2021-06-23, 12:13
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag förväntar mig inte några utspel innan Löfven bestämt sig. C har inget att vinna på det.
Du har nog rätt.

Men den uppmärksamhet de nu får är inte positiv. Bilden att de har i sin makt att lösa detta utan extra val riskerar att sätta sig. Det i sin tur exponerar C för en valrörelse där de gång på gång riskerar ställas inför frågan om de kommer agera bromskloss även efter nästa val.

För mandatfördelningen lär inte förändras.
Citera
2021-06-23, 12:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hur menar du att folket ska kunna välja politiska experter om du inte anser att de förstår politik och kan fatta politiska beslut?
Berätta hur du tänkt att alla svenskar ska sätta sig in i Kärnkraft för att kunna rösta i den frågan.
Citera
2021-06-23, 12:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej. Det du sa var att det var ett centerkrav. Googla selektivt minne
Du skrev "L är grundorsaken. De var de som drev in punkt 44 i programmet.". Men det stämde alltså inte, C och L var med på den punkten vilket jag skrev. Googla Minne.
Citera
2021-06-23, 12:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Berätta hur du tänkt att alla svenskar ska sätta sig in i Kärnkraft för att kunna rösta i den frågan.

Precis som skedde när de folkomröstade om det. De lyssnar på experter och företrädare och bildar sig en uppfattning om det.

Om man på allvar menar att folk inte klarar av det så klarar de heller inte av att rösta fram företrädare eftersom det sker på samma sätt, man lyssnar på företrädarna och bildar sig en uppfattning om vilka som bäst åsikter.

Då hamnar vi i ett system som i Kina där en politiker-elit tillsätter ledaren och landets experter. Eller ja, det är så det fungerar i Sverige också, vår politiker-elit röstar fram ledaren oberoende av vad de har lovat folket innan valet.
Citera
2021-06-23, 12:21
Medlem
För er som är sugna att rösta på L:
https://www.youtube.com/watch?v=lTyDSMkYeN4&t=5s
Citera
2021-06-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du har nog rätt.

Men den uppmärksamhet de nu får är inte positiv. Bilden att de har i sin makt att lösa detta utan extra val riskerar att sätta sig. Det i sin tur exponerar C för en valrörelse där de gång på gång riskerar ställas inför frågan om de kommer agera bromskloss även efter nästa val.

För mandatfördelningen lär inte förändras.
Jag håller helt med, C fick ökat stöd efter JÖKen just för att de ansågs vara med och kompromissa och lösa regeringsfrågan. Jag tror det blir omvänt nu, egentligen sitter C lite i en lose-lose situation:
* Låter de V vara med och förhandla budget tappar de vissa nyliberala väljare. Tänk dig innerstadsmäklaren och ultraliberala studenter (de som finns i CUF). Kanske även vissa lantbrukare, men osäker här.
* Vägrar de kompromissa tappar de väljare för att de vägrar kompromissa.
* Inte för att det kommer att hända, men släpper de fram Kristersson kommer de tappa en stor del av sina woke-väljare.

C har hittills levt på det faktum att de varit de goda som kompromissar men samtidigt får igenom sin politik och håller V och SD borta. Nu faller den auran, räcker Lööfs populäritet för att hålla kvar väljarna?
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det behöver inte handla om att Lööf faktiskt ska bli statsminister, utan som sagt pumpa hennes siffror inför valet. Sedan om näringslivet skulle vilja ha stabilitet så skulle de ju vara emot marknadshyror, ändringar i las, emot invandring etc, då skulle de ju vilja att allt var the same. Näringslivet är för stora ändringar om det gynnar deras fickor.

Hon kommer antagligen att få samma vågmästarroll igen. Hon skall bli statsminister annars stannar hon hos MP och V.

Centern eller Sveriges bästa är antagligen ointressant.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller till stora delar med vad du skriver. Det sker en omfördelning. Om MP ligger nära strecket kan det få socialdemokrater att stödrösta på partiet. Om Nooshis popularitet stiger kan det också leda till att hon tar röster från s och mp.

Jag håller med dig även om kampen om röster mellan c och l. Dock så delar även c viss väljarbas med mp och v. Unga urbana ofta "välutbildade" kvinnor främst inom offentlig sektor.

Omfördelning gäller även de konservativa partierna. Men för sd spelar även omfördelningen till och från socialdemokraterna roll.

