2021-06-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rableverk
Poenget får være så som så, noe helt annet er hva de faktisk har lovhjemmel til å gjøre. Om RU hadde hatt en noe mer seriøs advokat og ikke en lokal pokal uten erfaring fra større straffesaker, så hadde de aldri godtatt siktelsene eller alt rotet politiet presenterer i saken. DS livnærer seg av å være bobestyrer i offentlige skifter og dødsbo. Han er overhodet ikke noen egnet strafferettsadvokat. AT RU velger å beholde han rimer ikke med at han påståelig har 138 i IQ. Man trenger ikke ta en Eirik Jensen og velge Elden, men det finnes utrolig mange gode advokater som går gjennom ild og storm for klientene sine. DS er ikke en av dem.

I Norge er det lav terskel for å kunne ta ut siktelse. Noe annet er det med varetektsfengsling, tiltale og dom.

Når noen er siktet plikter politiet så raskt som mulig og komme videre til tiltale eller frafallelse, og ettersom politiet har store ressurser på denne saken, er dette kravet oppfylt.
Citera
2021-06-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det brenner kraftig under beina nå. Alibier som er planlagt over år, er i ferd med å sprekke.

Alt står og henger på barnas hjelp til farens alibi, de samme barna som gjør alt de kan for å motarbeide etterforskningen om hva som har skjedd med deres mor.

Er det barna som gir TH alibi?
Citera
2021-06-24, 14:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Man kan jo ha deltatt i en inital del av en straffbar handling uten å ha vært med på de mest alvorlige punktene som her vil være drap. Hvis man f eks tilrettelegger, bistår og kanskje aktivt deltar i en kidnapping, men ikke er opplyst om at offeret skal dø og heller ikke deltar aktivt i drapshandlingen eller ser dette så er det muligheter for forskjellige tiltaler og siktelser.

Slik jeg ser det er det mest sannsynlig at RUs deltakelse har vært totalt
isolert fra drapshandlingen. Hans rolle har vært digital tilrettelegging.

For å fange drapsmannen, må man følge fysiske spor. I denne saken
er de få og utydelige. De digitale sporene derimot, er lett å se, men de
fører ingensteds.
Citera
2021-06-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Jeg er absolutt åpen for hypotesen om at TB har kontaktet politiet for å be om å bli sjekket ut.

Det er bare det at det er vanskelig å bli definitivt sjekket ut som "kryptobakmann". Det kan liksom like gjerne være meg. Bruke VPN, Tor, kryptovaluta og Protonmail er alle ting jeg behersker. Dersom enheten(e) jeg har brukt ligger på Skagerraks bunn er det lite beviser å finne hjemme hos meg.

Det er altså vanskelig å sjekke ut meg, i likhet med TB.
Spørsmålet er hvorfor tb tok kontakt med politiet. Nettomtalen kan kun være et taktisk påskudd for å forsøke å få kontroll over etterforskningen gjennom hvilke spørsmål politiet stiller. Vitnestatus gir dog ikke spesiell innsynsrett i saken. Dersom tb ikke har med saken å gjøre, men f.eks driver med hvitvaskning, vil han likevel kunne bli forstyrret i arbeidet om politiet stadig kikker han i kortene. Jeg aner uansett at det begynner å brenne under føttene til gm.
Citera
2021-06-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Man kan jo ha deltatt i en inital del av en straffbar handling uten å ha vært med på de mest alvorlige punktene som her vil være drap. Hvis man f eks tilrettelegger, bistår og kanskje aktivt deltar i en kidnapping, men ikke er opplyst om at offeret skal dø og heller ikke deltar aktivt i drapshandlingen eller ser dette så er det muligheter for forskjellige tiltaler og siktelser. Utfordringen her er jo at politiet vet veldig lite (etter hva vi kan resonnere fra media), de måtte ta ut en siktelse mot RU for å bedrive overvåking, ransakelse mm. Det kan være den er feilaktig, både mtp at han kan være helt uskyldig, han kan ha en medvirkerrolle og han kan også ha vært helt uvitende om mye. Vi får håpe at tiden vil gi oss noen flere svar her.
endelig noe fornuftig fra floriss. Utover dette er vi rykende uenige.
Citera
2021-06-24, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Slik jeg ser det er det mest sannsynlig at RUs deltakelse har vært totalt
isolert fra drapshandlingen. Hans rolle har vært digital tilrettelegging.

