad jag ser.
De stora skillnaderna är att det är så enormt mycket smitta i Sverige, samt att alla använder munskydd i Hong Kong. Och att man inte släpper in folk utan karantän.
Dom har haft situationen under kontroll här, nästan inga personer har dött. Känner ingen som insjuknat i covid-19. Alla som är över 18 kan få Pfizers vaccin inom två dagar, bara boka en tid. Jag har naturligtvis fått båda doserna sedan några veckor sedan - är 45 år gammal.
Vad beträffar restriktioner så verkar det som att Hong Kong har haft samma eller färre restriktioner än Sverige vad jag ser.
De stora skillnaderna är att det är så enormt mycket smitta i Sverige, samt att alla använder munskydd i Hong Kong. Och att man inte släpper in folk utan karantän.
På det stora hela känner jag mig lyckligt lottad att ha bott här. Det har varit världsklass på pandemihanteringen, och endast 210 personer har avlidit i covid sedan pandemin bröt ut. Antal totalt bekräftat smittade under hela pandemin är 11 900. Säg att det egentliga numret kanske är 5x så högt, så har mindre än 1% av hela befolkningen blivit exponerad av viruset, så om det visar sig om några år att det dyker upp skador från viruset som inte märkts initialt, så har ju Hong Kong verkligen guldläge, medans Sverige och de flesta länderna i Europa är körda.
Det enda problemet vid det här laget är att folk inte förmår sig att gå och vaccinera sig, och att det därför går lite långsamt med att lyfta på karrantänsregler.
Utöver karrantän vid inresa från utlandet och användande av munskydd så har livet i princip helt återgått till det normala.
Några frågor?