Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-24, 11:41
  #33781
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om jag förstår era skyltar rätt så kräver FFF ”system change”. Kan ni specificera vad ni menar med det och hur det ska uppnås?

Greta säger ju att hon värnar om demokrati, vilket hedrar henne, så jag antar att hon tar avstånd från miljöpartisten Pär Holmgren och kommunisten Torbjörn Tännsjö som kräver ”klimatdiktatur”. Kanske ni kan gå ut i ett gemensamt fördömande?

Tror att ni skulle kunna vinna en hel del sympati på en sådan aktion.
Det är helt riktigt, att både för Greta och för mig är demokrati något väldigt viktigt och väsentligt! Själv har jag varit kandidat i allmänna val och kommer antagligen att vara det även i framtiden. Jag har även varit folkvald. Vi får se om Greta också vill vara kandidat i allmänna val i framtiden. Det går utmärkt att förena att vara aktivist och att vara folkvald, förutsatt att det sker på ett genomtänkt sätt, det är jag själv ett levande exempel på! Jag har verkat mycket för införande av beslutande folkomröstningar på alla nivåer i Sverige.

Greta har sagt, även offentligt, att hon vill vara väldigt försiktig med att fördöma enskilda. Hon tycks tänka mycket på de indianska visdomsorden och bönen, Lär mig att inte döma någon, förrän jag har gått två mil i hens mockasiner! Greta föredrar att ha en hög integritet.

Vad gäller System change, menas dels att många lagar, regler och avtal ofta idag gör det väldigt svårt att vara klimat- och miljövänlig både för enskilda och för organisationer och företag. Dels menas också numera med System change, att klimat- och miljörättvisa även förutsätter social rättvisa! Förtryck, negligerade av mänskliga rättigheter, svår ojämlikhet, värre fattigdom osv gör det även svårt att få en bättre miljö och ett bättre klimat. Kort uttryckt hänger den inre och den yttre miljön väldigt nära ihop, precis som att kropp och själ hör mycket nära ihop!

Här tror jag Greta i hög grad är inspirerad både av indianskt tänkande och av befrielseteologin. En framstående brinnande aktivisttjej i Lund, som deltog i systemkritiska Solvognen på det glada 70-talet, och som precis som Greta ledde mycket omfattande aktioner för bättre miljö och bättre vård, gjorde sedan en doktorsavhandling på tyska om förhållandet mellan kristna och marxister. Aktivisttjejen kämpade precis som Greta även för djurens rättigheter. Hon kämpade även för nedrustning och mot kärnvapen och kärnkraft, vilket jag gissar att Greta även kan komma att göra i framtiden.

Rätt många i även systemkritiska Solvognen var svenska unga, ofta troende. Den ytterst engagerade mycket unga aktivisttjejen var själv med i både Emmaus och i EFS och hon var visst den yngsta som någonsin vigts som lekmannapastor i EFS. Vem vet, Greta kanske också snart får även en sådan vigning! Formellt finns möjligheten kvar i EFS, även om den idag används mycket sällan.

Solvognen finns kvar än idag, fast bara i liten skala. Historiska videos med Solvognen och dess omfattande då väldigt uppmärksammade gatuteaterprotester och dramaprotester finns nu på Youtube! Särskilt känd är deras Jultomtehären (1974). Många som deltog i Solvognen, var sedan med i att bilda det svenska och det danska Miljöpartiet! Tankarna och idebildningen i främst danska Solvognen, som delvis var grundade på existentialismen, var även viktiga när tyska Miljöpartiet sedan grundades.

Kanske vi alltså får höra Greta i framtiden predika om befrielseteologin, kanske rentav i en baptistkyrka i USA!

Även i F4F är rätt många troende, både kristna, judar och muslimer finns bland oss. Av de aktiva främst unga i F4F Stockholm är många invandrare och flyktingar.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 12:07.
2021-06-24, 12:50
  #33782
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för långt svar!

Men har ni verkligen analyserat vad nollutsläpp av CO2 innebär?

Inga mer resor (utom med cykel), inga fler avokados, inget ris. Är Greta beredd på att nödslakta sina hundar och hästar?

