2021-06-23, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Okey, tja ibland behövs det väl två misstag på samma sak för å fatta att det inte funkar. Definitionen på vansinne tror jag det var Einstein som sa > att göra om samma misstag o förvänta sig ett annat resultat

Hur är Bitcoin ett pyramidspel menar du?
Hur tjänar de på toppen på det arbete som görs under dem? Vilka är ens på toppen?

Och hur skiljer sig Bitcoin mot guld eller aktiehandel menar du?

Tills du svarat på dessa frågor så framstår du som oinsatt, och då bör man fundera på om man verkligen skall uttala sig...
2021-06-23, 14:56
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur är Bitcoin ett pyramidspel menar du?
Hur tjänar de på toppen på det arbete som görs under dem? Vilka är ens på toppen?

Och hur skiljer sig Bitcoin mot guld eller aktiehandel menar du?

Tills du svarat på dessa frågor så framstår du som oinsatt, och då bör man fundera på om man verkligen skall uttala sig...
Tja, det är väl ändå de som tidigt köpte bitcoins som nu kammar hem vinst av de som nu köper den som de säljer. De som nu går in å köper BTC:s är ofta lurade att köpa av de som strax innan gått in å köpt och så vidare i en kedja - ja det heter väl kedjespel också dessa pyramidspel. Alla dessa skräpmail o irriterande annonser på sociala medier är ju folk som jobbar röven av sig för å få folk o gå in med FIAT-pengar i systemet så de sker en värdeökning för BTC - en sådan ökning kommer ju inte till på annat sätt än att man får folk att köpa.

Guld eller metaller överhuvudtaget är ju en råvara som har ett bruksvärde och aktier eller värdepapper överhuvudtaget är ju bevis på att man är delägare i produktionsmedel som ju t.ex. kan förädla en råvara som därmed betingar ett högre värde.

Bitcoins värde är ju bara av spekulativ art - inget egenvärde

Sådär ja - fattar du nu då...?
2021-06-23, 14:59
Avslutad
Citat:
Tja, det är väl ändå de som tidigt köpte bitcoins som nu kammar hem vinst av de som nu köper den som de säljer. De som nu går in å köper BTC:s är ofta lurade att köpa av de som strax innan gått in å köpt och så vidare i en kedja - ja det heter väl kedjespel också dessa pyramidspel. Alla dessa skräpmail o irriterande annonser på sociala medier är ju folk som jobbar röven av sig för å få folk o gå in med FIAT-pengar i systemet så de sker en värdeökning för BTC - en sådan ökning kommer ju inte till på annat sätt än att man får folk att köpa.

Guld eller metaller överhuvudtaget är ju en råvara som har ett bruksvärde och aktier eller värdepapper överhuvudtaget är ju bevis på att man är delägare i produktionsmedel som ju t.ex. kan förädla en råvara som därmed betingar ett högre värde.

Ok, du var okunnig och hade gjort mer rätt om du inte uttalat dig...

Nej, Bitcoin är inte ett pyramidspel även om man kan göra en ordvals från Blockchain via kedjebrev till pyramidspel...
2021-06-23, 15:06
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ok, du var okunnig och hade gjort mer rätt om du inte uttalat dig...

Nej, Bitcoin är inte ett pyramidspel även om man kan göra en ordvals från Blockchain via kedjebrev till pyramidspel...
Jamen då så då är ju mitt inlägg positivt för er som vill att BTC:n skall öka i värde och inte till slut ebba ut som alla andra påfund av tjäna-en-hacka-spel gjort. Du har ju visat att allt jag anfört bara var sagt av okunnighet ..... och väl helt åt helvete fel ..... för det är väl det du menar när du säger att jag yttrat mig okunnigt. Nåväl köp mer om det nu inte är så olyckligt att du redan köpt för vad du haft....hm.....du kan ju alltid låna upp FIAT-pengar o köpa mer....för då ökar ju värdet på BTC:n....om nu inte bara de på toppen inte säljer mer...
2021-06-23, 15:08
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:

