2021-06-24, 16:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Totalt har knappt 8 tusen intensivvårdats för Covid19 sedan pandemin början. Hur många som sjukhusvårdats hittar jag inga siffror på, men läste någonstans att det enbart är cirka 5-10% av dem som sjukhusvårdas som behöver intensivvård. Det gör väl att vi landar någonstans kring 80-160 tusen sjukhusvårdade. Dvs, personer som varit så illa däran att de sökt vård för covid19. Har 2 miljoner haft sjukdomen skulle det betyda att 4-8% av de som insjuknar behöver sjukhusvård. Det har givetvis inneburit en enorm belastning för vården och då har vi ändå haft starka smittskyddsuppmaningar under över 1 års tid. Man kan ju föreställa sig hur det hade sett ut om vi inte gjort någonting.

Och hur hade det sett ut om folk följt de punkter jag radade upp och hade det som livsstil? Det hade inte sett likadant ut på sjukhusen kan jag lugnt meddela.
Citera
2021-06-24, 16:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Du argumenterar ju utifrån en definition som du hittat på helt själv.

Ja - för att alla vuxna ska betraktas som fullvaccinerade behöver de ha fått två sprutor i armen.

Nej - ovanstående är inte vad som normalt avses med "vaccinationsmålet", och det har aldrig varit fråga om att det skulle varit genomförbart före midsommar.

Målet har hela tiden varit att alla vuxna ska ha erbjudits minst en dos vaccin före det datum man nu pratar om. Se t.ex. nedanstående artikel från april, som är den första sökträffen på "vaccinmålet":

https://www.svt.se/nyheter/nytt-besked-vaccinmalet-flyttas-fram-till-september

Inte ens i storbritannien - som under våren legat långt före EU-länderna - har det varit i närheten av att vara realistiskt att hela befolkningen skulle vara fullvaccinerad någon gång under sommaren.

Det där är en efterhandskonstruktion. Detta inslag är från 10 mars.
https://www.tv4.se/artikel/3Gr8SlgDhdq9MIyiZtQrRT/vaccinsamordnaren-optimistisk-hinner-vaccinera-alla-foere-midsommar

Trots flera försenade vaccinleveranser är Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström fortfarande hoppfull och tror att vi kommer nå målet att alla som vill hinner vaccinera sig under första halvåret i år.
Det handlar inte om att ha blivit "erbjuden" vaccin, men inte fått sprutan, utan att ha blivit vaccinerad. Dvs, fått sprutan i armen. Vi blev ju alla "erbjudna vaccin" redan vid årsskiftet då upphandlingarna av vaccin skedde, men ingen vettig människa skulle tolka vaccinationsmålet på sådant vis. Det är fullständigt idiotiskt. Faktum är att vi bara har nått 1/3 av målet om att alla skulle varit vaccinerade innan midsommar.
Citera
2021-06-24, 16:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och där var han igång igen.. Hur kan man vara en foliehatt om man inte är orolig för covid och faktiskt klarar av att läsa statistik på ett nyktert sätt och kunna göra egna riskbedömningar utifrån sin egen hälsostatus?

Därför att du inte klarar av det. Det är helt uppenbart eftersom du fortsätter gaffla dina floskler som du köpt rakt av från Lars Bern och Annika Dahlström som inte kan ett jävla smack om denna pandemi, men tycker förbannat mycket och det är ju välkänt att de har en svans av foliehattar som tror på deras villfarelser. Tror dessvärre att du är en sådan förtappat själ.
Citera
2021-06-24, 16:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Om man kollar intensivvårdsregistret för covid-19 så har över 80% av de inlagda någon form av riskfaktor. Visst kan till synes sunt friska människor bli svårt sjuka i covid-19 men speciellt vanligt är det inte.

Sedan vet jag inte om elitidrottare är sunt friska människor. Tvärtom har väl sådana personer en tendens att pressa sin kropp till det yttersta, vilket snarare kan göra dem mer känsliga för infektioner.

Med tanke på att över en miljon svenskar har smittats av viruset är andelen döda och svårt sjuka väldigt liten, bara några procent. De allra flesta, den stora majoriteten av de smittade, har besegrat viruset med sitt eget immunförsvar, innan det ens fanns några vaccin.

Vi behöver skilja på sjukhusvård och intensivvård. Det är bara en bråkdel av alla som behövt vård för Covid19, ibland ganska avancerad vård som intensivvårdats. Tvärtom försöker man nu för tiden att undvika det.
Citera
2021-06-24, 16:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Därför att du inte klarar av det. Det är helt uppenbart eftersom du fortsätter gaffla dina floskler som du köpt rakt av från Lars Bern och Annika Dahlström som inte kan ett jävla smack om denna pandemi, men tycker förbannat mycket och det är ju välkänt att de har en svans av foliehattar som tror på deras villfarelser. Tror dessvärre att du är en sådan förtappat själ.

Inte alls... Jag läser även forskning från KI. Som det här exempelvis och jag är såklart inte särskilt förvånad.

https://nyheter.ki.se/metabola-riskfaktorer-for-covid-19-har-storre-betydelse-hos-yngre-personer

Jag menar att vissa löper större risk än andra för att råka illa ut och därför ser behovet av vaccin helt olika ut.

