2021-06-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Står Sabuni emot är hon helt fantastisk.
Det finns två partiledare som gått framåt den senaste tiden. Fortsätter det så här så kan det nog bli ganska stora rörelser i väljarkåren även om det kanske är så många som byter block.
Citera
2021-06-24, 15:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Skulle SD tolerera en regering i vilken C ingick? Jag är inte så säker på det. Och då är en röst på C en röst på S.

Mitt tips är att om det blir ett extraval så kommer alla att attackera C och Annie Lööf. Från vänster kommer man att skrämmas med SD, från höger med just vänstern. Den enda chansen, kommer man att tala om för centerväljare, att få den politik du vill ha är att rösta på oss, inte att chansa på att C kommer att stödja den sida du vill vinna.

Samma sak med L, bara att det där kommer också att heta att en röst på L är en bortkastad röst. Lägg den istället på det alternativ du vill ska vinna.

Hur som helst, nästa val kommer förmodligen att i stort handla om att plocka sönder C och L.
Min gissning är att SD kommer att vägra stödja en sådan regering med mindre än ett stopp på invandringen och påbörjad biståndsåtervandring. Att gå ut just nu och spela det kortet tror jag där emot vore otaktiskt.
Citera
2021-06-24, 15:04
Medlem
Liberalernas partistyrelse består utav ett par personer som inget hellre skulle vilja än att gå i sängs med sossarna. Christer Nylander, Karin Karlsbo, Joar Forsell, Jan Jönsson...
Citera
2021-06-24, 15:06
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det finns två partiledare som gått framåt den senaste tiden. Fortsätter det så här så kan det nog bli ganska stora rörelser i väljarkåren även om det kanske är så många som byter block.

Undrar hur stor del av Liberalernas riksdagsgrupp som går ut i pressen och kritiserar Sabuni. Kan det vara nära hälften? Kan de som fått nog av Centern gå över till Liberalerna? Är varbölden på väg att spricka?
Citera
2021-06-24, 15:07
Medlem
Folk pratar om att det vore dåligt för Liberalerna att inte släppa fram Löfven. Är det verkligen så?

Har inte hört ett knyst från dem på flera år nu, men just nu framstår de som kraftfulla och beslutsamma, och låter sig inte trampas på. Är det inte rätt väg att gå?

Trodde vänstern tänkte göra det tills Dadgostar stod och nästan grät på presskonferensen efter omröstningen.
Citera
2021-06-24, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det bara fruntimren inom politiken i Sverige som har kuk?

Sabuni förekom tydligen partistyrelsen när hon tacka nej till skambudet:
Nyamko Sabuni, Liberalernas partiledare, förekom partistyrelsen när hon för en timme sedan sade nej till att omförhandla januariavtalet.

En källa inom Liberalerna uppger för SvD att partistyrelsen ska samlas klockan 14. Där skulle man tagit ställning till Centerledaren Annie Lööfs förslag.
Och naturligtvis protesterar Stockholmsliberalerna:
Anna Starbrink, liberalt regionråd i Stockholm, fördömer Nyamko Sabunis besked och att det kommer före partistyrelsemötet.

– Om detta stämmer är det förvånande. Jag sitter inte i partistyrelsen, men jag utgår från att ledamöterna ställer krav på att de interndemokratiska processerna fungerar.

– Ett så här avgörande beslut i den värsta kris vårt parti varit i och i en krissituation för hela landet borde frågan behandlas med stor varsamhet och omsorgsfull förankring, säger Anna Starbrink till SvD.

Det är fel att bara vifta bort och säga nej till den här nya öppningen, den ska bemötas seriöst, menar hon.
https://www.svd.se/senaste-nytt-om-regeringskrisen

Jag tror att vi får se en annan sida av Nyamko Sabuni om hon får göra som hon vill.
Om inte partiet sluter upp bakom Sabuni och visar enad front är de rökta. Det går inte att idka splittring i ett parti som ligger på 2,8%. Ska de ta 1,4% var?
Citera
2021-06-24, 15:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
SD är tama, de har aldrig fått någon direkt makt bara indirekt, och Jimmie har tydligt sagt att de inte har särskilt stora krav för att stödja en alliansregering. Men något C-förslag som t.ex ökar invandring är naturligtvis omöjligt, vilket Annie då kommer att vända som att hon och SD samarbetar vilket är en omöjlig tanke för henne.