Det går inte heller att bygga fler sol- eller vindkraftverk eftersom själva framställningen är extremt energiframkallande, efter vad jag förstår. Hur ska ni ladda era elbilar när all kärnkraft är avvecklad? Hur ska ni värma bostäder för alla migranter, som Malena värnar så djupt om? Hur ska de alls kunna ta sig hit?

Att barn saknar utvecklat konsekvenstänk är en sak, men vuxna ...

Eller tänker ni er en nomenklatura där ni har små ”privilegier” och lever som ni vill?
*
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 13:34.
2021-06-24, 13:22
  #33783
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för långt svar!

Men har ni verkligen analyserat vad nollutsläpp av CO2 innebär?

Inga mer resor (utom med cykel), inga fler avokados, inget ris. Är Greta beredd på att nödslakta sina hundar och hästar?

Det går inte heller att bygga fler sol- eller vindkraftverk eftersom själva framställningen är extremt energiframkallande, efter vad jag förstår. Hur ska ni ladda era elbilar när all kärnkraft är avvecklad? Hur ska ni värma bostäder för alla migranter, som Malena värnar så djupt om? Hur ska de alls kunna ta sig hit?

Att barn saknar utvecklat konsekvenstänk är en sak, men vuxna ...

Eller tänker ni er en nomenklatura där ni har små ”privilegier” och lever som ni vill?
Om du vill veta mer om den (ofta kristna) existentialismen, som var och är viktig för många deltagare i Solvognen, och än idag är viktig för vissa deltagare i F4F, och som jag tror är viktig även för Greta själv, så föreslår jag att du läser följande värdefulla översiktsartikel,

https://www.gp.se/kultur/kultur/kier...der-1.30848835

Greta är numera mera eftertänksam och säger att det är en mycket svår uppgift att vara folkvald. Håller helt med henne om detta!

Vi i F4F är väckarklockor som ringer för att väcka uppmärksamhet på viktiga klimat- och miljöproblem. Däremot har varken Greta eller vi andra i F4F sagt att vi sitter på lösningarna på dessa problem.

För det första behövs ny forskning och nya uppfinningar.
För det andra behövs en mera lösningsorienterad mindre tävlingsinriktad politik.

Majoriteten av de aktiva i F4F är unga, med de ungas nyfikenhet och engagemang. Vi har även del äldre bland oss, som jag själv, och även unga som äldre forskare som är med oss.

Hälften av lösningen av problem sägs vara att tydligt identifiera och beskriva problemen och det gör F4F!

Andra halvan av lösningen av problem, där man identifierar möjliga åtgärder, beslutar om de bästa tänkbara åtgärderna, och sedan utvärderar hur dessa beslut har utfallit, tillhör andra än oss, främst de politiska aktiva processerna!

Ofta är den praktiska politiken fyllt av svåra målkonflikter, men mitt intryck är att Greta håller på att få en allt bättre förståelse för och mera insikt i de politiska processerna, nationella som internationella!

Greta utvecklas på ett värdefullt sätt och blir allt mera en kraft att räkna med, även internationellt!

Tack för ordet!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 13:37.
2021-06-24, 13:48
  #33784
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja precis, hon lär ju inte bli den första heller som överstiger sin kompetensnivå Har man inte rätt partibok så funkar det också med rätt Värdegrund.

Med en statsminister som är Mästerförhandlare så kan vi väl ha en miljö- och klimatminister som är Mästerskolkare. Per Bolund blir kanske lite ledsen i ögat men nu är det ju faktiskt en Feministisk regering. Eller Greta kanske vill bli ... ta-dam ... skolminister?
Mitt intryck är att det för Greta skulle vara stort nog att bli riksdagskvinna eller bli EU-riksdagskvinna, om hon skulle välja att engagera sig även partipolitiskt.

Skulle hon bli folkvald, vill hon nog ha flera år på sig att lära sig väl uppgiften, innan hon ens lite skulle börja fundera på något ministeruppdrag.

Skulle Greta ens så småningom sedan börja fundera på ett ministeruppdrag, är mitt intryck att hon skulle be om att få bli minister utan portfölj, dvs konsultativt statsråd. Här tror jag att Greta skulle vilja skynda långsamt!

