2021-06-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är självklart Stefan som fått människorna de sk. Vännerna att ta avstånd från Lena.
För att på så sätt få Lena än mer ensam och vilja ha Stefan åtminstone

Ja, det är uppenbart en förtalskampanj för att försöka utesluta Lena på alla sätt. Riktigt ruttet att dessa personer ställer upp på vuxenmobbingen som part D har riggat. Men en sak är bra: Lena fick se vilka som är RIKTIGA vänner i.o.m detta.
Citera
2021-06-23, 14:58
Medlem
Vi har talat en hel del men inte tillräckligt, om skam och skuld här. Vrede, kränkthetskänslor och ångest när man inte kan hantera de känslorna.

Här är en utmärkt finsk länk som förklarar detta:
[b][b]

https://www.nyyti.fi/sv/opiskelijoille/information/skam/

Citerar: "...Vid skuld fästs uppmärksamhet vid det man gjort eller att man låtit bli att göra något. En människa som har skuldkänslor har negativa tankar om sig själv men koncentrerar sig ändå mera på själva handlingen"....

"...Vid skam fästs uppmärksamhet vid, i stället för handlingen, utvärdering av sig själv på en betydligt allmännare nivå, genom utvärdering av hela jaget. Skammen stämplar således människans hela jag som dåligt och misslyckat, även om det bara är frågan om en viss handling eller ett visst skeende"....
Citera
2021-06-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Han gick nån skrivarkurs för poesi, det ska finnas exempel på denna poesi tidigare i tråden, där träffade han en ung man och de två började mötas ensamma sena kvällar för att skriva. En kväll blev det dock lite mer än bara poesi och Jerry ska ha drabbats av en hiskelig ”post nut syndrome”, varpå han ställde in kommande poesikvällar. Det dröjde dock inte jättelänge innan han kom smygandes tillbaka för mer men detta skulle då skötas under betydligt hemligare former, inga fler poesikvällar och endast kontakt över telegram osv. Allting ska ha slutat pga att Jerrys sambo trots allt började ana ugglor i mossen.

Har Jelly Gråskäggs eventuella bisexualitet med mordet på L att göra? Tänker du att han haft ihop det med S o L hotade outa dem?
Citera
2021-06-23, 15:41
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Har Jelly Gråskäggs eventuella bisexualitet med mordet på L att göra? Tänker du att han haft ihop det med S o L hotade outa dem?
Ja precis många spekulerar i att Jerry skyddade Stefan, smutskastade Lena och ringde snuten på Hanna för att fortsätta vara Stefans favoritstjärtgosse.
Citera
2021-06-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett mycket intressant svar, som inte alls kändes långt.
Dina reflektioner utifrån mitt inlägg är insiktsfulla och ger förståelse för hur människorna i det här dramat kan reagera.

Det är inte osannolikt att HD har slätat över mycket och bortförklart en hel del av SDs pinsamheter. Även kanske blivit avtrubbad och med tiden tyckt att det var helt normalt, han är bara lite tramsig och en pajas. Som @Medinsyn skrev, en glad färgklick.

Jag reagerade också på hur svärmoderna säger att barnet ärvt SDs hjärna och nederdelen av HD. HD slätar över det hela när SD reagerar med "vad menar du nu". Instinktivt kanske, vill släta över det i filmen, men jag undrade om det var en direkt förolämpning till HD och SD vet hur hans mor är?

Om min mamma hade agt något liknande, skulle jag aldrig tänka att hon menade något elakt, utan en felsägning. Anatomin måste för SDs mamma som var narkossköterska sitta som gjutet. Inte tar hon fel på panna och hjärna, och visst borde hon rättat sig.

HD är klippsk det tror jag också, och hon fattade direkt.
Samtidigt vet jag inte hur hon funkar när det gäller skam. Jag har förstått att kärnfamilj och fin fasad är viktigt (däri kanske en del av skambegreppet ligger inbyggt).

Men samtidigt verkar hon inte skämmas för efterloggningarna?

Men som Lena så klokt sa till FR, (A 168/375) om sig själv:

"har tappat all respekt för normala spärrar och hyfs, kan vräka ur mig precis vad som helst om både
henne och honom och deras relation och sätt att leva. ruskigt hur positioner kan förflyttas
"

Lena såg det.

Jag måste säga att jag beundrar Lenas otroliga skärpa och insikt i sitt eget beteende.

Det är första steget till att kunna komma ur "missbruktet", att erkänna att man är "missbrukare". Därför känns det extra sorgligt att när hon nu var på väg att läka, på väg att klara av att bli fri från SD, då blir hon mördad.

