2021-06-24, 11:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Ja jävlar. MP räddades ju 2018 av den varma sommaren och skogsbränderna. Hade det regnat och varit allmänt kallt 2018 så hade så hade MP missat spärren och harvat vid 2% idag.
Jag unnar MP 3,95% i nästa val.
Så irriterande att svensk val går exakt när skogsbränder pågår i Australien och Californien. Har f.ö. sett att just de bränderna tydligen inte alls är "större än någonsin". Men medias bevakning gör att de alltid måste blåsas upp till "de värsta någonsin".
Citera
2021-06-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ett extraval med efterföljande ordinarie riksdagsval ger hela 2 näraliggande chanser till att MP åker ur riksdagen, och detta i en tid då MP ligger långt nedanför spärren i opinionen.

Varför tas inte MP:s skadlighet för Sverige upp mer i debatten om regeringsbildning? Efterverkningarna av deras huvudlösa politik syns ju redan genom inte minst elpriserna i söder.
För att sveriges journalistkår är värdelös, ställer inga följdfrågor och till 70% består av mp, s och v-sympatisörer. I deras världsbild ska "miljöförstöring" (elförbrukning, bilanvändning, elektronikanvändning, köttätande) kosta, de bor generellt i lägenheter och märker inte av det på samma sätt. att det blir brist är sekundärt. Visst kunde andra partier ligga på mer men utan media är det svårt att få frågan att flyga. Då är det lättare med romsons båtfärg eller lövins pickup..
Citera
2021-06-24, 11:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
L har dömt ut sig själva genom att vara fullständigt värdelösa på allt de gör. Mauricio Rojas var lite vettig och blev landsförvisad. De har haft en profilfråga, skolan, och den har de kört fullständigt i botten. L är fan ett större skämt än MP. Förstår att ingen gillar dem.
L och KD är tyvärr två helt meningslösa partier. Otroligt att de överlevt efter att SD kom in och M backade lite från yttersta högerkanten.
Citera
2021-06-24, 11:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Förstår inte riktigt varför det upprepas att c inte räds nyval då de är rika och opinionssiffrorna är bra. Rika är de, men opinionssiffrorna härrör ju från en tid då alla inte förstod att c är en stoppkloss i svensk politik.

Det tror jag är en viktig iakttagelse. Partiers vilja att gå till val måste i mycket handla om hur de tror att det kommer att gå. Risken för S och C är att det bara är V som tjänar på det. Eftersom det är så jämnt räcker det också att några inom C tröttnar och röstar borgerligt istället, så sitter UK där efter valet.

Vore jag S och C skulle jag vara högst tveksam till ett extraval.
Citera
2021-06-24, 11:26
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Inte alls säker på att de åker ut. Kamrat fyra procent träder in i form av stödröster från socialdemokraterna, ett lågt valdeltagande i ett ev extra val gynnar mp då deras väljargrupp (akademiker i storstäderna) kommer gå till valurnorna och sist men inte minst, de kan alltid räkna med välvillig rapportering i MSM.

Det skulle enligt de senaste siffrorna krävas 1.5-2% i stödröster för att hålla MP över spärren.
S ligger f.n på 25% och skulle därmed riskera att inte bli största parti, något jag tror får S-väljarna att tänka sig för innan man lägger sin röst på ett litet extremparti vars politik börjar påverka exempelvis elpriser i sydsverige vilka ligger och sniffar på 100 euro/ Mwh mitt i sommaren.

Men visst, man vet aldrig hur dagens S-kärnväljare fungerar eftersom partiet i stort sett redan avsagt sig sin egen politik i utbyte mot statsministerposten.
Citera
2021-06-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
L och KD är tyvärr två helt meningslösa partier. Otroligt att de överlevt efter att SD kom in och M backade lite från yttersta högerkanten.
Japp..och nu kanske Ebba ska upp i domstolen under en valkampanj.
Citera
2021-06-24, 11:29
Medlem
JoeBidens avatar
Är det bara jag eller känns det som att Annie Lööf har belägrat tv, radio- och internetvågorna i Sverige? Med stöd av Mikael Damberg? Övriga partiföreträdare verkar hålla sig tysta eller skicka iväg någon enstaka skriftlig kommentar. Vad kan det tyda på tror ni?
Citera
2021-06-24, 11:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En rimlig tolkning av Centerns agerande är att de söker extra val.

Alternativt är Centern korkade och har missbedömt läget... Missbedömde att V verkligen skulle fälla regeringen och/eller missbedömde att Liberalerna skulle lämna JÖKen.

Att både Löfven och Lööf missbedömde läget är ju uppenbart.

Detta sagt, så tror jag att C vill ha ett extraval. De hoppas att L då faller ut ur riksdagen, vilket skulle skapa en stabil rödgrön majoritet.
Citera
2021-06-24, 11:30
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jo, det finns en baksida med att ingen lyssnar, allt de säger är nonsens och de är väl värda 0% av rösterna. Men det kanske även är därför som ingen lyssnar, alla vet att de inte säger något. Vi bara låter dem hållas och de har 4% tjejer 18-24 år som röstar på dem oavsett så det spelar ingen roll för deras överlevnad. Ungefär som när kommunisterna alltid hade 4.1% i gamla svenska val vad de än sa eller gjorde.

Det blir väldigt påtagligt att extrempartiet helt saknar uppfattning i många frågor när exempelvis Märta Stenevi står i Aktuellt och febrilt försöker komma på något att säga, vilket ofta slutar i självmotsägelser och rent tok när de nu tvingas försöka göra sig relevanta.
Citera
2021-06-24, 11:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Är det bara jag eller känns det som att Annie Lööf har belägrat tv, radio- och internetvågorna i Sverige? Med stöd av Mikael Damberg? Övriga partiföreträdare verkar hålla sig tysta eller skicka iväg någon enstaka skriftlig kommentar. Vad kan det tyda på tror ni?
Det är medie-agendan. Lööf är viktigast, därefter Dadgostar. Lööf skulle kunna använda den och föra Sverige i en bra riktning, t.ex genom att omfamna SD-förslag och högern. Men det vill hon inte. Hon använder sin makt till... jag vet faktiskt inte, fler icke-hållbara röror. Lööf är orkanens öga.
Citera
2021-06-24, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det skulle enligt de senaste siffrorna krävas 1.5-2% i stödröster för att hålla MP över spärren.
S ligger f.n på 25% och skulle därmed riskera att inte bli största parti, något jag tror får S-väljarna att tänka sig för innan man lägger sin röst på ett litet extremparti vars politik börjar påverka exempelvis elpriser i sydsverige vilka ligger och sniffar på 100 euro/ Mwh mitt i sommaren.

Men visst, man vet aldrig hur dagens S-kärnväljare fungerar eftersom partiet i stort sett redan avsagt sig sin egen politik i utbyte mot statsministerposten.

Det här stämmer inte.

MP ligger oftast över 4% I sammantagna OU, ibland lite under. L däremot ligger långt ifrån. Om inget konstigt händer så är MP väldigt sade.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022
Citera
2021-06-24, 11:32
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det här stämmer inte.

MP ligger oftast över 4% I sammantagna OU, ibland lite under. L däremot ligger långt ifrån. Om inget konstigt händer så är MP väldigt sade.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022

Vi borde höja gränsen till minst 5-6%. Det skulle göra politiken mer stabil i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in