Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Så konstigt. Ett ockuperat folk provar en lösning för att slippa förtrycket och när den inte fungerar provar det något annat. Vad tror du nästa steg blir om Israel lyckas krossa Hamas men fortsätter sin ockupation?
Tänk om vi istället satt press på Israel redan när de började med sina bosättningar så hade vi sluppit Hamas.
Du verkar veta mer om vänstern än vad jag gör.
Gaza är under blockad. Att Israel ligger med militärfartyg mellan Gaza och internationellt vatten är ingen gränskontroll.
OK , låt oss bojkotta Israel på det sättet och se om det hjälper. Svensk höger (och delar av vänstern) bör kapa alla band till Israel och sionism.
Nej, jag tror inte du kan avgränsa Palestinas politiska utveckling eller ens motståndet till Israel på det sätt du gör (och har gjort hela tiden).
Ja, det är mycket som gjorts fel historiskt. Under Camp David och Osloprocessen så skulle väst ha balanserat maktblocken mellan Palestina och Israel bättre. Det fredsavtalet var dömt att misslyckas. Israel borde ha fått tryck till helt andra och större eftergifter så att ett skapat Palestina hade haft en rimlig chans att frodas och utvecklas.
Jag skiter i landgränserna utan talar om rena socioekonomiska faktorer.
Men allt det är överspelat nu, vi får ta nya tag och hitta andra lösningar.
Jag har zoomat ut kartan och spelplanen i game of thrones mer än du. Grundproblemet är det maktvakuum som uppstod efter turkimperiets fall. Mena är inte skapt för moderna nationalstater, lika lite som Indien var efter britternas återtåg. Västmakterna kunde inte fylla detta maktvakuum eller bilda stabila stater.
Sionisterna smög in i detta vakuum och det var i sig ytterligare en komplikation och destabiliserande faktor. Det är riktigt, men de är en del av game of thrones, de är en bricka på spelplanen att hantera.
USA har inte kunnat fylla maktvakuument. Visst, man kan skylla på Sovjet, utan Sovjet hade det varit lättare. Men även Sovjet var ju en spelare i detta sorgliga spel.
Det laddar upp för storm där högtryck fyller ut lågtryck. Israel är väl som Balkan i Europa, en hot spot.. men jag tycker där verkar vara flera.- Och Balkan är ju även det en rest av det maktvakuum turkarna lämnat som sitt arv.
De här maktvakuumen efter imperier är ett elände, tänk hur lång tid det tog för Europa att förpassa romarriket till historien. Även om även det gamla imperiet alltsom oftast gör sig påminnt, eller hur?
Turkimperiet är bara 100 år tillbaka i historien. Till det kan vi lägga arabimperiet och röran efter islams sönderfall.
Sionismen är en spelare, skapad av romarriket, och således lite malplacerad i denna historiska kontext.
Jag är rädd att araber står mot perser och turkar återigen i ett blivande triangeldrama, Sunni mmot Shia, klaner mot klaner... stabiliteten är imaginär. Oljan försvinner som hårdvaluta... tvi fan vad illa det ser ut.
1947 års karta är oviktig i sammanhanget, men Palestinerna måste ju naturligtvis få möjlighet att frodas. Nästa karta som ritas måste ta hänsyn till geo-ekonomiska resurser. Där har Israel roffat åt sig alldeles på tok för mycket. Vatten, bördig mark... och Västbanken (som jag tycker skall läggas till transjordanien) behöver en hamn. Så det behövs en "polsk korrididor" (må vara att den planen sprack ganska fort den också efter Versiellefreden.
Jag tycker du är alldeles för närsynt i din analys. Och jag hoppas du ser och förstår att jag inte är helt blodtörstig, islamofobisk och ondsint.