2021-06-23, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det blir också snabbt farligt vid lite lägre BMI.

För övervikt (BMI 25-30) blir det något farligare först i högre delen av skalan - 28,5 - 30).

Kollar man istället normalviktiga (BMI 18,5 - 25) så ser man ett det snabbt blir farligare redan vid ett BMI runt 22 och lägre.

Vid ett BMI på 20 löper man större risk för död än vid BMI 35 - dvs fetma.

Varför pratar man inte så mycket om att det är så mycket farligare med lite lägre BMI - runt 20?

Ja det är inte bra att vara för smal heller givetvis. För lite fett på kroppen kan vara direkt livsfarligt, men det är mkt ovanligt. Snarare har vi för mkt bukfett och det är det sämsta av det sämsta fettet.
Citera
2021-06-23, 10:50
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lambda som dominerar i Peru finns ju nu även i Tyskland, Spanien mm

Ska bli intressant att se vem som vinner i kampen mellan delta o lambda? Kommer lambda kunna mäta sig med Delta i smittsammheten?

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
En annan intressant sak är att Delta (Indien) konkurrerade ut Alfa (Brittiska) i Storbritannien så fullständigt på bara någon månad, men att den sedan inte lyckats skapa den explosionsartade ökningen av smittade som de hade där i början på året. Det får jag inte ihop liksom.
Citera
2021-06-23, 10:51
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Behöver du källa på att vatten är vått också? Det begriper väl vem som helst att

1. Kosten påverkar hälsan

2. Hälsan påverkar covid

Det finns en bok som heter Corona och den metabola pandemin skriven av Lars Bern, t ex. Den innehåller massor av vetenskapligt underlag för detta. Bör läsas av alla svenskar.
Lars Bern har ju fått brallorna neddragna rejält av riktiga forskare inom virologi.
De som fortfarande tror att han är nån expert på området är ju bevisat svagbegåvade foliehattar.
Citera
2021-06-23, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Lars Bern har ju fått brallorna neddragna rejält av riktiga forskare inom virologi.
De som fortfarande tror att han är nån expert på området är ju bevisat svagbegåvade foliehattar.

Problemet med virologiforskarna är att de är så insnöade på just virologi att de glömmer bort varför så många blir så sjuka från början. Lars Bern har pratat om detta långt innan pandemin ens slog till.

Att många vill såga honom är inte så konstigt. Följer du hans råd kommer du sannolikt inte behöva så mkt läkemedel i ditt liv. Det är inte för bra för big pharma och såklart kommer han att smutskastas.
Citera
2021-06-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är inte bra att vara för smal heller givetvis. För lite fett på kroppen kan vara direkt livsfarligt, men det är mkt ovanligt. Snarare har vi för mkt bukfett och det är det sämsta av det sämsta fettet.

Ja, men att det snabbt blir så farligt bara genom att ligga runt 20-22 i BMI (Normalvikt är 18,5 - 25).

Det anses ju ändå hälsosamt men det är lika farligt som ett BMI på 35 - dvs ganska rejäl fetma.

Nu pratar vi ju inte om folk som anses underviktiga utan folk som gott och väl ligger inom det som kallas normalvikt eller hälsosam vikt - dvs ett BMI runt 20-22 - hur kan risken att dö i Covid 19 stiga så snabbt vid en normal vikt?

Om vi tar mig t ex - jag är 183 cm och väger 86 kg - blir ett BMI på 25,7 - dvs risken sett till mitt BMI ligger bland det lägsta som går.

Skulle jag väga 70 kg så skulle jag ha en högre risk att avlida än om jag skulle väga 120 kg och jag som 120 kg skulle anses vara rejält fet.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-23 kl. 11:02.
Citera
2021-06-23, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja, men att det snabbt blir så farligt bara genom att ligga runt 20-22 i BMI.

Det anses ju ändå hälsosamt men det är lika farligt som ett BMI på 35 - dvs ganska rejäl fetma.

Nu pratar vi ju inte om folk som anses underviktiga utan folk som gott och väl ligger inom det som kallas normalvikt eller hälsosam vikt - dvs ett BMI runt 20-22 - hur kan risken att dö i Covid 19 stiga så snabbt vid en normal vikt?

