2021-06-23, 12:29
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du skrev "L är grundorsaken. De var de som drev in punkt 44 i programmet.". Men det stämde alltså inte, C och L var med på den punkten vilket jag skrev. Googla Minne.
Givetvis var C med på punkten när den kom upp men de har inte drivit den lika hårt. Kanske vågade de inte föreslå denna punkt för de kände att de kanske kapade åt sig för mycket. Det finns ju ett par centerstudenter som skrev nån uppsats 2017 om marknadshyror på Timbro och det hade de ju inte gjort om det inte fanns en välsignelse från partiledningen. Googla Drivande.
Citera
2021-06-23, 12:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag håller helt med, C fick ökat stöd efter JÖKen just för att de ansågs vara med och kompromissa och lösa regeringsfrågan. Jag tror det blir omvänt nu, egentligen sitter C lite i en lose-lose situation:
* Låter de V vara med och förhandla budget tappar de vissa nyliberala väljare. Tänk dig innerstadsmäklaren och ultraliberala studenter (de som finns i CUF). Kanske även vissa lantbrukare, men osäker här.
* Vägrar de kompromissa tappar de väljare för att de vägrar kompromissa.
* Inte för att det kommer att hända, men släpper de fram Kristersson kommer de tappa en stor del av sina woke-väljare.

C har hittills levt på det faktum att de varit de goda som kompromissar men samtidigt får igenom sin politik och håller V och SD borta. Nu faller den auran, räcker Lööfs populäritet för att hålla kvar väljarna?
C kommer att växa så länge MSM lyfter fram dem som ett käckt alternativ. V växer på sosseriets bekostnad, inte pga C.

Skulle MSM lyfta fram SD som det bästa alternativet skulle Cs väljare gå till SD. Bönder som röstar C är ett tynande släkte, Centerpartiets väljare består numera av trendmedvetna unga kvinnor som gått på Södertörns högskola.
Citera
2021-06-23, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
För er som är sugna att rösta på L:
https://www.youtube.com/watch?v=lTyDSMkYeN4&t=5s

Om detta inte puttar L över 4% så finns det inget som hjälper.
Citera
2021-06-23, 12:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
För er som är sugna att rösta på L:
https://www.youtube.com/watch?v=lTyDSMkYeN4&t=5s

Noterade deras röda banderoller, bra att de förberett tiden efter valet också.
Citera
2021-06-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du har nog rätt.

Men den uppmärksamhet de nu får är inte positiv. Bilden att de har i sin makt att lösa detta utan extra val riskerar att sätta sig. Det i sin tur exponerar C för en valrörelse där de gång på gång riskerar ställas inför frågan om de kommer agera bromskloss även efter nästa val.

För mandatfördelningen lär inte förändras.

Men vem skall ställa den frågan? Journalister ställer aldrig kritiska och svåra frågor till Annie Lööf. Hon är ju den utvalda.
Citera
2021-06-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Stod i en tiding idag att sossarna troligen satsar på extra val. Bland annat för att man räknar med att L åker ut och att man hoppas på att åtal mot Busch kommer före extra valet.

Herregud. Om det här är sant bevisar det att socialdemokraterna inte har förstått någonting om varför deras partiledare precis blev avsatt och förnedrad inför hela Sverige. De har verkligen inte lärt sig någonting om de fortsätter på exakt samma ohederliga bana. Vilken urusel syn deras beslutsfattare inom partiet dessutom måste ha på vanligt folk.

Betackar mig för att någonsin ha röstat på så vidriga individer.
Citera
2021-06-23, 12:37
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är så stor skillnad på ekonomisk politik mellan C, Mp och V att ett väljarutbyte knappt borde vara möjligt om man är välutbildad och politiskt påläst.

De som är unga politiskt ointresserade och okunniga kan kanske göra hoppet från V till C i så fall bara för invandringsfrågan. Och från C till Mp för gröna frågor och invandringen.
Det är sant, men det verkar ju vara just dessa måhända utbildande men politiskt opålästa ofta unga kvinnliga väljare som tillkommit och samlats hos C och som ofta har en eller ett fåtal frågor i fokus. Invandring, Miljö..osv. Dessa kan hoppa även rätt enkelt till andra rödgröna. Dom medvetna med ekonomin i fokus har lämnat för länge sen. Kan inte tänka mig annat. Bara en och annan förvirrad bonde kvar.
Senast redigerad av Steff83 2021-06-23 kl. 12:42.
Citera
2021-06-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Annie Lööf är just nu Sveriges farligaste människa. Tänk om det blir S+M+C?

