2021-06-23, 18:25
Medlem
Kaninbebiss avatar
Okej? Så " C viker sig, får något annat för besväret, S och Mp med stöd av V och C får 175 mandat mot högerns 174. Ett juniavtal.

Då var det över?
Citera
2021-06-23, 18:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Stenevi är bra, jag hoppas de lyfter fram henne som fan i nästa valrörelse, det borde garantera en procentsats under 4. Bolån är ingen stor karismatisk talare, men Stenevi kan få vem som helst att byta kanal.

Ja, jämfört med tex Wetterstrand så är det som natt o dag. Även om man inte höll med Wetterstrand så var hon smart o intressant att lyssna på.

Vi får hoppas Stenevi sänker MP som en sten haha
Citera
2021-06-23, 18:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
Okej? Så " C viker sig, får något annat för besväret, S och Mp med stöd av V och C får 175 mandat mot högerns 174. Ett juniavtal.

Då var det över?

Ja det ser ut som Steffe får ett JUK i midsommar (JUniöverensKommelsen)

Men vi måste höra mer om Centerns krav på sänkta skatter, hur skarpa är dessa krav? Kan de accepteras av V och Maggan?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-23 kl. 18:34.
Citera
2021-06-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Största chansen att lyckas med det är såklart att öppet och tydligt göra som dom gjort. Deklarera att de stödjer Kristersson och borgliheten.
Vill någon verkligen stödja Kristersson (förutom några inom M)?
Citera
2021-06-23, 18:38
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, fast utan att räkna på det, så borde det väl fortfarande vara möjligt att 2 olika budgetalternativ får vardera, exempelvis, 155 röster? Då blir det ju 155 mot 155. Vilket budgetalternativ vinner då?

Jag pratar inte om att maximera till fullt antal mandat, utan just om budgetomröstningen.
Det är fortfarande lottdragning som gäller vid lika antal röster. Senast det hände tror jag var 2012 när det just var 155 för och 155 emot att GMO skulle avgöras på EU-nivå. Gustav Fridolin som var emot drog lotten och förlorade.
Citera
2021-06-23, 18:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej det är inte alls intressant för Liberalerna. L har gjort sitt vägval och betalt ett pris för detta. Nu handlar det om profilera sig i någon fråga och stärka sin position i det Blå-Gula blocket.

Med fokus på 2022.

Instämmer. Att gå i Jökfällan en gång till vore politisk harakiri för L.
Senast redigerad av Regulus 2021-06-23 kl. 18:43.
Citera
2021-06-23, 18:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis

Då var det över?

Nej. Budgeten.
Citera
2021-06-23, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men var det inte det man gjorde inför valet 2018? Kan tänka mig att dom fick en del stödröster från moderatväljare den gången. Det kommer ju inte hända igen. Finns väl ingen borgerlig väljare som skulle lita på Liberalerna igen.
Mjo det tror jag, men knappast så många som vågar riskera en L-stödröst när det är så långt upp till spärren.

Nej, L är körda om de inte gör något galet hedervärt, vad nu det skulle vara.
Citera
2021-06-23, 18:42
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Jag hoppas att alla förstår att detta slutar med att Stefan fortsatt är er (försvagade) statsminister?
Citera
2021-06-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Instämmer. Att gå i Jökfällan en gång till vore politiskt harakiri för L.

Det kan bli gökungen C som puttar L ur boet...

Eller som major Von Silverstolpe sa när jag mötte honom på kvällspromenad på öfre Östermalm.

"Låter man kvinnor styra och ställa så blir det hönsgård."

F-n vet om han har rätt den gamle moderaten...
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
V har allt att vinna på att kräva budgetinflytande. C blir då marginaliserat och en vågmästare ingen samarbetar med.
Ööööö..???
Om budgeten ska gå igenom krävs äcenC med på tåget
Citera
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det ser ut som Steffe får ett JUK i midsommar (JUniöverensKommelsen)

Men vi måste höra mer om Centerns krav på sänkta skatter, hur skarpa är dessa krav? Kan de accepteras av V och Maggan?

Jag funderar på om inte (C)-kraven om sänkta skatter är en de facto knäpp på näsan på bidragspartiet (V). De fick som de ville om nybyggnadshyrorna men ska minsann inte komma undan ostraffade.

Spännande att se hur demokrati kan röra om i grytan. Man kan inte bära skygglappar för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in