2021-06-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Helt skruvat när en massa S-profiler och vänstermedia börjat propagera för Annie Lööf. Då vet man att något är verkligt sjukt i mediavärlden och "deep state".

Som tur är kommer det aldrig att hända, men det säger ändå något och borde ge en hint till mediebolagen om varför de får så lågt förtroende.
Det finns en viktig poäng i idén att låta Annie Lööf få statsministerposten i minoritetsregeringen, nämligen att hon då skulle få mindre att säga till om och istället bli tvungen att låta andra (s och mp) få genom mer av sin politik. Detta skulle då bli hennes eftergift för att hålla v utan inflytande, vilket verkar vara det absolut viktigaste för henne. Att hon haft det enorma inflytande över regeringspolitiken som hon de facto haft de senaste två åren beror enkom på att hon lyckades göra sig själv till dess enda stötta. Hon är slug denna dam, men nu tror jag hon nått vägs ände med sin strategi. Man skulle kunna uttrycka det som: Bättre en Annie Lööf i handen än tio i skogen.

Missförstå mig rätt: jag vill helst att Annie Lööf lämnas utan inflytande helt och hållet, men jag tror jag förstår hur desperata sossar tänker.
Senast redigerad av Sculker 2021-06-24 kl. 12:35.
Citera
Medlem
xcoms avatar
Annie kan lösa detta enkelt, bara att samarbeta med V om budgeten, förstår inte hur media går på att andra partier skapar extraval när rödtotten pratar, det är pedofilpartiet om skapat detta helt och hållet själva.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Well played, Sabuni!
/.../
och Center uppmanade i går Liberalerna att tänka om under midsommarhelgen för att undvika ett extra val. De erbjöd Sabuni att omförhandla januariavtalet om L kommer tillbaka till samarbetet.

Vi kommer inte ingå ett nytt avtal med vad som i praktiken blir både S,V, C och MP, säger Sabuni till TT.

Vi verkar konstruktivt för en liberal borgerlig regering och ser gärna att Centerpartiet ansluter sig.

https://www.dn.se/sverige/lofvens-regeringskris-folj-dns-direktrapportering/

Bra replik men katastrof om C ansluter sig till borgarna. Det är ingen skillnad om C förstör en sosseregering eller en moderatregering. Då hoppas jag SD drar in sitt stöd till M/KD och stödjer S istället.
Citera
2021-06-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Min analys av det hela är ganska enkel. Det här var planerat; förmodligen var det här precis vad som stod på den hemliga lappen som Löfven och Sjöstedt delade mellan sig.

Planen var enkel. Ta in Centerpartiet i regeringssamarbetet och splittra borgerligheten genom att lova Lööf guld och gröna skogar. Allt hon pekade på: Arbetsförmedlingen, LAS, marknadshyror. En lång önskelista. Samtidigt fick socialdemokratin behålla regeringsmakten, och med den utnämningsmakten.

När det sedan började bli dags för Centerpartiet att få utdelning för sitt samarbete, ja då sätter Vänsterpartiet ned foten och fäller regeringen tillsammans med M, KD och SD. Och så blir det inte ens en tumme av Centerpartiets fina överenskommelse.

Det var därför som Centerpartiet fick igenom så mycket med sin överenskommelse med vänstern, för vänstern hade aldrig minsta tanke på att leverera.

Den enda frågan är hur medveten Annie Lööf var om detta. Lurade Löfven skjortan av henne? Eller spelade hon bara med för att undvika nyval, hålla Sverigedemokraterna borta, få det att framstå som att hon var en bra förhandlare? Jag tvivlar lite på det. Jag tror att Socialdemokraterna helt enkelt lurade Annie Lööf genom att låtsas ge henne allt vad hon ville ha, sedan gjorde hennes ego och hennes girighet resten.

"Ett papper som ingen kommer att få se"?
Intressant konspiration.
Men frågan är om detta verkligen är det sätt Löfvén vill bli historisk på. Känns som ett rätt högt spel i så fall. Men man undrar ju vad som stod på papperlappen.... Vet man om den är sparad eller gått till pappersförstöraren?
Citera
2021-06-24, 12:31
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poindexter
Från SVT:

"Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni säger nej till att omförhandla januariavtalet, uppger hon för TT.

Det har tidigare antytts och spekulerats i att Liberalerna skulle vara ointresserade av att omförhandla avtalet som gjort det möjligt för Stefan Löfven (S) att leda en minoritetsregering, men det är första gången Nyamko Sabuni lämnar ett definitivt besked."