Greta är mycket noggrann och vill uppfylla de uppgifter hon åtar sig väl. Hon är väl medveten idag om, att det tar mycket arbete och lång inlärning för att bli en duktig folkvald, även om man som hon är verkligt intelligent!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 13:51.
2021-06-24, 13:57
  #33785
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Mitt intryck är att det för Greta skulle vara stort nog att bli riksdagskvinna eller bli EU-riksdagskvinna, om hon skulle välja att engagera sig även partipolitiskt.

Skulle hon bli folkvald, vill hon nog ha flera år på sig att lära sig väl uppgiften, innan hon ens lite skulle börja fundera på något ministeruppdrag.

Skulle Greta ens så småningom sedan börja fundera på ett ministeruppdrag, är mitt intryck att hon skulle be om att få bli minister utan portfölj, dvs konsultativt statsråd. Här tror jag att Greta skulle vilja skynda långsamt!

Greta är mycket noggrann och vill uppfylla de uppgifter hon åtar sig väl. Hon är väl medveten idag om, att det tar mycket arbete och lång inlärning för att bli en duktig folkvald, även om man som hon är verkligt intelligent!
Jag såg en uppgift att Greta gått på privatskola innan hon gick ett år i "orten" för att det skulle se bra ut i tidningarna. Stämmer det att hon gått i privatskola?
Hur pass bra är hon på franska? Ungefär lika bra som engelska?

Jag tycker man skall lämna hennes nuvarande privatliv i fred. Men om hon tidigare gått på privatskola i 8 år och sedan ett år med invandrarna kan man notera det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-24 kl. 14:01.
2021-06-24, 14:27
  #33786
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag såg en uppgift att Greta gått på privatskola innan hon gick ett år i "orten" för att det skulle se bra ut i tidningarna. Stämmer det att hon gått i privatskola?
Hur pass bra är hon på franska? Ungefär lika bra som engelska?

Jag tycker man skall lämna hennes nuvarande privatliv i fred. Men om hon tidigare gått på privatskola i 8 år och sedan ett år med invandrarna kan man notera det.
Greta är bäst på engelska, efter svenska, det säger hon även själv. Jag har personligen hört henne prata med fransktalande forskare om forskningsresultat, men jag märkte att Greta då mest bara lyssnade. Till mig klagade hon då lite och sa, att det inte var så lätt att hänga med i snabbt talad franska på hög nivå.

När hon hållit inledningar på franska, har hon ofta när hon skrivit talet grubblat över bästa översättningen till franska och då varit lite osäker. Så Greta behöver nog plugga en hel del franska till och gärna vara en del i Frankrike, innan hon blir riktigt bra på franska.

Det framkommer i den första boken om Greta, att meningen var att Greta på grund av sitt stora musikintresse och betydande skicklighet i att spela piano, skulle börja på Adolf Fredriks musikskola, men det verkar som om dessa planer tyvärr avskrevs.

Tror att Greta hade passat in bra där och antagligen sluppit att bli så mobbad som hon blev. I denna bok framkommer också att Greta innan Kringlaskolan gick i en särskild resursskola. I boken säger dock Greta argt på grund av vissa missförhållanden, att resursskolan inte var till för barn med särskilda behov, utan var till för lärare med särskilda önskemål!

Om den av Greta kritiserade resursskolan, som vad jag vet främst är för barn i autismspektrat, var eller är privat vet jag inte. Vad som är sant är att Greta tyvärr blev verkligt förföljd av jämnåriga och var riktigt svårt mobbad i skolan. Detta har hon själv även berättat om!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 14:31.
2021-06-24, 14:34
  #33787
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är bäst på engelska, efter svenska, det säger hon även själv. Jag har personligen hört henne prata med fransktalande forskare om forskningsresultat, men jag märkte att Greta då mest bara lyssnade. Till mig klagade hon då lite och sa, att det inte var så lätt att hänga med i snabbt talad franska på hög nivå.

När hon hållit inledningar på franska, har hon ofta när hon skrivit talet grubblat över bästa översättningen till franska och då varit lite osäker. Så Greta behöver nog plugga en hel del franska till och gärna vara en del i Frankrike, innan hon blir riktigt bra på franska.

