2021-06-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja mediaeliten vill ha in L på banan nu när de rödgröna har problem. Sista chansen kan man säga. Så hatet mot L flödar. Överpolitruken Tomas Ramberg på Ekot var tydlig kring L:s svek i går. Jag tror allmänborgerliga väljare kommer att tacka L genom att stödrösta på L i extravalet.

Stödrösterna räcker inte till både L och Kd. Minst ett av dem åker ut, troligen båda. Frågan är då vad Löfven gör med C? Bilda en S+V+Mp-regering och skicka Lööf ut i kylan?
Citera
2021-06-24, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja mediaeliten vill ha in L på banan nu när de rödgröna har problem. Sista chansen kan man säga. Så hatet mot L flödar. Överpolitruken Tomas Ramberg på Ekot var tydlig kring L:s svek i går. Jag tror allmänborgerliga väljare kommer att tacka L genom att stödrösta på L i extravalet.

Jag håller med. Förhoppningsvis viker L inte ned sig. Det kan innebära att de åker ur riksdagen i ett extraval, men hjälper Liberalerna till att förnya januariavtelt så är de rökta i nästa ordinarie val istället, vilket är värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patukka
Jag förstår. Men så det handlar bara om att förhandla om vem som blir syndabocken? Extraval blir det oavsett eller? Säg att L går tillbaka till JÖKen, kan saker och ting då fortgå som om ingenting? ...trots att regeringens två alternativ är att antingen avgå eller utlysa extraval..?

Regeringen kan komma tillbaka precis likadan som den varit, det alternativet glömde du och den konstellationen kan absolut få en majoritet i riksdagen.
Citera
Medlem
Citat:
Jag förstår. Men så det handlar bara om att förhandla om vem som blir syndabocken? Extraval blir det oavsett eller? Säg att L går tillbaka till JÖKen, kan saker och ting då fortgå som om ingenting? ...trots att regeringens två alternativ är att antingen avgå eller utlysa extraval..?

Det blir troligen någon form av talmansrunda igen oavsett. Löfven kan lämna in sitt underlag om L ändrar sej och Andreas Norlén godkänner den och därmed omröstning i riksdagen
Citera
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Du får kalla det vad du vill, men alla partier vet att man inte hinner göra nåt vettigt på knappt 1 år och det vet även allmänheten. Ett val kostar massor av pengar och det är du och jag som betalar kalaset. Jag står absolut inte för C:s politik, däremot för stabilitet. Igår rapporterades det om ekonomisk instabilitet i Sverige pga det instabila läget. Det är verkligen inget som varken det röda eller blåa laget vill. Däremot skulle jag gissa att Ulf och Ebba var tvungna att försöka rösta bort löfven för att påvisa att dom gjort allt i sin makt för att få bort honom, men innerst inne handlar det troligen om ett sätt att fiska efter röster inför nästa års val som handlingskraftiga personer. Det är ett jäkla skådespeleri av dess like och allt handlar om att inte tappa ansiktet inför sina egna väljare.
Det handlar ju inte om att några partier ska göra något vettigt på ett år. Det handlar om att ta ansvar och rädda Sverige från jöken så dom inte kan göra mer skada under tiden.
Pengarna ett extraval kostar är småpotatis.
Citera
Medlem
patukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om de får ihop ett alternativ/ett samarbete som bedöms hålla ihop och hålla för ett regeringssamarbete och budget, så har de ju en större chans att låta allt gå till talmansrundor och därigenom ”komma tillbaka” till makten, så att säga.

Det moraliskt rätta vore att låta hela denna cirkus gå till extraval men de är
För makthungriga. Framför allt S och C har med detta visat att detta att klamra sig fast vid makt för dem går före allt.
Då är jag med, tack för förtydligandet av situationen.
Så de kommer alltså att avsättas. Men genom att bilda en ny sammansättning så styr de inofficiellt fram tills valet genom att ha majoritet i frågorna i talmansrundorna.