Oj, rörigt inlägg. Tankarna flyger iväg ibland...

Tack. Detsamma.

Jag tyckte det SDs mamma MD sa kändes passiv-aggresivt, såvida det inte var en intern humorjargong som HD också deltog i.

Det som talar för att det var en pik eller ett skämt med en vass underton är väl hur MD
uttryckte sig om HD i förhör.

"Jag måste säga att jag beundrar Lenas otroliga skärpa och insikt i sitt eget beteende"

Det är mycket som var beundransvärt hos LW.
Hade SD låtit bli att stalka henne så hade hon säkert till slut landat i insikten att hon klarade att gå vidare med högt huvud utan att få nån förklaring, avslut eller förlåt av SD.

Såna personer som SD kan helt enkelt inte ge det.
Det går emot hela deras natur.

Angående skam, nej hon skäms inte över fusket och som nån skrev, minns tyvärr inte vem, så skämdes hon inte heller att visa sig på olika event med SD efter mordet...
Citera
2021-06-23, 16:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det är uppenbart en förtalskampanj för att försöka utesluta Lena på alla sätt. Riktigt ruttet att dessa personer ställer upp på vuxenmobbingen som part D har riggat. Men en sak är bra: Lena fick se vilka som är RIKTIGA vänner i.o.m detta.

Vuxenmobbning? Vuxna människor måste väl ha rätt att bestämma själva vem de vill umgås med?

Lena bedrev en likadan kampanj mot SD och HD. Med alla som lyssnade på henne. Greven var helt hjärntvättad av henne och trodde på allt hon sa. Hon försökte med HÅ och LÅ men de försökte hålla sig neutrala som reviewers. I alla hennes konversationer med vänner ältar hon all skit mot SD och HD. Tills vännerna tröttnar och undrar varför hon inte bryter med SD om han är så hemsk.

Så här är det ju alltid vid separationer och otrohet när man har gemensamma vänner. Vännerna tvingas att välja sida.
Men LW ville inte behöva ta några konsekvenser. Hon tyckte inte att hon hade gjort något fel. Hon förstod inte varför de gamla vännerna tog HDs parti och valde bort henne.

Dessutom så finns det en varningsflagg på kvinnor som LW. De kvinnor som är i förhållanden ser till att hålla extra noga i sina män när någon som LW är i närheten.
Citera
2021-06-23, 16:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är självklart Stefan som fått människorna de sk. Vännerna att ta avstånd från Lena.
För att på så sätt få Lena än mer ensam och vilja ha Stefan åtminstone

Haha, så bra uttryckt!
Så att Lena ville ha SD (åtminstone)!

Och då minns jag den här konversationen, med FR. Ursäkta lång citering, så jag kan sammanfatta det hela med att SD är fett svartsjuk på M*attan, trots att han vet att Lena och M är bara vänner. Och precis som vi sett tidigare i SDs liv; så när han blir svartsjuk och hatisk tappar han det.

I den här konversationen säger Lena själv, att S vet att det är han som förstört det mellan henne och M: "Och han VET att vi bara är vänner, att det är han som är orsaken till att det
aldrig blivit nåt bra
".

Och det är väl lite så man kan se det. Inte bara det att SD "låser Lena" känslomässigt, utan han stalkar och beter sig.

Här tar Lena screenshots (indragen text med grå markering) för att ge exempel till FR hur SD skriver som en idiot när han blivit svartsjuk:

A 150/470 ff

Citera
2021-06-23, 16:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Du har så rätt i dina antagande, jag skulle kunna fetmarkera hela ditt inlägg!

Har man väl blivit kär i en dysfunktionell person (verkar ju oftast som ytterst normal i början) så känner man sig utvald o snabbt blir man beroende av de goda/himlastormande stunderna. De dåliga/destruktiva gångerna har man ju själv skapat... enligt förövaren. Det här gör en mer el. mindre" desperat" efter att blidka.

Viktigt i detta är också att förövare är "proffs" i sitt utövande medans offren oftast är amatörer i dysfunktionella beteenden.
Detta är ändå bara en liten del i allt förvirrande sammelsurium man hamnar i.

Tyvärr, är detta ur "hästens mun". Tog mig ur det helvetet efter 15 år.

Så bra att du lyckades ta dig ur förhållandet!

Och jag är glad att jag börjar så smått fatta hur den här bindningen går till, inte bara teoretiskt, utan även känslomässigt.

Jag kämpar på med att förstå och mycket har jag fått lära mig i den här tråden!

Det är att det är några väldigt kloka och insiktsfulla, mogna personer i tråden, som själva varit utsatta. Av er kan bitarna falla på plats och det blir mer begripligt.

En viktig kunskap, som många verkar ha svårt att ta till sig!
Citera
2021-06-23, 16:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vuxenmobbning? Vuxna människor måste väl ha rätt att bestämma själva vem de vill umgås med?

Lena bedrev en likadan kampanj mot SD och HD. Med alla som lyssnade på henne. Greven var helt hjärntvättad av henne och trodde på allt hon sa. Hon försökte med HÅ och LÅ men de försökte hålla sig neutrala som reviewers. I alla hennes konversationer med vänner ältar hon all skit mot SD och HD. Tills vännerna tröttnar och undrar varför hon inte bryter med SD om han är så hemsk.

Så här är det ju alltid vid separationer och otrohet när man har gemensamma vänner. Vännerna tvingas att välja sida.
Men LW ville inte behöva ta några konsekvenser. Hon tyckte inte att hon hade gjort något fel. Hon förstod inte varför de gamla vännerna tog HDs parti och valde bort henne.
JG tog inte HD:s parti efter mordet eftersom han ringde polisen och tyckte att de skulle undersöka hennes hus.
Det var SD som var otrogen men det hade JG inga betänkligheter emot.
Det verkar som om han gärna ville försvara den otrogne SD men sätta dit (den lika otrogna) HD.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Dessutom så finns det en varningsflagg på kvinnor som LW. De kvinnor som är i förhållanden ser till att hålla extra noga i sina män när någon som LW är i närheten.
Kvinnor som behöver "hålla ordning" på sina män skulle kanske skaffa sig trognare män.
Citera
2021-06-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Du har så rätt i dina antagande, jag skulle kunna fetmarkera hela ditt inlägg!

Har man väl blivit kär i en dysfunktionell person (verkar ju oftast som ytterst normal i början) så känner man sig utvald o snabbt blir man beroende av de goda/himlastormande stunderna. De dåliga/destruktiva gångerna har man ju själv skapat... enligt förövaren. Det här gör en mer el. mindre" desperat" efter att blidka.

Viktigt i detta är också att förövare är "proffs" i sitt utövande medans offren oftast är amatörer i dysfunktionella beteenden.
Detta är ändå bara en liten del i allt förvirrande sammelsurium man hamnar i.

Tyvärr, är detta ur "hästens mun". Tog mig ur det helvetet efter 15 år.

Tack för din berättelse. Beklagar att du själv har blivit utsatt. Vi är många som har upplevt detta IRL. Det värsta är när någon kastar nedvärderande uttryck i ansiktet på en. Typ: " varför lämnade du inte hen"? Då sjunker man...

Antingen har de välmenade ingen aning om vad det vill säga att ha fastnat i en sånt destruktivt förhållande. Det är sympatier från höger och vänster.

Det den utsatta behöver är en som har empati och förstår problemet och hjälper den utsatta att bygga upp sig själv för att slippa fanstyget de har dragits med - och det kan ta tid, men det kan också ge ett bra avslut för den drabbade.

Eller också händer det som hände Lena. Hon ville ha upprättelse men det fick hon inte. Förtryckaren kommer aldrig ge offret detta.
Citera
2021-06-23, 18:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är ett allierade, ja.
Speciellt ses detta om JG då det är just honom som LW oroas för redan 2016.
Det hon skriver om är exakt vad som sen sker, att han kommer vända sig mot henne då han tydligen håller HD rätt högt och kommer ta parti för otrohetoffret.

Sen så kör han nån baklängesmoral ang SD eftersom han tycks gå bra att förlåta.
Skulle nog tro att självaste HD har ett finger med i spelet. För att;

HD förlåter SD och projicerar all skuld på LW.

Familjen hax förlåter SD och SOA förmedlar att LW är manipulativ.
Senast redigerad av develi 2021-06-23 kl. 19:04.
Citera
2021-06-23, 18:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
JG ringde polisen och bad dem genomsöka HD:s lägenhet.
Ville han sätta dit henne för att få SD för sig själv eller för att avleda misstankarna från SD?
Är han och HD fortfarande vänner?
Finns inte en chans.
Står via LW att han håller HD högt, även genom honom.

Men det vore en väldigt käck sak att plantera för att få bort fokus på HD - dvs att JG är äkta bekymrad om HD är inblandad initialt. .

Inget som skulle förvåna mig ett dugg.

Exakt allt kring HD ska tonas ner när hon själv inte kunde lägga ner tråden.
Senast redigerad av develi 2021-06-23 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in