2021-06-23, 12:44
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Förstår du inte att Israel förhindrade fria val i maj?

Det verkar med andra ord troligt att Israel är i maskopi med diktatorn Abbas och terrororganisationen Hamas.

Allvarligt, på vilket sätt anser du att ditt argument här ovan legitimerar att du stödjer någondera sida i denna idiotiska konflikt med religiösa förtecken?
Citera
2021-06-23, 12:45
Medlem
Citat:
Står du bådas sidor när en våldtäkts begås? Står du på båda sidor när barn misshandlas av vuxna?
Varför står du på bådas sidor när en överlägsen militärmakt bombar civila och bostäder?
I praktiken accepterar du den starkes rätt.

Jag förordar däremot rättvisa och mänskliga rättigheter. Det här är ingen komplicerad fråga alls.

Så du anser att de brott du räknar upp enbart begåtts av en av parterna i denna konflikt?
Citera
2021-06-23, 12:48
Medlem
Citat:
Men det är framförallt Israel som kritiseras helt enkelt därför att de bryter mot internationell rätt.

Kanske i vänsterkretsar. De som vill ha ett slut på konflikten förmår inse att bägge parter är lia stora kålsupare.

Citat:
Vilket är ett väldigt klent försvar mot Israels bombregn, som nyss jämnade 2 000 byggnader med marken i Gaza och förstörde flera tusen till. Hamas raketer tar Israels luftförsvar ned, uppåt 90 % rentav.
Men Israel gnäller så högljutt att man kan tro att Hamas raketer dödar mycket mer och skadar mer än deras egna bomber. Det är verkligen uppochnedvända världen i Israels propaganda.

Whataboutism.... Jag ger mig fan att du sitter och hoppas att just dina skattepengar går till de Hamasraketer som verkligen träffar ett mål med dödlig utgång.
Citera
2021-06-23, 12:48
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Uppenbarligen en fråga du anser dig ha ett svar på eftersom du kallar Israel demokrati trots alla dess brott.

Israel är en demokrati, det är väl så dock att även en demokrati kan begå brott? Det jag gillar är ex b'tselem och möjligheten att rösta bort politiker och ställa dem inför rätta. Du kan helt enkelt kritisera landet och den politiska majoriteten. Det är därför mycket av blickfånget ligger på Israel, det är en demokrati där information kommer ut, dygnet runt. Om du jämför med stater med begränsade fri och rättigheter.
Citera
2021-06-23, 12:49
Medlem
Citat:
Vem hotar vem?
"Död åt araber" ropar bosättare i ockuperade områden.

"Utplåna Israel", vet inte vem i ordningen som sa det...
Citera
2021-06-23, 13:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det verkar med andra ord troligt att Israel är i maskopi med diktatorn Abbas och terrororganisationen Hamas.
Nej, så är det naturligtvis inte. Israel ville förhindra valet och de har makt att göra det utan stöd från Abbas, det är Israel som styr, eftersom de ockuperar. Du verkar ha svårt att förstå vad ockupation betyder.
Citat:
Allvarligt, på vilket sätt anser du att ditt argument här ovan legitimerar att du stödjer någondera sida i denna idiotiska konflikt med religiösa förtecken?
Jag har redan räknat upp flera argument. Om du läste det jag skrev skulle du inte behöva fråga.

Du påstår att du inte väljer sida, båda är lika goda kålsupare, men dina argument ger ensidigt stöd till Israel. Antingen är du okunnig eller så bluffar du.
Citera
2021-06-23, 13:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Så du anser att de brott du räknar upp enbart begåtts av en av parterna i denna konflikt?
I en konflikt begås brott av båda sidor, det är oundvikligt. Men här är det Israel som kör över alla i sin omgivning, palestinierna bara försvarar sig.
Israel ockuperar, de har makten. Palestina är ockuperat, de är maktlösa.
Ett starkt skäl till att Israel är så dominant är stödet från USA. De ger Israel 3,8 miljarder dollar i militärt stöd varje år.
Citera
2021-06-23, 13:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Kanske i vänsterkretsar. De som vill ha ett slut på konflikten förmår inse att bägge parter är lia stora kålsupare.