Då får ni svenskar i Sverige det ännu värre, och det är ju svårt att ens tänka sig det är möjligt.

Det vore på ett sätt välkommet. Tänk på att vi då får chansen att rösta bort den styggelsen redan nästa år. Jag har extremt svårt att tro att (M) och (S) sätter sig i, eller ens stödjer, en mitten regering så här nära inpå ordinarie val.

I vilket fall skulle både (S) och (M) implodera i det läget. Väljarna kan helt enkelt gå vidare till (KD), (V) eller (SD).
Citera
2021-06-23, 12:43
Medlem
Christos Aslanidis, 55 år, Kista (taxichaufför)

Det är politik och då kan vad som helst hända. Med tanke på att ingenting ändras i Sverige så spelar det ingen roll vem som kommer till makten. Den ena är värre än den andra. Det handlar inte om Socialdemokraterna, det handlar om politik och alla partierna har samma linje att plocka skatter och det är småföretag som drabbas mest. Jag förväntar mig ingenting. Värre kan det bli men bättre kan det aldrig bli. Om det blir extraval är det klart att jag kommer rösta, det är min skyldighet. Men det blir alla fall inte sossarna. Det blir antingen moderaterna eller Sverigedemokraterna.

Naturligtvis "smäcker" chaffisen här. När valdagen kommer blir det i gammal vanlig ordning sossarna.
Bidragspartiet kan inget parti i riksdagen konkurrera ut för alla dem i uppgivna små omständigheter. När körningarna minskar och hushållskassan tryter för Christos har han bidragspartiet i ryggen, som alltid. Inga moraliska pekpinnar mot Christos för det. Bjuds det så tar man.

Det är enda "politiken" svetsaren har kvar. I längden, nu förr än senare, är den givetvis förödande för samhället,
Citera
2021-06-23, 12:43
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Men nu är läget förändrat och jag tror V insett det och nu kommer köra sitt race. De har potential att växa på bekostnad av ett skadeskjutet S med ett historiskt svagt ledarskap. Ett s där vänsterkrafterna blan Reformisterna nu vädrar morgonluft.

V kommer bli svårare att hantera framöver.

Ett V som växer sig starkare på S bekostnad och kanske för att MP helt faller ur riksdagen är det bästa som kan hända. Landet behöver ett arbetarparti nu när S inte längre är det. Bättre att ha ett ärligt parti att förhålla sig till än dagens trams. Det finns potential för ett guldläge efter ett extraval om både L och MP faller ur. Jag tror på en M, SD och KD regering som fullt möjlig. Men som vanligt är det Globalisthäxan Lööf som kan klanta till alla olika alternativ.
Citera
2021-06-23, 12:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är sant, men det verkar ju vara just dessa måhända utbildande men opålästa ofta unga kvinnliga väljare som tillkommit och samlats hos C och som ofta har en eller ett fåtal frågor i fokus. Invandring, Miljö..osv. Dessa kan hoppa även rätt enkelt till andra rödgröna. Dom medvetna med ekonomin i fokus har lämnat för länge sen. Kan inte tänka mig annat. Bara en och annan förvirrad bonde kvar.

Det är nog så, stämmer med egna erfarenheter, supernaiva kvinnor med bra utbildning bra ekonomi men ointresserade av politik på riktigt. De triggar på rubriker och värdeord.

Det måste svida i den egna plånboken eller i grannskapet eller på jobbet för att de ska ana att något är fel.
Citera
2021-06-23, 12:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det vore på ett sätt välkommet. Tänk på att vi då får chansen att rösta bort den styggelsen redan nästa år. Jag har extremt svårt att tro att (M) och (S) sätter sig i, eller ens stödjer, en mitten regering så här nära inpå ordinarie val.

I vilket fall skulle både (S) och (M) implodera i det läget. Väljarna kan helt enkelt gå vidare till (KD), (V) eller (SD).
Jag tycker det är märkligt att ens förs fram då och då. S och M behöver varandra..som varandras fiender, även dom skulle kunna komma överens i en hel del frågor. Det är en ren överlevnadsfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in