Enda lilla strimma av hopp för Sabuni är att försöka stå upprätt och inte vingla hit och dit som liberaler annars alltid gör. Sedan hoppas hon att detta ger en Sabuni-effekt i valet.

Men jag är skeptisk. Jag tror att Folkpartiet/Liberalerna kommer att dö med henne som partiledare. Nyliberalerna går till Centern, de mer konservativa går högerut och socialliberalerna måste försöka hitta nån plats till vänster, där flera liberala partier av olika kulörer finns: Miljöpartiet, Socialdemokraterna och även Vänsterpartiet – alla liberala.
Citera
2021-06-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Rövsits var ordet. Jag tror L har bäst chans t överlevnad om de nu står fast, surrar sig vid Kristersson och kör på. Att än en gång ändra sig vore en dödsstöt, de skulle framstå som totalt opålitliga.

Dessutom tror jag Sabuni är bättre som partiledare om hon får driva en linje hon tror på.

Ja att ändra sig igen, nu, är ju såklart inget alternativ.
Det kommer inte att ske.

Möjligen under talmansrundor beroende vad de mynnar ut i, men det lär ju fortfarande ett absolut sista-alternativ att ändra sig även där.
Citera
2021-06-24, 12:36
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är inte MPs fel; det beror på att vi inte byggt tillräckligt med vindkraft! Vi måste avskaffa den kommunala vetorätten och ge mer subventioner!

Utgår från att du är ironisk !
Vindkraft på land i närheten av folk är satans påfund (ljudet)
Citera
2021-06-24, 12:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Well played, Sabuni!
/.../
Regeringen och Center uppmanade i går Liberalerna att tänka om under midsommarhelgen för att undvika ett extra val. De erbjöd Sabuni att omförhandla januariavtalet om L kommer tillbaka till samarbetet.

Vi kommer inte ingå ett nytt avtal med vad som i praktiken blir både S,V, C och MP, säger Sabuni till TT.

Vi verkar konstruktivt för en liberal borgerlig regering och ser gärna att Centerpartiet ansluter sig.

Från DN där ser jag att Sabuni tycker som jag.

Citat:
– Det finns goda möjligheter. Antingen kan C stödja en borgerlig regering, då har vi majoritet eller så kan C stödja Stefan Löfven då har han majoritet. Nu när C hörsammat V och till och med börjat prata med V så finns det goda möjligheter för statsminister Stefan Löfven (S) att få till ett underlag för sin regering.

Gud vad kul om det slutar som i det sista hon nämner. Karl Marx och Ayn Rand, sitter på samma gren, om man skall raljera.
Citera
2021-06-24, 12:37
Medlem
DikTs avatar
AL: "Det viktigaste är sakpolitiken, att vi får igenom så mycket av vår politik som möjligt"
AL (5 sek. senare): "Vi kan aldrig prata med V eller SD oavsett sakpolitiken"

Okay...?
Citera
2021-06-24, 12:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Om L håller i att man jobbar för en borgerlig regering tror jag att man kommer se en uppgång på riktigt i opinionen. Om det räcker för att locka tillbaka stödväljare från högern beror nog på hur opinionen ser ut om ett par månader.

Med tanke på att det är ett extraval och att man får en ny chans nästa år kan nog en del vara villiga att chansa.

Ja, liberalernas enda chans att bli kvar i riksdagen är att stå fast vid att stödja Kristersson och snabbt försöka hitta en position och några frågor som gör att de sticker ut i det regeringsalternativet. Stödröster kan de säkerligen räkna med, men de måste också ha nåt eget att komma med. Jag skulle nog kunna tänka mig att de också har en viss chans att locka över en del c-väljare som inte vill se en Löfven-regering igen.
Citera
2021-06-24, 12:39
Medlem
cerns avatar
Så nu är det tusentals läsare här så man kanske ska uppdatera på vad som händer?

Stefan Löfven måste fatta ett beslut om talmansrundor eller extraval på måndag. Sedan ska det säkert väntas en vecka till.. Karusellen stannar inte.
Citera
2021-06-24, 12:40
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Well played, Sabuni!
/.../
Regeringen och Center uppmanade i går Liberalerna att tänka om under midsommarhelgen för att undvika ett extra val. De erbjöd Sabuni att omförhandla januariavtalet om L kommer tillbaka till samarbetet.

Sabuni är förvirrad.

Det kan inte bildas en ”liberal” borgerlig regering.

En moderatledd regering måste budgetförhandla med SD och därmed även med Centern om Centern skall ingå i regeringsunderlaget, den blir således knappast liberal, snarare brun-blå.

Det enda liberala regeringsalternativ som finns är en socialdemokratiskt ledd regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in