2021-06-23, 16:58
Medlem
Jag jobbat nu på ett statligt jobb och vikariatet tar slut snart, men de sa jag har företrädesrätt till återanställning inom nio månader fr. det sista datumet när jag slutar.

Undrar hur fungerar det och hur blir ngn återanställd? Är det lätt att bli återanställd eller svårt? Stället jag jobbar på har massor med nya jobb konstant.

Nackdelar eller fördelar med det vill jag veta och era egna upplevelser?

Ska jag ha stora förhoppningar eller inte? Och hur fungerar det helt enkelt?

Hälsningar allihopa och tack i förväg för era svar.
Citera
2021-06-23, 17:30
Medlem
Nej det skall du inte ha.

Återanställningsrätt har man om man blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist. Inte om visstidsanställningen löper ut.
Men har de gett dig återanställningsrätt så är det deras sak. Be dem ringa dig om de behöver anställa och se vad som händer.
Troligtvis händer inget så gå vidare.
Citera
2021-06-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Nej det skall du inte ha.

Återanställningsrätt har man om man blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist. Inte om visstidsanställningen löper ut.
Men har de gett dig återanställningsrätt så är det deras sak. Be dem ringa dig om de behöver anställa och se vad som händer.
Troligtvis händer inget så gå vidare.

De sa..vid sökandet av nya jobb hos oss så har du rätt åberopa återanställningsrätt. Ja de gett mig återanställningsrätt. Ja..det går eft det är vikariat.
Citera
2021-06-23, 19:33
Medlem
Tveksamt. De kanske hör av sig men mer troligt är att du får hålla koll på om de utannonserar nya tjänster som liknade den du haft. Då kan du testa att åberopa i din ansökan att du tidigare haft samma eller en liknande tjänst hos dem i din ansökan.
Citera
2021-06-23, 20:50
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Jag jobbat nu på ett statligt jobb och vikariatet tar slut snart, men de sa jag har företrädesrätt till återanställning inom nio månader fr. det sista datumet när jag slutar.

Undrar hur fungerar det och hur blir ngn återanställd? Är det lätt att bli återanställd eller svårt? Stället jag jobbar på har massor med nya jobb konstant.

Nackdelar eller fördelar med det vill jag veta och era egna upplevelser?

Ska jag ha stora förhoppningar eller inte? Och hur fungerar det helt enkelt?

Hälsningar allihopa och tack i förväg för era svar.

Nej, för provanställning, visstidsanställning och projektanställning så gäller ingen företrädelserätt enligt lag. Däremot kan ju organisationen själva välja att prioritera dig om de behöver tillsätta en liknande roll, men troligtvis säger de detta för att undvika konflikt.
Citera
2021-06-24, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nej, för provanställning, visstidsanställning och projektanställning så gäller ingen företrädelserätt enligt lag. Däremot kan ju organisationen själva välja att prioritera dig om de behöver tillsätta en liknande roll, men troligtvis säger de detta för att undvika konflikt.

Jag har fått papper att skicka..alltså..lagligt. Det är i lagen och på pappret, jag ska bara ansöka om det.
Citera
2021-06-24, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

" Företrädesrätten gäller vikariat och allmän visstidsanställning. ... Om arbetsgivaren bryter mot din rätt till företräde, kontakta sektionen för då kan du ha rätt till skadestånd från arbetsgivaren."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in