2021-06-22, 17:07
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då umgås vi i olika kretsar.

Det ironiska är ju, att hela den där looken är allt annat än individuell. Alla kvinnor som har anammat hela looken, ser likadana ut - som stora, förvrängda barbiedockor. Allt personligt är utsuddat.
Hur vet du att vi umgås i olika kretsar? De i min närmaste krets har inte heller tatueringar eller läppfillers men samtidigt så har jag ju ögon att se med och det räcker med att gå runt ett par kvarter så ser jag många unga med tatueringar. Fillers i läpparna inte riktigt lika vanligt ännu men detta kan som sagt komma att ändras med tiden.

Fast poängen med ett individuellt utseende är inte att vara ett unikum vilket förövrigt är helt omöjligt i en befolkning på ca 10 miljarder.

Snarare så handlar det om att inte behöva följa en enda specifik mall för att få känna sig godkänd av andra i sin omgivning.

Det finns också ett brett spektrum av olika stilar och utseenden. Den typen du benämner som "Barbiedocka" är bara en av många och man behöver faktiskt inte skapa en sorts rangordning kring alla dessa olika utseenden. Åtminstone inte i offentliga arbetssammanhang.
Citera
2021-06-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är ju lägre än trailer trash! Blir ju problem med anställningar i framtiden.

Jo, jo Men svenskar är de trots allt.
Citera
2021-06-22, 21:47
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
De flesta kvinnor är väl knappast nöjda med sig själva om du ska dra det argumentet.

Räcker med att tjejer sminkar sig för att markera att de inte är nöjda med sitt naturliga utseende. Du anställer väl tjejer med läppstift och mascara? Ja, naturligtvis gör du det eftersom sminkning är normaliserat och det där om "nöjda tjejer" bara ett svepskäl för att du ska kunna utesluta folk som ännu ses som lite annorlunda helt efter dina egna och andras fördomar.

När läppfillers eller halstatueringar blivit tillräckligt vanligt och avdramatiserat så kommer ingen längre att ha några problem med att anställa personer med sådana attribut.

För att komma till kärnan här så handlar det återigen om rädsla och fördomar inför det som är annorlunda samt oviljan att ta itu med dessa rädslor. Det är väl mer bekvämt att bara låta instinkterna ta över helt och slippa tänka efter lite.

Jag tar det en gång till. Om en naturlig tjej som är glad och trevlig och verkar må bra. Idrottar och är självsäker söker samma jobb som någon som fyller läppar, eller på annat sätt modifierat sig själv så har jag ett val.
Med min erfarenhet så väljer jag en av dessa, om du kallar det en fördom så får det väll vara så men min erfarenhet är att en naturligt glad ung tjej kommer oftare dyka upp till sitt jobb och fungera bättre med sina medarbetare.

Kalla det fördom, kalla mig boomer. Kalla mig för vad du vill.

Och Jo. Det är en klar majoritet av unga människor som mår bra på min arbetsplats. Allt är relativt men det är mycket glädje.

Edit: För att göra det än mer klart så kan vi göra en realistisk bild för en småföretagare. Du har 100 tjejer som är sociala, glada och naturliga.
Du har 100 modifierade tjejer, dom kan va glada dom med under anställningsintervjun.
Dom har knappa CV, samma betyg och du kollar inte deras sociala medier.

Gruppen ska funka ihop och väldigt sällan vara borta.

Om du under 10 års anställning får välja en av dessa grupper så vad väljer du?
Senast redigerad av cateatdog 2021-06-22 kl. 22:28.
Citera
2021-06-23, 10:22
Medlem
Om folk vill se ut som ankor så får dom göra det, men dom kan i all sin dar inte förvänta sig att omvärlden ska låtsas som ingenting och "bortse" från det.

Jag känner Yvonne personligen, har gjort i många år, och jag kan säga att jag har aldrig mött någon med sådant mod och civilkurage. Hon säger vad hon tycker och står för det också, och har på så sätt hjälpt väldigt många i sin omgivning. Men det beror förstås helt och hållet på hur det tas emot. Visst är det jobbigt att få kritik, men får man kritik pga något som är självvalt och går att göra något åt så borde man rimligen inte bli så upprörd som Ronja blev i det här fallet. Hade hon tagit det på rätt sätt så hade hon kanske lyckats tänka tanken att det kanske inte är så väldans passande att skicka in en Tinder-bild i en jobbansökan, men men.

Jag är iallafall väldigt glad att detta ämne har kommit upp till diskussion, och hoppas innerligt att det här får alla unga tjejer att tänka ett steg extra innan dom blåser upp sina läppar, eller gör något annat onödigt ingrepp.
Citera
2021-06-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggachad
Om folk vill se ut som ankor så får dom göra det, men dom kan i all sin dar inte förvänta sig att omvärlden ska låtsas som ingenting och "bortse" från det.

Jag känner Yvonne personligen, har gjort i många år, och jag kan säga att jag har aldrig mött någon med sådant mod och civilkurage. Hon säger vad hon tycker och står för det också, och har på så sätt hjälpt väldigt många i sin omgivning. Men det beror förstås helt och hållet på hur det tas emot. Visst är det jobbigt att få kritik, men får man kritik pga något som är självvalt och går att göra något åt så borde man rimligen inte bli så upprörd som Ronja blev i det här fallet. Hade hon tagit det på rätt sätt så hade hon kanske lyckats tänka tanken att det kanske inte är så väldans passande att skicka in en Tinder-bild i en jobbansökan, men men.