Om vi tar mig t ex - jag är 183 cm och väger 86 kg - blir ett BMI på 25,7 - dvs risken sett till mitt BMI ligger bland det lägsta som går.

Skulle jag väga 70 kg så skulle jag ha en högre risk att avlida än om jag skulle väga 120 kg och jag som 120 kg skulle anses vara rejält fet.

Jag tror inte att man ska stirra sig blind på BMI då det kan vara extremt missvisande. Du kan ju vara supertränad och ha ett högt BMI, men ändå vara hälsosam.

Det som är farligt är bukfettet. Har man bukfett måste man försöka göra sig av med det fortast möjligt.

Vissa kan även vara feta på insidan men utan kulmage så att säga. Ett vanligt problem i bland annat indien.

Det finns bara ett sätt att rätta till det. Sluta äta så förbannat mkt kolhydrater och socker!
Citera
2021-06-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag lovar att 99% av hysterikerna härinne väger 100+ kg och trycker i sig stora mängder socker till vardags. Och vi andra ska sitta inlåsta samt injicera oss med ett otestat "vaccin" för att skydda deras hälsa, annars är vi själviska

Hjärndödheten är total.

socker är moderna tidens katasrof
Citera
2021-06-23, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
socker är moderna tidens katasrof

Ja och värdelösa vegetabiliska fetter. Hade det inte varit för detta skräp hade det inte varit mkt till pandemi att tala om.

Men från myndigheterna hörs det ungefär ingenting om vad man själv kan göra proaktivt.
Citera
2021-06-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ja och värdelösa vegetabiliska fetter. Hade det inte varit för detta skräp hade det inte varit mkt till pandemi att tala om.

Men från myndigheterna hörs det ungefär ingenting om vad man själv kan göra proaktivt.

jag har varit emot sockerkonsumtion i många år , är ganska övertygad att det är de som är roten till mycket ont, Dock möter man mycket motstånd angående de! att det har en inverkan på pandemin är jag helt inne på
Citera
2021-06-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
jag har varit emot sockerkonsumtion i många år , är ganska övertygad att det är de som är roten till mycket ont, Dock möter man mycket motstånd angående de! att det har en inverkan på pandemin är jag helt inne på

”Big sugar” vettu!
Jag är helt för en sockerskatt omedelbart.
Dock är inte valboskapen så positiva till detta. Gemene miserabla WT älskar sin cola till fredagsunderhållningen och lördagsgodis är ett måste.
Kika ner i vagnen jämte när ni handlar nästa gång så förstår ni varför politikerna inte vågar..
Citera
2021-06-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
”Big sugar” vettu!
Jag är helt för en sockerskatt omedelbart.
Dock är inte valboskapen så positiva till detta. Gemene miserabla WT älskar sin cola till fredagsunderhållningen och lördagsgodis är ett måste.
Kika ner i vagnen jämte när ni handlar nästa gång så förstår ni varför politikerna inte vågar..

sockerskatt vette fan, ska inte behövas alls men det stör mig att det är socker i nästa allt.. de förstör folkhälsan nå så otroligt.
Citera
2021-06-23, 11:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är det visst men det behövs nyanseras. Att inte äta kött och vara vegan är en extremt dålig idé. Inte minst nu när det är pandemi.
Är du på den lögnen igen. Inga studier vad jag har sett ökar risken för svår covid om man äter vegetariskt. Däremot visar studier att risken för svår covid minskar med vegetarisk kost.

Kan du inte bara hålla dig til sanningen en enda gång och inta bara köra en ständig upprepning av vad du vill ska vara sant.
Vegetarisk kost verkar minska risken för svår covid-19

De som äter vegetariskt har 73 procents minskad risk att bli svårt sjuka i covid-19 visar studien. LCHF-diet verkar däremot inte alls skydda mot svår covid-19.

Pescetarianer, alltså vegetarianer som också äter fisk, hade 59 procents minskad risk att drabbas av svår covid-19-infektion. Att äta en LCHF-diet med lite kolhydrater och mycket protein verkade däremot inte skydda mot att bli svårt sjuk i covid. Snarare tvärtom, men de resultaten är inte statistiskt säkra.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vegetarisk-kost-verkar-minska-risken-for-svar-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in