2021-06-23, 11:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
jag har varit emot sockerkonsumtion i många år , är ganska övertygad att det är de som är roten till mycket ont, Dock möter man mycket motstånd angående de! att det har en inverkan på pandemin är jag helt inne på

Det är ju inte bara socker i sig som är problemet. Utan allt jävla skit som innehåller socker naturligt..

Och naturligtvis livsmedelsindustrins fula knep för att lura folk att maten är nyttig bara för att den sötad med fruktljuicer etc.

Den enda frukten som är bra är när man äter hela frukten.
Citera
2021-06-23, 11:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu har Sverige haft tre vågor av covid med ovaccinerad befolkning, utan att dödligheten har ökat bland barn.

Så argumentet "ett starkt immunförsvar kan vara farligt" gäller inte för den här sjukdomen.
Är du säker på det?

Sist jag räknade hade Fohm registrerat fler döda barn 2021 en 2020 i covid. Då är vi ju inte ens klara med 2021.
Citera
2021-06-23, 11:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är du på den lögnen igen. Inga studier vad jag har sett ökar risken för svår covid om man äter vegetariskt. Däremot visar studier att risken för svår covid minskar med vegetarisk kost.

Citat:
Kan du inte bara hålla dig til sanningen en enda gång och inta bara köra en ständig upprepning av vad du vill ska vara sant.
Jag vet att det jag påstår är 100% sant. Du drar upp en illa utförd enkätstudie som något slags bevis för att jag skulle ha fel.

Citat:
Vegetarisk kost verkar minska risken för svår covid-19

De som äter vegetariskt har 73 procents minskad risk att bli svårt sjuka i covid-19 visar studien. LCHF-diet verkar däremot inte alls skydda mot svår covid-19.

Pescetarianer, alltså vegetarianer som också äter fisk, hade 59 procents minskad risk att drabbas av svår covid-19-infektion. Att äta en LCHF-diet med lite kolhydrater och mycket protein verkade däremot inte skydda mot att bli svårt sjuk i covid. Snarare tvärtom, men de resultaten är inte statistiskt säkra.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vegetarisk-kost-verkar-minska-risken-for-svar-covid-19

Denna studie håller extremt låg kvalitet och är INTE nyanserad. Tittar man vilka som lever längst på jorden och klarar pandemin absolut bäst så är det knappast vegeterianer det rör sig om.

Snarare är de allätare och äter både kött, fisk och grönsaker i måttliga mängder.

Att just kött skulle vara boven är inte sant. Det är så mkt olika faktorer som kan påverka hälsan negativt här iom alla förbannade tillbehör som hör till köttätandet. Att peka ut just köttet är helt oseriöst, utan att titta på vad dessa personer har ätit utöver köttet och vad köttet haft för kvalitet.
Citera
2021-06-23, 11:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inga länkar = tro?

LCHF, naturligt kött, lite socker, mycket gränsaker, mm, mm. gör också underverk sägs det.

Edit
Kosten påverkar absolut, men hur och finns det trovärdiga undersökningar om hur olika kost påverkar?

Ett fungerande immunförsvar hjälper säkert, men ändå verkar alla bli sjuka oavsett kosthåll.
Jag har bara hört om denna studien.
Man fann att personer som följde en vegetarisk eller en oprocessad växtbaserad kost (whole foods plant-based diet) uppvisade 73% minskad risk att drabbas av svår Covid-19 infektion. Personer som följde en LCHF-diet hade 48% ökad risk jämfört med alla studiedeltagare (gränssignifikant P=0,13). Jämfört med den vegetariska gruppen uppvisade LCHF-gruppen 286% ökad risk (signifikant).
När forskarna lade till personer som åt fisk till den vegetariska gruppen var riskminskningen för svår Covid-19 något lägre, 59% (ej signifikant).
http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/mindre-risk-for-svar-covid-19-infektion-hos-vegetarianer/

Så vegetarisk kost verkar minska risken ordentligt och LCHF--kost verkar öka den.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-23 kl. 11:44.
Citera
2021-06-23, 11:41
Medlem
Citat:
sockerskatt vette fan, ska inte behövas alls men det stör mig att det är socker i nästa allt.. de förstör folkhälsan nå så otroligt.

Vi har extrem skatt på alkohol, tobak och bränsle.
Varför inte socker?
När det är billigare för en producent att ösa i socker i en sylt istället för bär, så är något helt jävla galet.
Citera
2021-06-23, 11:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har bara hört om denna studien.
Man fann att personer som följde en vegetarisk eller en oprocessad växtbaserad kost (whole foods plant-based diet) uppvisade 73% minskad risk att drabbas av svår Covid-19 infektion. Personer som följde en LCHF-diet hade 48% ökad risk jämfört med alla studiedeltagare (gränssignifikant P=0,13). Jämfört med den vegetariska gruppen uppvisade LCHF-gruppen 286% ökad risk (signifikant).
När forskarna lade till personer som åt fisk till den vegetariska gruppen var riskminskningen för svår Covid-19 något lägre, 59% (ej signifikant).
http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/mindre-risk-for-svar-covid-19-infektion-hos-vegetarianer/

Citat:
Så vegetarisk kost verkar minska risken ordentligt och LCHF--kost verkar öka den.
Vem har finansierat denna studie? Big pharma eller?

