2021-06-23, 16:31
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoektriks
Så länge SD ingår i högerblocket så är det att betrakta som en extremhöger. L har inte där att göra, men kommer troligtvis ha tappat många väljare till s och mp till nästa val. Det för mina tankar tillbaka till knivhuggarrock av Tomas Ledin. Jag, som många andra dårar, lät mig snärjas av Bengt Westerbergs vackra kråksång under mina år i dimman, som sedan lagt sig.

Januariavtalet kan vi betrakta som dött. Nu kommer nya överenskommelser smidas och jag ser L som fullständigt obetydligt i den ekvationen. Vi kommer hitta en ny lösning.

Så du tror att de fyra + V kommer förhandla om ett helt nytt avtal, när det rör sig om en enda punkt av 73 punkter, för bara ett år i regeringsställning? Det är bara att modifiera avtalet som är redan lagd. Namn är bara namn och vad avtalet heter har ingen betydelse alls.
Citera
2021-06-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Så du tror att de fyra + V kommer förhandla om ett helt nytt avtal, när det rör sig om en enda punkt av 73 punkter, för bara ett år i regeringsställning? Det är bara att modifiera avtalet som är redan lagd. Namn är bara namn och vad avtalet heter har ingen betydelse alls.
V är stärkta av sin framgång och kommer naturligtvis försöka förhandla om så mycket som möjligt och sälja sig dyrt.
Nooshi har gott självförtroende nu och kommer troligen fortsätta sin tuffa linje mot regeringen.
Citera
2021-06-24, 08:01
Medlem
--Blackbird--s avatar
Om det vore val idag (och L skulle åka ut) så skulle S, MP, C, V få 178 mandat. Och M, KD, SD skulle få 171 mandat.
Det skulle alltså bli en rödgrön regering.

Men om L skulle klara spärren, så skulle L ge ca. 15 mandat. Så M, KD, SD, L skulle ha 186 mandat.
Det skulle innebära att vi får en högerregering.

Klartext: om L åker ut så blir det en rödgrön regering.
Om L klarar spärren så blir det en högerregering.
Citera
2021-06-24, 08:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Om det vore val idag (och L skulle åka ut) så skulle S, MP, C, V få 178 mandat. Och M, KD, SD skulle få 171 mandat.

Men om L skulle klara spärren, så skulle L ge ca. 15 mandat. Så M, KD, SD, L skulle ha 186 mandat.

Även MP riskerar ju dock att åka ut.
Citera
2021-06-24, 08:16
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Även MP riskerar ju dock att åka ut.
Jo men det är mindre sannolikt att MP kommer åka ut. Jag tror inte att MP kommer åka ut. Skulle kunna slå vad om det.
Citera
2021-06-24, 08:42
Medlem
DeValeras avatar
Om Kristersson får stöd för att bilda en regering efter nästa val, kommer SD självklart ställa krav på att stödja en sådan regering. Detta är jag säker på att både M och KD har fullt klart över, liksom SD att någon statsrådspost inte är aktuellt, i alla fall inte under den mandatperioden, men förmodligen vid en eventuell ny mandatperiod efter valet 2026. Jag tror nog att Sabuni själv är införstådd med denna politiska situation, men frågan är om stora delar av L är det, eller om de lever i en bubbla frikopplat från verkliga förhållandet. För många liberaler kan det bli en chockartad upplevelse att inse att det kommer ställas krav från SD för ett sådant stöd.
Citera
2021-06-24, 09:45
Medlem
Tror det är bra om liberalerna åker ut. Det är för många små partier på den borgliga sidan.
Citera
2021-06-24, 10:47
Medlem
smoerreboms avatar
Annie Lööf har väl ändå lyckats skapa en situation nu där L kommer att få ta hela skulden för att det blir extraval om det blir det?

Media ifrågasätter ju knappt henne heller.

Om L fortsätter säga nej så blir det ren harakiri i rådande klimat och kontext eller har jag missat något?
Citera
2021-06-24, 10:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Annie Lööf har väl ändå lyckats skapa en situation nu där L kommer att få ta hela skulden för att det blir extraval om det blir det?

Media ifrågasätter ju knappt henne heller.

Om L fortsätter säga nej så blir det ren harakiri i rådande klimat och kontext eller har jag missat något?

Det är ju C som säger nej till samarbete inom det rödgröna blocket, trots att de vill vara kvar i det rödgröna blocket. L, som är ett borgerligt parti, har ingen anledning att hjälpa de rödgröna när de inte själva kan komma överens.
Citera
2021-06-24, 10:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Ja, så är det. Utan L ingen borgerlig regering.
Citera
2021-06-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ja, så är det. Utan L ingen borgerlig regering.

Nej, med (L) blir det ingen regering. Istället får vi bara eviga bråk om vem som skall sitta med och förhandla och vem som skall uteslutras från inflytande. Precis på samma sätt som (C) agerar inom vänster-sörjan. Kan inte nog understryka hur viktigt det är att inte stödrösta på Folkpartiet.

Både (C) och (L) är extremister som vi får hoppas äntligen slängs på soptippen. Åtminstone (C) är ju Löfvens huvudvärk nu men vi får verkligen hoppas att (L) åker ut så att det kan bli ett hyfsat harmoniskt samarbete på högersidan...
Citera
2021-06-24, 11:19
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Jo men det är mindre sannolikt att MP kommer åka ut. Jag tror inte att MP kommer åka ut. Skulle kunna slå vad om det.
Jag antar inte vadet men kanske att man skulle vara lite försiktig med vad man säger.
Jag har i andra trådar - som berör valet 2022 - varnat för nyans som skulle kunna komma från ingenstans och direkt få en plats i riksdagen.

Låt säga att det blir nyval. Om imamerna hinner gruppera sig och uppmanar sina medlemmar att rösta på nyans så skulle det kunna bli en chockvåg över hela landet som skulle få denna så kallade politiska kris att framstå som kafferep med bullar.

Då är det självklart att dessa röster på nyans skulle bli på sossarnas och miljönissarnas bekostnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in