Citat:
Ursprungligen postat av
Vadskajagvalja
Har man en gång varit fattig på riktigt så är det svårt att sluta leva på det sättet. Mat och husrum är det enda som är nödvändigt. Bara för att du har en inkomst idag betyder det inte att den finns kvar imorgon. Och har du ingen inkomst så äts sparkonton upp snabbt. 6 millar kan den gubben leva på i 40 år om han får 0 kr in.
Tror också dessa människor tänker i dessa banor. Att allt kan gå åt helvete. Jag vill spara inför krisen osv. Får jag sparken kan jag leva på det här.
Som jag ser det, ett sjukligt trygghetsbehov.
Man lever bara en gång. Man kan inte ta pengarna till graven. Materialism löser inget.
Dock kan det ha varit kul när man ligger där på dödsbädden att ha levt. Att känna att man rest och sett saker , ägt en sportbil en gång, legat med vackra damer osv osv. Något att skriva i memoarerna på ålderns höst.
Vad ska man annars skriva. Jag har levt på billys panpizza i 30 år, inte sett ett skit, ingen vill ha mitt fula/snåla tryne men jag har 10 milj på sparkontot. Så det är häftigt nu när man är för gammal att göra nått vettigt med dem.