Tänk den dagen då det går att uppleva moral igen...
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Ja det är bra märkligt att de nu har tänkt sig att lägga skulden på Sabuni som ju är den ende av de fyra som talat ett tydligt klarspråk om var hon tänker stå i nästa val sedan länge, tycker hon var ganska slug som gjorde detta innan allt detta brakade löst dessutom talade hon om att det inte finns någon JÖK längre i samma stund som regeringen röstas ned, de kvarvarande S,C MP fortsätter dock som att den i högsta grad gäller, omförhandla JÖK fick vi höra igår hur ska det gå till när den inte finns längre samtidigt vill S håna V med att de röstat ned regeringen över ett förslag som inte finns..
Inte för jag är L förespråkare men jag hoppas verkligen Sabuni säger åt dem att dra t helvete. Det är förövrigt bedrövligt att det ska till två invandrarkvinnor innan de blir någon fart på politiken.

Att kunna skylla på någon annan är väl den våta drömmen för våra politiker.
Man vill inte själv vara den som ställer till det så då gör man allt för att lägga skulden på någon annan.
Citera
2021-06-24, 07:47
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Nej på måndag måste det avgöras om det blir extraval eller talmansrundor (regeringsombildning) vad jag förstår. Kristersson och Löfvén får i uppdrag att sondera terrängen för en ny regering där de ska försöka skrapa ihop en majoritet bakom sig. Men det blir svårt när det är så jämnt mellan blocken 175-174.
Citera
2021-06-24, 07:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Det handlar ju inte om att några partier ska göra något vettigt på ett år. Det handlar om att ta ansvar och rädda Sverige från jöken så dom inte kan göra mer skada under tiden.
Pengarna ett extraval kostar är småpotatis.

Enligt vad tidningarna skriver så är det kostnaden för extraval som kommer få sverige att rasa helt. De sista pengarna i ladorna kommer gå åt bara för detta😂😂

Det är småpengar och det är väl en månadsbudget vad hela rosenbad kostar.
Citera
2021-06-24, 07:49
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Du får kalla det vad du vill, men alla partier vet att man inte hinner göra nåt vettigt på knappt 1 år och det vet även allmänheten. Ett val kostar massor av pengar och det är du och jag som betalar kalaset. Jag står absolut inte för C:s politik, däremot för stabilitet. Igår rapporterades det om ekonomisk instabilitet i Sverige pga det instabila läget. Det är verkligen inget som varken det röda eller blåa laget vill. Däremot skulle jag gissa att Ulf och Ebba var tvungna att försöka rösta bort löfven för att påvisa att dom gjort allt i sin makt för att få bort honom, men innerst inne handlar det troligen om ett sätt att fiska efter röster inför nästa års val som handlingskraftiga personer. Det är ett jäkla skådespeleri av dess like och allt handlar om att inte tappa ansiktet inför sina egna väljare.

Om det är pengar det handlar om är ju ett extra val en piss i Nilen om vi kan stoppa familjeveckan.
300 miljoner för ett extra val och då stoppar vi införandet av familjeveckan som kommer landa på 15-40 miljarder i kostnader. Av våra pengar.
Så ett extra val kan snarare vara ekonomiskt positivt om vi kan stoppa den efterblivna reform ingen efterfrågar.

Men i övrigt håller jag med. Extra valet skulle kommit för senaste 1 år sen. Bättre dom lyckas lapa ihop något men vi får en borglig budget.
Citera
2021-06-24, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Att Centern önskar extra val, fast försöker framstå som om de inte vill det, får anses klarlagt nu.

Men med tanke på Sossarnas brist på kritik mot Centern (se ovan), är det möjligt att sossarna faktiskt vill likadant!? Dvs sossarna önskar extra val men poserar som om de inte vill det...

Ganska intressant att AB idag har en artikel som skulle kunna ses som lite ”negativ” mot S… 🤔

De förklarar i AB att en S-källa säger att taktiken för S nu är extraval men att skylla det på L.
AB kallar det t.o.m. ”dubbelspelstaktiken”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dRVMB/dubbelspelstaktiken-lagger-over-ansvaret-pa-sabuni
Citera
2021-06-24, 07:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Stödrösterna räcker inte till både L och Kd. Minst ett av dem åker ut, troligen båda. Frågan är då vad Löfven gör med C? Bilda en S+V+Mp-regering och skicka Lööf ut i kylan?
L kan eventuellt även vinna röster från de som röstade på C.

2018 kom 11% av rösterna på C från L.

https://www.svt.se/special/valu2018-valjarstrommar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in