Men faktum är att hon redan samarbetar med V. V ville ha bort hyresregleringen, och då tog hon bort den. C och V i samarbete. Hennes lögn är avslöjad.
Både C och L försvårar den politik som är nödvändig att införa för att vända utvecklingen i Sverige. C ska hållas till vänster och L ska åka ut! Det räcker gott med det gedigna arbetet att skaka vett i M och KD utan några extremliberaler som ska dra de två partierna åt fel håll.
Citera
2021-06-24, 15:10
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det bara fruntimren inom politiken i Sverige som har kuk?

Sabuni förekom tydligen partistyrelsen när hon tacka nej till skambudet:
Nyamko Sabuni, Liberalernas partiledare, förekom partistyrelsen när hon för en timme sedan sade nej till att omförhandla januariavtalet.

En källa inom Liberalerna uppger för SvD att partistyrelsen ska samlas klockan 14. Där skulle man tagit ställning till Centerledaren Annie Lööfs förslag.
Och naturligtvis protesterar Stockholmsliberalerna:
Anna Starbrink, liberalt regionråd i Stockholm, fördömer Nyamko Sabunis besked och att det kommer före partistyrelsemötet.

– Om detta stämmer är det förvånande. Jag sitter inte i partistyrelsen, men jag utgår från att ledamöterna ställer krav på att de interndemokratiska processerna fungerar.

– Ett så här avgörande beslut i den värsta kris vårt parti varit i och i en krissituation för hela landet borde frågan behandlas med stor varsamhet och omsorgsfull förankring, säger Anna Starbrink till SvD.

Det är fel att bara vifta bort och säga nej till den här nya öppningen, den ska bemötas seriöst, menar hon.
https://www.svd.se/senaste-nytt-om-regeringskrisen

Jag tror att vi får se en annan sida av Nyamko Sabuni om hon får göra som hon vill.
Det tror jag är en sak som är bra att vi fått in partiledare invandrarbakgrund. Nyamko och Nooshi. Dom verkar kunna fatta mer snabba obekväma beslut själva som leder framåt än vad vi är vana vid. Förhoppningsvis är det något som kan inspirera och ta svensk politik framåt. Speciellt nu är det är så mycket låsningar.
Citera
2021-06-24, 15:13
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hälften av 2%. Ingen stor varböld.

Menar inom riksdagsgruppen, där är det inga 2%.
Citera
2021-06-24, 15:14
Medlem
Talespins avatar
Hur tänker de liberaler som vill att partiet ska tillbaka in i JÖKen?

Om L går tillbaka nu så är de 100% körda 2022.

Liberalerna borde istället tvinga Pedofilpartiet att samarbeta med kommunisterna.
Citera
2021-06-24, 15:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Åter igen - C vill ha en mittenregering bestående av S, C och M (MP och L är också välkomna).

Detta är den enda matematiska lösningen så länge C fortsätter att hålla V och SD utanför.
Det enda som kan stoppa detta är ifall L klarar spärren (och lite till). Med andra ord behöver C nu se till att L hamnar under spärren för att garantera att ett försök till fristående borgerlig allians misslyckas. Vad som händer med MP saknar däremot relevans i sammanhanget.

Ingen annan kombination kan få majoritet, och det är klart tveksamt att någon av de andra konstellationerna skulle rösta igenom en regering där de inte är delaktiga.

Detta handlar alltså endast om två saker:
1. Centerns uttalade spärr mot V och SD (designad för att tvinga fram en mittenlösning).
2. Liberalernas resultat vid ett extraval.

Som tidigare nämnts kommer C givetvis att kräva statsministerposten i en sådan konstellation. För S och M handlar det egentligen om de vill regera inom överskådlig tid eller inte. Bägge kan spela fram detta som en krislösning för att inte förlora ansiktet. Ord som "ansvarstagande" kommer sannolikt att användas.

Allt annat är rökridåer.
Går Uffe med på det tappar han 10 procentenheter till SD.

I slutändan handlar det om vilken politik väljarna vill ha.
Citera
2021-06-24, 15:16
Medlem
avmans avatar
Nu är det bevisat att Annie Lööf är en psykopat och att man måste vara helt hjärndöd för att rösta på Centerpartiet.

Nu är det dags för en ny regering i Sverige. Gärna Nooshi Dadgostar eller Jimmie Åkesson som statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in