Det framkommer i den första boken om Greta, att meningen var att Greta på grund av sitt stora musikintresse och betydande skicklighet att spela piano, skulle börja på Adolf Fredriks musikskola, men det verkar som om dessa planer tyvärr avskrevs.

Tror att Greta hade passat in bra där och antagligen sluppit att bli så mobbad som hon blev. I denna bok framkommer också att Greta innan Kringlaskolan gick i en särskild resursskola. I boken säger dock Greta argt på grund av vissa missförhållanden, att resursskolan inte var till för barn med särskilda behov, utan för lärare med särskilda önskemål!

Om den av Greta kritiserade resursskolan, som vad jag vet främst är för barn i autismspektrat, var eller är privat vet jag inte. Vad som är sant är att Greta tyvärr blev verkligt förföljd av jämnåriga och var riktigt svårt mobbad i skolan. Detta har hon själv även berättat om!
Enligt vad jag sett är det inte någon skola för de som behöver speciell hjälp. Det är en privatskola där hon tydligen fått lära sig franska på så hög nivå att hon kan skriva tal på franska, hon upplever bara problem att "hänga med i snabbt talad franska på hög nivå.".
Citat:
Till mig klagade hon då lite och sa, att det inte var så lätt att hänga med i snabbt talad franska på hög nivå.
Den nivån kan ju ingen grundskoleelev erhålla i det vanliga plugget.

Jag tror hon gått i en privatskola där hon studerat franska. Stämmer det?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-24 kl. 14:39.
2021-06-24, 15:10
  #33788
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Enligt vad jag sett är det inte någon skola för de som behöver speciell hjälp. Det är en privatskola där hon tydligen fått lära sig franska på så hög nivå att hon kan skriva tal på franska, hon upplever bara problem att "hänga med i snabbt talad franska på hög nivå.".

Den nivån kan ju ingen grundskoleelev erhålla i det vanliga plugget.

Jag tror hon gått i en privatskola där hon studerat franska. Stämmer det?
Greta har förmodligen fått omfattande eller rätt omfattande privatundervisning i både franska och engelska, men detta har många politiker och förhandlare också fått.

-Till exempel fick vår tidigare socialdemokratiska statsminister Göran Persson sådan privatundervisning i engelska.

I vilken mån Greta gått i privatskola får Greta själv svara på, om hon vill. Hon har ju bett mig att svara mera försiktigt på sådana här frågor!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 15:12.
2021-06-24, 15:18
  #33789
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har förmodligen fått omfattande eller rätt omfattande privatundervisning i både franska och engelska, men detta har många politiker och förhandlare också fått. Till exempel fick vår tidigare socialdemokratiska statsminister Göran Persson sådan privatundervisning i engelska.
Du slingrar dig.

Detta står på funkaportalen
Citat:
Resursskola är en term som kommunerna använder för de särskilda skolor som tar emot barn som av olika anledningar inte klarar av att studera i den ordinarie grundskolan.

Du och andra har påstått att Greta gått i en resursskola, dvs en skola för de som inte klarar att studera i den ordinarie grundskolan.

Jag har sett på Internet att hon i själva verket gått i en privatskola som inte alls är specialanpassad för barn med studieproblem. Det förefaller som om hon lärt sig nära nog flytande franska där.

Gretas privatliv måste man skydda.

Men om den uppgiften stämmer så har ni försökt bluffa hela världen.

Säg som det är. Gick Greta åk 1-8 i en skola anpassad för barn med studieproblem eller gick hon i en privatskola där hon bl.a studerat mer franska än man gör i den ordinarie skolan?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-24 kl. 15:30.
2021-06-24, 15:30
  #33790
Avstängd
Kan bara säga, att jag hört talas om att det även övervägdes, att Greta skulle gå i Franska skolan i Stockholm. Om hon även gick där, är Gretas ensak att berätta om, ifall hon vill svara på frågan!

Det finns även privata resursskolor, inte bara kommunala. I familjens första bok om Greta, talas det om en resursskola. Vad jag vet har Greta inte dementerat denna uppgift. Är uppgiften felaktig är det Gretas och inte min uppgift att rätta uppgiften!