Tyvärr verkar den gängse bilden hos etablissemanget att LCHF är dåligt, vilket inte alls är sant. Om man tittar på vad människan ätit genom historien är ursprungskosten mer lik LCHF än den kolhydrats och sockerrika kost vi äter idag. Och inte fan var vi feta när det begav sig. Ju mer kolhydratsskräp och socker vi vräker i oss desto mer problem får vi med övervikt och därmed även covid..
Citera
2021-06-23, 11:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem har finansierat denna studie? Big pharma eller?

Tyvärr verkar den gängse bilden hos etablissemanget att LCHF är dåligt, vilket inte alls är sant. Om man tittar på vad människan ätit genom historien är ursprungskosten mer lik LCHF än den kolhydrats och sockerrika kost vi äter idag. Och inte fan var vi feta när det begav sig. Ju mer kolhydratsskräp och socker vi vräker i oss desto mer problem får vi med övervikt och därmed även covid..
LCHF- kost är ofta fiberfattig kost. Man kan inte äta mycket kött och samtidigt lite fiber, det säger ju sig själv. Man behöver fiber för att smälta kött.

Förr i tiden då människan var jägare åt man kött men då åt man också mycket mer fiber.

Bara ett litet råd desto mer kött du äter desto mer fiber behöver du. Men även om man äter vegetariskt behöver man fiber.
Citera
2021-06-23, 11:53
Medlem
Citat:
socker är moderna tidens katasrof
Det stämmer. Kolhydrater i allmänhet egentligen. Cancer är bl.a. en konsekvens av. (Otto Warburg)
Det är en riktig pandemi som är farlig på riktigt, till skillnad för den här coronasnuva "pandemin".

https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Heinrich_Warburg
Citera
2021-06-23, 11:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
30 dagars?
Nu blir jag snart riktigt otrevlig.
Vad fan är ditt problem?

Just nu dör 3-4 st/dag med covid-19.
Hur många som dog för 30 dagar sedan är ju inte relevant i frågan.
Varför inte rullande 360 dagars?

Om du önskar att det vore fler så är det fel på dig på riktigt

Eftersom det är rena rama tombolan hur FHM väljer att presentera sin "statistik" krävs det ju ett rullande medelvärde som sträcker sig något tiotal dagar tillbaks om man ska få siffror som i överhuvudtaget säger något som helst om smittläget, sjukhusläget och dödstalsläget.

Vilken dag dog 3-4 stycken enligt FHM menar du? Igår rapporterade de 34. Hur många kommer de rapportera idag? 0, 25, 50 eller kanske 200? Sedan favoritbegreppet "eftersläpningar".
Citera
2021-06-23, 11:56
Medlem
Citat:
Är du säker på det?

Sist jag räknade hade Fohm registrerat fler döda barn 2021 en 2020 i covid. Då är vi ju inte ens klara med 2021.
Men kom igen. Det handlar genomgående om ett fåtal dödsfall, där det är sekretessbelagt vad barnet har för tidigare sjuklighet.

Döda barn och unga var en säregenskap hos spanska sjukan. Spanska sjukan är en helt annan sjukdom, som inte ens är besläktad med covid. Man kan lika gärna cherry-picka läskiga egenskaper hos herpes, HIV eller zika.
Citera
2021-06-23, 12:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eftersom det är rena rama tombolan hur FHM väljer att presentera sin "statistik" krävs det ju ett rullande medelvärde som sträcker sig något tiotal dagar tillbaks om man ska få siffror som i överhuvudtaget säger något som helst om smittläget, sjukhusläget och dödstalsläget.

Vilken dag dog 3-4 stycken enligt FHM menar du? Igår rapporterade de 34. Hur många kommer de rapportera idag? 0, 25, 50 eller kanske 200? Sedan favoritbegreppet "eftersläpningar".

Först ojjar du dig över att FHM rapporterar 34 döda och nu säger du samtidigt att man inte kan lita på de siffrorna utan det behövs ett rullande medelvärde.

Du har fått ett rullande medelvärde av mig, baserat på avlidendatum. Den 29 maj var det 6. Du svarade aldrig på frågan om du tror att det är högre eller lägre nu?

(Den 1 juni har det hittills registrerats 1 avliden. Den 29 maj 3 st)
Citera
2021-06-23, 12:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men kom igen. Det handlar genomgående om ett fåtal dödsfall, där det är sekretessbelagt vad barnet har för tidigare sjuklighet.

Döda barn och unga var en säregenskap hos spanska sjukan. Spanska sjukan är en helt annan sjukdom, som inte ens är besläktad med covid. Man kan lika gärna cherry-picka läskiga egenskaper hos herpes, HIV eller zika.
Nu handlade ditt inlägg inte om kvantiteten utan om att dödsfallen bland barn inte skulle ha ökat.

Jag bara rättade ett fakta fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in