Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Norge har redan Delta
Ja, det har de redan. De satte ju 1000 personer i karantän efter att de haft körsången i Fæder med många personer på scenen som sedan smittade sina familjemedlemmar....
Av de runt 60 personer som blivit smittade då av deltan var ju 6 fullvaccinerade, frågan är ju i hur stor utsträckning de kan föra smittan vidare.
Norge har väl hittat ungefär lika många delta fall i hela landet som vi har hittat i bara Värmland.
Jag menade ju inte att Norge inte har deltan. De jobbar hårt med att slå ner den. I Värmland skulle jag gissa på att Deltan nu är ostoppbar, i all fall på det sättet vi gör. Till Värmland åker många Norrmän från många platser i Norge. De har stugor där, familj och de gillar att handla där. Kan vaccinerade ta med sig smittan och också smitta i en utsträckning som inte är försumbar kommer de att få många fall fint utspridda i regioner runt gränsen. Hur skulle man kunna stoppa ett sådant utbrott? Inte ens de skull kunna slå ner det. Men de kanske redan räknar med att inte kunna stoppa Deltan och därför inte bryr sig.
Jag tycker det är intressant att se om Norge nu kommer att få Deltafall från Värmland besökare, de kommer ju alla vara vaccinerade men inte testade. Barnen som jag förstår det behöver inte karantän men de testas när de åker över.
Om det skulle visa sig att vaccinerade som smittas med Deltan sprider smittan lika bra som ovaccinerade faller ju hela idén med att vaccinera yngre och och idén med flockimmuniteten. Även om vaccinet fortfarande kommer att ha fördelar.