Mera info om friskolan Franska skolan i Stockholm, hittar du på följande länk!

https://www.franskaskolan.se/
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-24 kl. 15:35.
2021-06-24, 15:44
  #33791
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kan bara säga, att jag hört talas om att det även övervägdes att Greta skulle gå i Franska skolan i Stockholm. Om hon även gick där, är Gretas ensak att berätta om, ifall hon vill svara på frågan!

Det finns även privata resursskolor, inte bara kommunala. I familjens första bok om Greta, talas det om en resursskola. Vad jag vet har Greta inte dementerat denna uppgift. Är uppgiften felaktig är det Gretas och inte min uppgift att rätta uppgiften!

Mera info om friskolan Franska skolan i Stockholm, hittar du på följande länk!

https://www.franskaskolan.se/
Du vet ju det mesta om Greta, du träffar henne ofta, du vet vilka alternativ man diskuterat för hennes skolgång. Nu säger du att du inte vet var hon pluggat och att det är hennes ensak.

Men det har påståtts att hon gått i en skola för barn med studiesvårigheter.

Men nu framkommer uppgifter att hon kan ha gått i en privatskola där hon lärt sig nära nog flytande franska.

Inspiratoeren lägger själv in en länk till Franska Skolan.

Om det påståtts att hon gått i en skola för barn med studiesvårigheter men hon i själva verket gått i en privatskola med fransk inriktning då är det inte längre en privatsak. Då handlar det om att ta reda på om ni försökt bluffa hela världen.

Det påståendet måste ni redovisa!


Citat:
FRANSKA SKOLAN
Franska Skolan är en friskola som följer den svenska läroplanen men har en fransk profil. Detta innebär att all undervisning sker på svenska och att alla våra elever studerar franska på olika nivåer. Franska Skolan är en av få skolor i Sverige som har både förskoleklasser, grundskola och gymnasium. Skolan har idag cirka 950 elever och ligger mitt i centrala Stockholm i de vackra kvarteren runt Johannes kyrka.

Greta själv har inget att göra med denna märkliga agenda som andra satt upp åt henne. Henne måste man lämna ifred.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-24 kl. 15:54.
2021-06-24, 15:47
  #33792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är bäst på engelska, efter svenska, det säger hon även själv. Jag har personligen hört henne prata med fransktalande forskare om forskningsresultat, men jag märkte att Greta då mest bara lyssnade. Till mig klagade hon då lite och sa, att det inte var så lätt att hänga med i snabbt talad franska på hög nivå.

När hon hållit inledningar på franska, har hon ofta när hon skrivit talet grubblat över bästa översättningen till franska och då varit lite osäker. Så Greta behöver nog plugga en hel del franska till och gärna vara en del i Frankrike, innan hon blir riktigt bra på franska.

Det framkommer i den första boken om Greta, att meningen var att Greta på grund av sitt stora musikintresse och betydande skicklighet i att spela piano, skulle börja på Adolf Fredriks musikskola, men det verkar som om dessa planer tyvärr avskrevs.

Tror att Greta hade passat in bra där och antagligen sluppit att bli så mobbad som hon blev. I denna bok framkommer också att Greta innan Kringlaskolan gick i en särskild resursskola. I boken säger dock Greta argt på grund av vissa missförhållanden, att resursskolan inte var till för barn med särskilda behov, utan var till för lärare med särskilda önskemål!

Om den av Greta kritiserade resursskolan, som vad jag vet främst är för barn i autismspektrat, var eller är privat vet jag inte. Vad som är sant är att Greta tyvärr blev verkligt förföljd av jämnåriga och var riktigt svårt mobbad i skolan. Detta har hon själv även berättat om!
Greta™ tyckte att det kunde vara lite svårt att hänga med? Jag förstår henne. Jag har bott och forskat i Frankrike, och det är inte alltid helt lätt att hänga med. Tänka sig ändå att Greta™ lärde sig så pass god franska redan i grundskolan, utan att ha gått på franska skolan. Eller kan det vara så att du kanske överdriver hennes förmågor en liten smula kanske?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback