2021-06-23, 16:19
Medlem
Citat:
Fast behöver de L för att bilda regering? Jag har inte riktigt koll på styrkeförhållandena...

Hur som helst är det ju väldigt olyckligt att Sverige ska fortsätta styras av ett vänsterinriktat kompromissdokument, som inte tar tagi Sveriges verkliga problem.

Nej de behöver inte L för att bilda regering, men om M L Kd och Sd lägger ett gemensamt budgetförslag måste V rösta för regeringens budgetförslag.
Det är där haken ligger.
Fast det är inte säkert Sd stöder en borgerlig budget.
Sd och M ligger ganska långt från varandra när det gäller ekonomisk politik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKILL
Jag röstade på C i förra valet. Jag tog en högersväng från att ha vart väldigt vänster. Min förhoppning var att det skulle bli en socialdemokratisk regering och blandad socialliberal politik. Jag har fått precis vad som utlovats.
Vad har du emot Sverige och dina medmänniskor?
Vilka trauman har du upplevt som gör att du agerar som du gör?
Vet dina anhöriga om ditt val?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Centern backar på en punkt, men vill istället ha ett antal nya punker med nyliberalism. Detta blir bara sjukare och sjukare. Lööf verkar tro att hon har 50% av riksdagens mandat.

Hon verkar dessutom inte fatta att misstroendet inte handlar om någon specifik punkt.

Kristersson m.fl. lär koka över av ilska vid det här laget.
Kristersson är säkert ganska nöjd med att slippa dra igång sommarmangling och få en totalt urvattnad kompromiss för att sitta ETT år och sedan riskera att röstas bort. Det är bättre att låta vänsterhörnan slåss inbördes om en budgetkompromiss till hösten (och kanske lyckas få igenom en M+KD+L budget till och med), för att sedan ta över ledningen efter nästa val och sitta 4 år.
Citera
2021-06-23, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Hur skall det gå till då?
C vägrar att samarbeta med V om budgeten och
V kräver att få delta i budgetarbetet.

Vem skall ge sig ?

V såklart, dom har inte haft inflytande på denna budget och dom fick igenom att stryka punkt 44.
Nooshi kommer inte våga kräva mer.
Citera
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
C framstår som oansvariga. Detta hade de kunnat lägga fram innan förtroendeomröstningen.

Pågår det något i bakgrunden som vi inte känner till?

Tror du knäppgökarna i V lyckats klura ut och regisserat det här alldeles på egen hand? (så smarta är dom inte, och har aldrig varit)

https://www.flashback.org/sp76323981

Det tror inte jag.
Citera
Medlem
EnGodForlorares avatar
Nooshi Dadgostars svar på Twitter:

Citat:
"Centerpartiet har nu deklarerat att de är beredda att släppa kravet på marknadshyror i januariavtalet.
Det är ett positivt besked för landets hyresgäster och alla tusentals människor har skrivit på namnlistor, delat flygblad och kampanjat på alla sätt som gått under rådande läge."

"Det är detta envetna arbete för rätten till bostäder som vanliga löntagare, barnfamiljer, ungdomar och pensionärer har råd med, som burit frukt.

Det politiska läget är fortfarande svårt. Men jag är stolt över att ha varit delaktig i att Sveriges hyresgäster fått sin röst hörd."

https://twitter.com/dadgostarnooshi/status/1407702338119389195
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Så nu vet vi att Annie Lööf och hennes parti inte är vatten värda. De är nu officiellt ett dörrmatteparti till Vänstern. Centerpartiet Kommunisterna, "CK".

Fy vad äckligt. Har aldrig gillat Annie men nu har det sannerligen gått för långt. Totalt Noll heder och ryggrad, bara en enda sörja av hat mot allt som fungerar i vårt samhälle.
Citera
2021-06-23, 16:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det handlar nog om taktik från Lööfs sida. Genom att först låta regeringen falla blir det lättare att få igenom krav på skattesänkningar.
Jag tycker det är oansvarigt att fälla en regering (med extra val som möjlig påföljd) som hon själv förhandlat fram för att få igenom andra/nya krav.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror faktiskt att Sabuni hellre tar ett extraval än en återgång till Jöken.

Sabuni har nog stake för det. Frågan är övriga i partiet.

Sedan är det inte helt givet att det vore katastrof i det här läget om de ryker. Det är inte lång tid till ordinarie val ändå och hämta upp 2% är tufft läge. Då är de borta i 4 år. Nu om de ryker kommer de fortsatt förmodligen ligga över 2% få vara med i debatten inför ordinarie val. Sedan hoppas på att det skitit sig för den regering som nu styrt så de kan framstå som en frisk fläkt. Kanske bättre taktik för att kunna hämta upp 2%.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Trodde inte hon ville ge V makt?
Citera
Medlem
Finns det fortfarande en möjlighet att Ulf blir statsminister eller att den borgerliga sidan regerar??

Isåfall hur? Vill inte att löfven sitter kvar
Citera
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iKILL
Jag röstade på C i förra valet. Jag tog en högersväng från att ha vart väldigt vänster. Min förhoppning var att det skulle bli en socialdemokratisk regering och blandad socialliberal politik. Jag har fått precis vad som utlovats.

Måste kännas bra att rösta på ett parti man aldrig kan veta vad man får för något. Som har en partiledare som är fullständigt genomfalsk och som byter åsikt från dag till dag.

Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in