Citat:
Ursprungligen postat av
LH07
Selve drapsmannen er enten ruset, besitter alvorlig voldskapasitet eller har et sterkt pengemotiv for å begå handlingen. Ruset person ser jeg bort fra gitt planleggingsfasen .Kidnapping av aeh i live er så enkelt at det ikke kan gå så galt at hun dør. Derfor ser jeg helt bort fra løsepenger som motiv. Kidnapper var lite interessert i å purre på pengene. Th fremstår nærmest som en gudfar som får viljen sin ved å trekke i noen tråder.
Jeg tror GM har undervurdert risikoen ved den praktiske utførelsen av bortføringen, som en følge av lite kriminell og praktisk erfaring. Som du skrev i et tidligere innlegg i dag, så er det motstridende at kidnapperne er opptatt av lav risiko, når de tar skyhøy risiko med å aksjonere i s4.
Da trenger ikke GM besitte alvorlig voldskapasitet, fordi de tenkte det var begrenset hvor mye motstand en gammel dame kunne gjøre. Kanskje trodde de at AE bare skulle geleides ut i en bil, og kjøres rolig av sted. Men når man først gikk inn i S4, måtte forbrytelsen fullføres.
Etter min mening er 9 millioner euro et godt motiv. Kidnapperne purret jo mange ganger etter løsepenger, selv om dette har blitt underkommunisert, men det var kanskje naturlige årsaker til at de ikke kunne fremlegge bevis på at AE var i live.