For å fange drapsmannen, må man følge fysiske spor. I denne saken
er de få og utydelige. De digitale sporene derimot, er lett å se, men de
fører ingensteds.

Det å finne ut hvilken Dash-adresse som ble benyttet for å sende ~1 Dash til Houbi er definitivt et digitalt spor som kan lede noe sted.

Føreløpig er ikke denne PrivateSend-nøtten knekt.
Citera
2021-06-24, 15:39
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Er det barna som gir TH alibi?
Ja, det har du vel fått med deg?
Citera
2021-06-24, 15:41
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvnxohr
Det å finne ut hvilken Dash-adresse som ble benyttet for å sende ~1 Dash til Houbi er definitivt et digitalt spor som kan lede noe sted.

Men hva finner man? Et kontonummer? En iPhone knust med hammer og kastet på dynga?

Citat:
Føreløpig er ikke denne PrivateSend-nøtten knekt.

Vi vet vel ikke hvor langt politiet faktisk har kommet i etterforskningen av dette, kun det de har delt i media.
Citera
2021-06-24, 15:45
Medlem
Citat:
Nei, det har jeg ikke fått med meg.

Det var denne MB som gav han alibi for å være hjemme under telefon samtale.

Kamera på jobb for hans ankomst.
Medarbeidere ved Fururum bekreftet hans ankomst, og tilstedeværelse utover dagen. (minus noen hull)

Forretningsforbindelser, møter, og mobiltrafikk, innloggingene, anropene, basestasjoner etc.

Ikke barna, bortsett fra muligens sønnen med siste livstegn. Politiet anser denne samtalen som reell.
Citera
2021-06-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
RU blir ikke innkalt til nya avhør. RU godtar politiets advokat valg. RU sier TH spurte om Monero. Kanskje RU allerede har en slags deal med politiet ?
noe er skjedd i alle fall. Hvorfor i all verden skal ru være med på å kidnappe eller ta livet av moren til kompisen. Dette med kidnapping som gikk galt pga manglende erfaring henger ikke på greip. Her er andre krefter inne i bildet.
Citera
2021-06-24, 16:58
Medlem
Citat:
Jeg har vært skeptisk til denne lampeknusingsbadekarhistorien til th. Mulig det har skjedd noe lignende for en tid tilbake, men vi har ikke hørt sønnens forklaring. Husk at han så slepesporene og mente at th må ha sett de når han kom hjem. Er teh uskyldig har trolig ru en mer perifer rolle omkring oppsettet th har spunnet videre på ved hjelp av kryptokriminelle. Tb kan være en slik kandidat og derfor har politiet vist interesse for personen. Ifølge off s er han uskyldig viklet inn i saken. Alle som sjekkes ut er et pluss for saken og den det gjelder. Viser dog til flash om at krypto og pc på havets bunn i realiteten gjør det vanskelig å sjekke noen ut. Sjekke noen inn er vel like komplisert.
Citera
2021-06-24, 16:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
noe er skjedd i alle fall. Hvorfor i all verden skal ru være med på å kidnappe eller ta livet av moren til kompisen. Dette med kidnapping som gikk galt pga manglende erfaring henger ikke på greip. Her er andre krefter inne i bildet.

Enig at det ikke henger på greip. Om avvisningen av miningfabrikken skulle
kalles et motiv, har han fremdeles ikke evne til å gjennomføre noe slikt.

En ting i forhold til RU som kan være interessant, er at disse ekstrakodene
"cee face ae" og "dec0de hex to monero in ascii" ble sendt av politiet først
etter RU hadde vært i sitt første avhør. Det kan være tilfeldig, men kan
det kanskje være at de gjorde dette på bakgrunn av opplysninger han ga i
avhøret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in