Whataboutism.... Jag ger mig fan att du sitter och hoppas att just dina skattepengar går till de Hamasraketer som verkligen träffar ett mål med dödlig utgång.
Knäppskalle.
Citera
2021-06-23, 13:49
Medlem
Citat:
Nej, så är det naturligtvis inte. Israel ville förhindra valet och de har makt att göra det utan stöd från Abbas, det är Israel som styr, eftersom de ockuperar. Du verkar ha svårt att förstå vad ockupation betyder.

Du verkar ha svårt att förstå att diktatorer saknar incitament för att inför demokrati genom fria val.

Citat:
Jag har redan räknat upp flera argument. Om du läste det jag skrev skulle du inte behöva fråga.

Du påstår att du inte väljer sida, båda är lika goda kålsupare, men dina argument ger ensidigt stöd till Israel. Antingen är du okunnig eller så bluffar du.

Anledningen till att du fått för dig att jag skulle stödja Israel är att alla som hänger här i tråden verkar tycka att Abbas och terrororganisationen Hamas är ena riktiga hederknyfflar.

Jag tycks dock minnas att du även stödjer Venezuelas Nicolás Maduro fullt ut, vilket förklarar en hel del när det gäller din syn på diktatorers förmenta godhet och demokratifrågan.
Citera
2021-06-23, 13:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
"Utplåna Israel", vet inte vem i ordningen som sa det...
Den judiska staten Israel har drivit iväg miljoner människor, de bor i ockuperade områden, i flyktingläger (Libanon, Syrien, Jordanien) eller i andra länder.

Och du tycker att det är konstigt att folk i omgivningen ogillar den här aggressiva staten?
Märk väl att det är terrorn som de vill slippa. Men Israels bosättare vill döda människor.
Helt olika saker, eller hur?

Varför kan inte judar leva tillsammans med kristna och muslimer i Palestina som förut? På lika villkor? Varför måste alla ge plats för sionisterna?
Du vet väl att deras plan är att expandera ytterligare?
Det vet du nog, för du är ju anhängare av Israels politik, fast du låtsas något annat. Sluta bluffa nu!
Citera
2021-06-23, 13:53
Medlem
Citat:
I en konflikt begås brott av båda sidor, det är oundvikligt. Men här är det Israel som kör över alla i sin omgivning, palestinierna bara försvarar sig.
Israel ockuperar, de har makten. Palestina är ockuperat, de är maktlösa.
Ett starkt skäl till att Israel är så dominant är stödet från USA. De ger Israel 3,8 miljarder dollar i militärt stöd varje år.

Palestina får väl ta upp frågan om varför de är ockuperade med arabnationerna som gemensamt bestämde sig för att krossa Israel 1967, men åkte på ett enormt bakslag trots att de påstod att Allah var med dem i kampen? Kanske kan det Palestinska folket få någon form av ersättning utan att gå via Abbas och Hamas djupa fickor?
Citera
2021-06-23, 13:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du verkar ha svårt att förstå att diktatorer saknar incitament för att inför demokrati genom fria val.
Du tror en massa strunt, impregnerad som du är av israels propaganda, som demoniserar alla.

Citat:

Anledningen till att du fått för dig att jag skulle stödja Israel är att alla som hänger här i tråden verkar tycka att Abbas och terrororganisationen Hamas är ena riktiga hederknyfflar.

Jag tycks dock minnas att du även stödjer Venezuelas Nicolás Maduro fullt ut, vilket förklarar en hel del när det gäller din syn på diktatorers förmenta godhet och demokratifrågan.
Jag vill bara att Israel skall hålla sig till internationell rätt och mänskliga rättigheter. Jag hoppas att någon kan tvinga dem till det, FN eller ICJ t ex.

Ja, du är tydlig anhängare till Israel, du rabblar deras propaganda hela tiden. Men du borde lyssna lite mer både på dig själv och på oss som svarar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in