Priset kan teoretiskt alltid gå upp eller stabiliseras utan att Bitcoin tillslut måste krascha varför det inte är ett pyramidspel.
2021-06-23, 15:16
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Priset kan teoretiskt alltid gå upp eller stabiliseras utan att Bitcoin tillslut måste krascha varför det inte är ett pyramidspel.
Priset bygger ju ändock på tillgång och efterfrågan som precis all annan handelsvara och kryptovalutor har inget egenvärde och på det följer ett som många vill ha det till osannolikt svajig stabilitet - som du säger av teoretisk natur och av vilken orsak så....jo för i praktiken har det hittills inte visat sig (stämma)
2021-06-23, 15:25
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Priset bygger ju ändock på tillgång och efterfrågan som precis all annan handelsvara och kryptovalutor har inget egenvärde och på det följer ett som många vill ha det till osannolikt svajig stabilitet - som du säger av teoretisk natur och av vilken orsak så....jo för i praktiken har det hittills inte visat sig (stämma)
En market cap på 10 trillioner initialt är förväntad. Hur skulle vägen dit se ut tycker du? En rät linje? Nej vi talar om exponentiell ökning här med naturliga dippar som vida överstiger något annat än vad den traditionella marknaden är van vid.
2021-06-23, 15:29
Medlem
kubuns avatar
Vill till slut tillägga att jag hädanefter inte skall yttra mig om kryptovalutor - inte så för att någon säger att jag är okunnig för det sägs ju bara för att desavouera och på så sätt få folk å köpa och inte lyssna på mig som säger det är en dålig idé att gå in så sent som det nu är.

Det kommer alltid att vara så......det var väl juste mot er som kämpar med att höja värdet. Att jag ej mer ska komma med inlägg som varnar för att värdet på BTC:n nog har haft sin peak. Ett antingen ...eller....och ska jag inte in så kan jag låta er ha ert spel ifred.....fair enough, isn't it?
2021-06-23, 17:52
Medlem
Citat:
Okey, tja ibland behövs det väl två misstag på samma sak för å fatta att det inte funkar. Definitionen på vansinne tror jag det var Einstein som sa > att göra om samma misstag o förvänta sig ett annat resultat

Du tror att 2017 var första gången det hände? Samma story har upprepat sig sen början av BTC 2010. 2011 var det samma story. 2013-2014 även då. Sen 2017, och nu 2021. Undra hur många gånger det ska krävas innan såna som du ska fatta att det inte är något "pyramidspel".

Om vi skulle få ett "annat resultat" skulle BTC inte fortsätta öka längre som den har gjort sedan 2009. Så din teori talar emot ditt påstående om "pyramidspel".

Citat:

Varför skulle efterfrågan helt plötsligt avta menar du? Det är en väldigt spekulativ teori i sig att tro det. Skulle du köpa BTC för 1000 kr har du mer att tjäna på att ha fel än du skulle förlora på att ha rätt. Så ditt sätt att tänka är helt fel ur ett investeringsperspektiv utan att ta hänsyn till hur bra BTC faktiskt är.
Senast redigerad av david-taxi 2021-06-23 kl. 18:01.
2021-06-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du tror att 2017 var första gången det hände? Samma story har upprepat sig sen början av BTC 2010. 2011 var det samma story. 2013-2014 även då. Sen 2017, och nu 2021. Undra hur många gånger det ska krävas innan såna som du ska fatta att det inte är något "pyramidspel".

Om vi skulle få ett "annat resultat" skulle BTC inte fortsätta öka längre som den har gjort sedan 2009. Så din teori talar emot ditt påstående om "pyramidspel".

Varför skulle efterfrågan helt plötsligt avta menar du? Det är en väldigt spekulativ teori i sig att tro det. Skulle du köpa BTC för 1000 kr har du mer att tjäna på att ha fel än du skulle förlora på att ha rätt. Så ditt sätt att tänka är helt fel ur ett investeringsperspektiv utan att ta hänsyn till hur bra BTC faktiskt är.

Man ser ofta detta totalt ologiska resonemang från folk som tror de har en smart tagning om kryptovalutor. Hur jävla svårt kan det vara att lägga ett par % av sina tillgångar i krypto genom att köpa in sig successivt, och sedan bara låta utvecklingen ha sin gång? Då riskerar man mycket lite om det går åt skogen, men är samtidigt med i den nya ekonomin som växer fram.
2021-06-23, 20:16
Avslutad
Här är det bara att samla på sig. Begränsad upplaga och rika köper så det ryker. Bli inte sist
2021-06-23, 20:17
Medlem
Citat:
Tja, det är väl ändå de som tidigt köpte bitcoins som nu kammar hem vinst av de som nu köper den som de säljer.

Ungefär som de som tidigt köpte en lägenhet eller villa, och nu kammar hem en vinst av de som nu köper den som de säljer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in