2021-06-23, 12:41
Medlem
Har man en gång varit fattig på riktigt så är det svårt att sluta leva på det sättet. Mat och husrum är det enda som är nödvändigt. Bara för att du har en inkomst idag betyder det inte att den finns kvar imorgon. Och har du ingen inkomst så äts sparkonton upp snabbt. 6 millar kan den gubben leva på i 40 år om han får 0 kr in.
Citera
2021-06-23, 12:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Kanske bör du släppa avundsjukan och låta andra leva sina liv. Alla gillar inte konsumtion för sakens skull.
Citera
2021-06-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
...Och det där är förklaringen till att han har 6 miljoner och du har 60000

Folk älskar att blåsa pengar mer än de älskar pengar/framtidsinvesteringar, därför blir de fattiga

Gubben kanske borde tänka på hygienen som du säger, några duschar extra i veckan och en Nivea deo = case solved (Upplysning: kostar inte 6 miljoner)

Fast i praktiken har det ju ingen betydelse, om han aldrig ämnar nyttja sina pengar, eller hur?

Han med 6 miljoner lever som en fattig ändå...

Han behöver ju inte slösa upp dem, men bara avkastningen skulle kunna höja hans levnadstandard rätt rejält
Citera
2021-06-23, 13:35
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Stackaren lever som om han vore på socialbidrag, sunkigt hemma liksom sängen är säkert 30 år gammal . Varför man lever så fattigt som han men sitta på miljoner är för mig sjukt .skiter på sig själv liksom
Citera
2021-06-23, 14:06
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndE1
Då vet du ju vilket misstag du nite ska upprepa mot dia barn iaf. Sen är det ju iaf 50k du bara fick, är ju en skaplig bil. I den åldern är ju för de flesta knapert i början innan man pluggat klart eller kommit in i tryggt arbetsliv. så 50k hjälper komma över många trösklar.

Joo som sagt man är tacksam oavsett och man har ju helt klart lärt sig läxan. Har en dotter på snart två år och har redan 40k från fonder med lite barnbidrag och smått. Kommer ha över miljonen när hon är 18.
Citera
2021-06-23, 18:02
Medlem
Som säkert någon annan nämnt hade han nog inte haft 6 mill på banken om han inte var så snål. En dag kommer släkten kunna casha ut dock. Han gör det för er. bara inte medveten om det själv
Citera
2021-06-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Vad ska han göra? Ta ut sina 6 miljoner och köpa ett utedass i Lappland? Du kommer inte långt på så små summor. Sen ska det finnas pengar till pension, sjukvård, tandvård, etc. Barn/barnbarn får sitt när han dör.
Kommer inte långt med 6miljoner, är du dum på riktigt?
Citera
2021-06-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Mina föräldrar är likadana, tjänar jävligt bra men jag har aldrig fått en krona av dem. Har ingen kontakt med de idag som tur är, var deprimerande att se mina vänner få pengar till insats för lägenhet även fast deras föräldrar tjänade mindre än hälften av vad mina gjorde.

Skojar du eller? Jag tjänar bra men skulle aldrig betala en krona till en insats för mina vuxna barn. De nödvändigaste kostnaderna för ett barn från födseln till 18-årsdagen ligger runt 1,5 miljoner kronor, räcker inte det för att vara tacksam? För övrigt har jag aldrig heller fått en krona av mina föräldrar, har fått jobba själv och det är jag tacksam för då det har byggt karaktär.
Citera
2021-06-23, 21:37
Medlem
Min farsa vann 5miljoner för 10år sedan, avbetald bostadsrätt innan vinstsumman trillade in på kontot..

Kopia av denna snubbe, lever extremt och unnar sig aldrig något, även löjligt snål mot sina barn och barnbarn vilket har medfört dåligt "familjeliv" .

Håller i 1krona som att det var 10.000kr.

Tragiskt vad pengar gör med människor.
Citera
2021-06-23, 21:38
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Snåla människor ber man dra åt ………! Finns inget värre äckel snåla idioter
Citera
2021-06-23, 23:09
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadskajagvalja
Har man en gång varit fattig på riktigt så är det svårt att sluta leva på det sättet. Mat och husrum är det enda som är nödvändigt. Bara för att du har en inkomst idag betyder det inte att den finns kvar imorgon. Och har du ingen inkomst så äts sparkonton upp snabbt. 6 millar kan den gubben leva på i 40 år om han får 0 kr in.

Tror också dessa människor tänker i dessa banor. Att allt kan gå åt helvete. Jag vill spara inför krisen osv. Får jag sparken kan jag leva på det här.

Som jag ser det, ett sjukligt trygghetsbehov.

Man lever bara en gång. Man kan inte ta pengarna till graven. Materialism löser inget.

Dock kan det ha varit kul när man ligger där på dödsbädden att ha levt. Att känna att man rest och sett saker , ägt en sportbil en gång, legat med vackra damer osv osv. Något att skriva i memoarerna på ålderns höst.

Vad ska man annars skriva. Jag har levt på billys panpizza i 30 år, inte sett ett skit, ingen vill ha mitt fula/snåla tryne men jag har 10 milj på sparkontot. Så det är häftigt nu när man är för gammal att göra nått vettigt med dem.
Citera
2021-06-23, 23:53
Medlem
Många är från en generation och/eller har en bakgrund där man lärt sig leva snålt och värdesätta sina ägodelar efter funktion.

Tänk att för endast 2-3 generationer sedan så levde man helt annorlunda. Rinnande vatten saknades, toaletten var ett utedass, bostäderna små, marginalerna mindre osv.

Trasiga skor lagade skomakaren, hål i kläder lappades, trasigt stolsben snidade man nytt, verktyg sköttes om osv. Det mesta i hemmet fyllde nån form av funktion.

Filosofiskt så borde frågeställningen vara omvänd; vad det är fel på dagens slösaktiga människor och vad har skapat det beteendet i samhället.

Sen är det en annan sak om snålheten blir absurd. Nån standard får man ha i livet.
Senast redigerad av baltazr 2021-06-23 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in