Men framförallt behöver vi få bukt med dessa metabola sjukdomar så att inte folk blir sjuka i onödan och det gäller inte bara covid, utan även andra allvarliga sjukdomar som kommer senare i livet.
Senast redigerad av kurt-sune 2021-06-24 kl. 16:22.
Citera
2021-06-24, 16:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och hur hade det sett ut om folk följt de punkter jag radade upp och hade det som livsstil? Det hade inte sett likadant ut på sjukhusen kan jag lugnt meddela.

I princip ingen större skillnad skulle jag tro. De flesta som behövt sjukhusvård har den gemensamma faktorn att åldern är från medelåldern och uppåt.
Citera
2021-06-24, 16:24
Medlem
Citat:
Det fattar inte foliehattsgänget "som tar hand om sin hälsa".

Det är väl inte så svårt att gå in på intensivvårdsregistret eller FHMs hemsida och titta på covid-statistik. 81% av alla som vårdas på iva har en riskfaktor tex. Medelåldern på döda är 83 år. Titta på antalet döda under 70 år och sortera bort de med riskfaktor så får du en väldigt liten siffra. Jämför sedan den siffran med totalt antal döda i samma demografiska grupp så får du en rättvis bild av verkligheten. Det har alltså dött ca 200 friska under 70 år på 18 månader med covid. Eftersom kurvan beter sig exponentiellt i förhållande till ålder kan du säkert förstå hur få friska ungdomar som dör. Men ändå ska de vaccineras.

Frågan är vad som är en foliehatt här? Tror majoriteten missuppfattat hur foliehatten fungerade. Jag skulle säga att vaccinet är folien som ska skydda er mot livsfarliga covid. Vad är min folie menar du? Mitt eget immunförsvar? Då jag litar på det 😁
Senast redigerad av hasse3344 2021-06-24 kl. 16:28.
Citera
2021-06-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är väl inte så svårt att gå in på intensivvårdsregistret eller FHMs hemsida och titta på covid-statistik. 81% av alla som vårdas på iva har en riskfaktor tex. Medelåldern på döda är 83 år. Titta på antalet döda under 70 år och sortera bort de med riskfaktor så får du en väldigt liten siffra. Jämför sedan den siffran med totalt antal döda i samma demografiska grupp så får du en rättvis bild av verkligheten. Det har alltså dött ca 200 friska under 70 år på 18 månader med covid. Eftersom kurvan beter sig exponentiellt i förhållande till ålder kan du säkert förstå hur få friska ungdomar som dör. Men ändå ska de vaccineras.

Frågan är vad som är en foliehatt här? Jag skulle säga att vaccinet är folien som ska skydda er mot livsfarliga covid. Vad är min folie menar du? Mitt eget immunförsvar? Då jag litar på det 😁

Typ 81% av den vuxna befolkningen i stort lär ju ha någon risk faktor. Tro mig, det finns gott om kärnfriska 40-åringar som hamnat på IVA med slangar i varje kroppsöppning.
Citera
2021-06-24, 16:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I princip ingen större skillnad skulle jag tro. De flesta som behövt sjukhusvård har den gemensamma faktorn att åldern är från medelåldern och uppåt.
Fast metabola sjukdomar går i mångt och mycket att undvika och då skulle betydligt färre behövas läggas in. Läste du inte artikeln från KI.
Citera
2021-06-24, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344

Frågan är vad som är en foliehatt här? Tror majoriteten missuppfattat hur foliehatten fungerade. Jag skulle säga att vaccinet är folien som ska skydda er mot livsfarliga covid. Vad är min folie menar du? Mitt eget immunförsvar? Då jag litar på det 😁

Jag skulle vilja veta hur många som behövt sjukhusvård för Covid19, alltså inte bara de som intensivvårdats. Vet inte var jag kan finna den informationen någonstans. Vet du?

Problemet är bara att det här med riskfaktor innefattar väldigt många människor. Ålder är exempelvis en riskfaktor. Högt blodtryck är också en riskfaktor. Ofta hänger dessa två ihop och det är sannerligen inte bara 50+ med över 40 i BMI som har högt blodtryck.
Citera
2021-06-24, 16:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Fast metabola sjukdomar går i mångt och mycket att undvika och då skulle betydligt färre behövas läggas in. Läste du inte artikeln från KI.

Sambandet är inte så enkelt. Om det nu är 100 tusen personer som behövt sjukhusvård för Covid19. Hur många av dem tror du har BMI över 40 som är Socialstyrelsens gräns för de som riskerar att drabbas av svår Covid19?
Citera
2021-06-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Typ 81% av den vuxna befolkningen i stort lär ju ha någon risk faktor. Tro mig, det finns gott om kärnfriska 40-åringar som hamnat på IVA med slangar i varje kroppsöppning.

Konstigt att de inte syns i statistiken. Men klart vi ska lita på dig 🙂 Dock finns det en hel det friska individer som behöver akutsjukvård av andra orsaker. Typ 10 000 barn som ramlar och slår sig mycket allvarligt varje år. Som jag föreslog i en annan tråd, inför obligatorisk hjälm dygnet runt för alla under 18 år så kan vi göra skillnad på riktigt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in