Citat:
Ursprungligen postat av
mangne
S har gått åt höger, men rent historiskt ideologiskt har de inget gemensamt med C. V är centerns
motpol ideologiskt. C vill ha mera marknad, V vill ha en stark offentlig sektor.
V har rötterna i arbetarrörelsen, C i landsbygden och de som äger skog och mark.
V anser att äganderätt på mark är ett borgerligt sätt att organisera samhället.
Frågan om marknadshyror är inte enbart ekonomisk utan ideologisk, V vill inte ge mera makt
till de som äger.
Visst det mesta av det du skriver är väl ganska rimligt och inget av det detta motsäger ju direkt något av det jag skrev. Det skulle väl vara det att jag kanske nämnde att de ideologiskt är rätt lika (båda förespråkar (social)liberalism) och att de skiljer sig lite mer på ytan så att säga, med det ekonomiska. Men som jag skrev är ju det en viktig del och visst, vilken ekonomisk politik man förespråkar brukar ju färgas av den underliggande ideologin man tillhör. Det finns vanligare och ovanligare kombinationer här.
En viktig sak att komma ihåg är att just konservatismen är en motpol till liberalismen och att marknadsekonomi och planekonomi kan kombineras med dessa. Man kan exempelvis ha ett parti som är socialkonservativt, eller ett parti som är konservativt och marknadsvänligt (för låga skatter osv). Man kan på liknande sätt ha ett parti som är socialliberalt, eller ett marknadsvänligt liberalt parti. Man kan däremot inte ha ett parti som är både konservativt och liberalt på samma gång. Man kan exempelvis inte vara för abort och mot abort samtidigt... Begreppet liberalkonservativt kan ju då te sig ganska obegripligt. Det man dock menar i det fallet är ett av de alternativ jag nämnde, nämligen konservatism med marknadsvänlighet. Att anamma marknadsfrihet eller marknadsvänlighet har dock inte mycket att göra med liberalism som ideologi varför begreppet enligt mig är mycket dåligt och i bästa fall förvirrande. Men men, detta kan man ha en lång diskussion om och detta är fel tråd för det. Antagligen fel formumsdel med.