Jag är iallafall väldigt glad att detta ämne har kommit upp till diskussion, och hoppas innerligt att det här får alla unga tjejer att tänka ett steg extra innan dom blåser upp sina läppar, eller gör något annat onödigt ingrepp.

Med tanke på vad som kommit fram om YF så tvivlar jag på din bild av henne.

Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Mål nr: B 823-20

Åklagaren har begärt att Yvonne Fager döms för grovt olaga hot, 4 kap 5 § 2 st
brottsbalken. Hon har påstått att följande har hänt.
Yvonne Fager har hotat Said Ali Idris genom att, samtidigt som hon höll ett gevär i
handen, till honom direkt respektive till hans chef över högtalartelefon - i Ali Idris
närvaro - uttala att hon skulle skjuta honom och skjuta honom i ryggen. Det hände
den 22 november 2019 på Estabovägen 90, Åsbro, Askersunds kommun.
Hotet var sådant att Said Ali Idris kunde förväntas känna allvarlig rädsla för sin
personliga säkerhet.
Brottet bör bedömas som grovt då hotet påtagligt förstärkts med vapen och då
målsäganden uppfattat hotet akut.
Yvonne Fager begick gärningen med uppsåt.
Yvonne Fager har förnekat gärningen. Dessutom har hon känt sig hotad av Said Ali
Idris som hon uppfattat velat tränga sig in i hennes bostad varför hon velat skrämma
denne. Hon har inte haft vapnet riktat mot Said Ali Idris. Yvonne Fager har uppgett
att hon inte haft uppsåt.

Och även att hon struntar i att betala sjuklön till sina anställda.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/inget-kontrakt-och-ingen-sjuklon-for-anstalld-pa-assistansbolag

Sedan så har jag mångårig erfarenhet av att kollegor som har tatueringar lite överallt och även på hals och ansikte och om de är tjejer sprutat in saker i läpparna eller fixat bröst och stjärt. Och utifrån den så gällande utfört arbete så ser jag ingen skillnad mot de som inte har det.
Citera
2021-06-23, 13:37
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Med tanke på vad som kommit fram om YF så tvivlar jag på din bild av henne.

Och även att hon struntar i att betala sjuklön till sina anställda.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/inget-kontrakt-och-ingen-sjuklon-for-anstalld-pa-assistansbolag

Sedan så har jag mångårig erfarenhet av att kollegor som har tatueringar lite överallt och även på hals och ansikte och om de är tjejer sprutat in saker i läpparna eller fixat bröst och stjärt. Och utifrån den så gällande utfört arbete så ser jag ingen skillnad mot de som inte har det.

Inte förvånad, kändes ganska tydligt att det handlade om någon form av personlighetsstörning när man såg sättet hon skrev sina mail på och då hade jag ändå förståelse för hennes grundande resonemang. Skulle aldrig falla mig i tanken att arbeta för en sån individ.
Citera
2021-06-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Inte förvånad, kändes ganska tydligt att det handlade om någon form av personlighetsstörning när man såg sättet hon skrev sina mail på och då hade jag ändå förståelse för hennes grundande resonemang. Skulle aldrig falla mig i tanken att arbeta för en sån individ.

Kan bara instämma att kvinnan har problem med hur hon utrycker sig.

Men självklart så har en arbetsgivare all rätt att anställa eller inte anställa efter eget tycke. Dock så lämnar man aldrig en motivering utan säger bara att man valt att gå vidare med andra sökande.
Citera
2021-06-23, 15:11
Medlem
drmaximusens avatar
Nu har enligt expressen flera bimbos av samma sort som "Ronja Läppdotter" sluppit upp och mailbombat städföretaget med bimboläppbilder och falska jobbansökningar. Visar egentligen hur bimbosar fungerar i grupp. Jag förstår mig inte på den gruppdynamiken. Men kan hålla med att de tillämbar HSB´s slogan "tillsammans är vi starka" och nog fasen kan de i grupp verka som opinionsbildare.

Fast om jag skall ge lite kreds så gynnar dessa bimbosar fillerindustrin ordentligt.
Citera
2021-06-23, 18:30
Bannlyst
Alltså klart att det är oseriöst att skicka in en bild med sitt cv, taget med blurr-filter och man putar med läpparna. Kanske om det var en ansökan till Paradise hotel eller vad det heter…
Citera
2021-06-23, 20:59
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Inte enligt Lexbase, så säger mest om dig som ryktesspridare.
Såg att du fått svar din lilla idiot
Citera
2021-06-23, 21:01
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggachad

Civilkurage eller en personlighetsstörning? Människan är fräck och gränslös, dessutom är hon farlig
Citera
2021-06-23, 21:02
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Men det är väl bra om folk är uppriktiga. De flesta arbetsgivare blir tveksamma till att anställa dessa människor. Bra att de får vet

Vad baserar du det på, att de flesta arbetsgivare drar sig för att anställa människor med fillers? Har du gjort någon slags oberoende studie i ämnet eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in