Utan tvekan kan valet avgöras ifall l och mp klarar sig. Som det ser ut nu är det väldigt kämpigt för l, de befinner sig långt från spärren, och har så gjort under nästan hela mandatperioden. De har inte hittat en enskild viktigt sakfråga som de kan äga - under Björklunds tid hade de skolfrågan som många väljare ansåg viktigt. Mp är helt beroende av två saker. Hur pass vädret blir samt hur mycket stöd de kommer av massmedia. Blir det normalväder och den mediala uppbackningen blir lagom så kan partiet få svårigheter att klara sig kvar tror jag. Dock så tror jag att de lyckas klamra sig kvar på strax över 4%, tyvärr kan tilläggas.

Det är så stor skillnad på ekonomisk politik mellan C, Mp och V att ett väljarutbyte knappt borde vara möjligt om man är välutbildad och politiskt påläst.

De som är unga politiskt ointresserade och okunniga kan kanske göra hoppet från V till C i så fall bara för invandringsfrågan. Och från C till Mp för gröna frågor och invandringen.
Citera
2021-06-23, 12:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Precis som skedde när de folkomröstade om det. De lyssnar på experter och företrädare och bildar sig en uppfattning om det.

Om man på allvar menar att folk inte klarar av det så klarar de heller inte av att rösta fram företrädare eftersom det sker på samma sätt, man lyssnar på företrädarna och bildar sig en uppfattning om vilka som bäst åsikter.

Då hamnar vi i ett system som i Kina där en politiker-elit tillsätter ledaren och landets experter. Eller ja, det är så det fungerar i Sverige också, vår politiker-elit röstar fram ledaren oberoende av vad de har lovat folket innan valet.
Kina styrs av ideologi inte experter. Kina är sannolikt ett av de minst expertstyrda länderna i hela värden. Om du inte räknar Marxism som Vetenskap.

Som sagt, svensken kan inte ens välja elbolag utan hjälp. Det var utmärkt att (s) under Erlander beslutade sig för att bygga kärnkraft över allas huvuden. Nu över till topic.
Citera
2021-06-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Av någon ogrundad anledning tror jag Stefan kommer slirka sig ur denna regeringskris också. Men facit får vi snart.

Tja kanske men det vore konstigt ifall dem som röstade på socialdemokraterna 2018 och blev brutalt lurade av steffe the svets.

Steffe gick på val att en röst på socialdemokraterna innebär , inga marknadshyror och inga ändringar av LAS och dessutom ljög han som vanligt att det skulle bli färre invandrare.

Sedan bröt socialdemokraterna varenda vallöfte de gått till val på och det borde ju göra socialdemokrater förbannade och att de röstar på annat parti.
Citera
2021-06-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag gillar en artikel i Expressen som tagit med några av folkets röster. Nämligen taxichaufförerna.

Det är inte många av dem som är positiva till regeringen och socialdemokraterna.

https://www.expressen.se/nyheter/taxichaufforerna-sa--tycker-vi-om-krisen/

Detta är bara en rösterna i artikeln:

Christos Aslanidis, 55 år, Kista

– Det är politik och då kan vad som helst hända. Med tanke på att ingenting ändras i Sverige så spelar det ingen roll vem som kommer till makten. Den ena är värre än den andra. Det handlar inte om Socialdemokraterna, det handlar om politik och alla partierna har samma linje att plocka skatter och det är småföretag som drabbas mest. Jag förväntar mig ingenting. Värre kan det bli men bättre kan det aldrig bli. Om det blir extraval är det klart att jag kommer rösta, det är min skyldighet. Men det blir alla fall inte sossarna. Det blir antingen moderaterna eller Sverigedemokraterna.

Vem bryr sig om taxichaffisar, ett pack idioter hela högen.
Citera
2021-06-23, 12:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kina styrs av ideologi inte experter. Kina är sannolikt ett av de minst expertstyrda länderna i hela värden. Om du inte räknar Marxism som Vetenskap.

Som sagt, svensken kan inte ens välja elbolag utan hjälp. Det var utmärkt att (s) under Erlander beslutade sig för att bygga kärnkraft över allas huvuden. Nu över till topic.

Du anser inte att de är experter men det anser de, och de har lyckats rätt bra med sin ekonomiska politik så det är svårt att säga att du har rätt.

Du svarade dock inte på frågeställningen om hur folket ska kunna välja politiska experter om de inte kan fatta politiska beslut, hur går det till? Hur ska folk kunna välja mellan M och V om de inte förstår politik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in