2021-06-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
De flesta räknar väl med att Sabuni leder sitt parti rätt ut ur riksdagen och inte mycket pekar på att hon ska kunna vända det upplägget. Backar.

Desto mer jag ser av henne, desto mer tror jag att hon håller L kvar vid ett nytt val. Hon är tydlig och stark. Hon säger rätt saker, och kommer mest troligt plocka en hel del Moderat-röster.

Citat:
Märta och Bolund ligger inte heller särskilt säkert till. Nosar på kvalgränsen och kan helt klart också åka ut. Men Märta har varit hyfsat rapp i käften och drar en hel del fler än vad Isabella gjorde och deras väljare går trots allt och röstar. Kan backa om Bolund ges mer utrymme än Märta annars samma som sist eller något fram.

Vänstern kommer stjäla MPs röster. De var rebeller och tar 90-talisternas röster, som tidigare tillfallit MP och i viss mån C.

Citat:
Sedan har vi Ebbas rättegång (I oktober.) som gör att hon kanske inte kommer vara lämpliga att fronta KD i ett val där man vill nå deras kärnväljare månaden innan. Kan kanske backa på grund av henne.

Helt rätt. Men hon har fortsatt högt förtroende. Jag tror hon klarar det, även om det är med nöd och näppe. Tror KD hade kunnat ha 1-2% mer om hon inte bestämt sig för det där huset.

Citat:
Noshi har vind i seglen och går antagligen fram en del.

Här har vi den största vinnaren!

Citat:
Frågan är väl bara om någon av sidorna vinner på ett extraval eller om det blir ett skattefinansierat spektakel som ändå bara landar i ett nytt "låst läge"?

Om MP åker ur vinner de konservativa (KD, M, SD (ev L)). Om MP stannar kvar så hamnar vi i ett nytt låst läge, där C kommer backa på sina marknadshyror och sammarbeta med V.

V vinner oavsett. C förlorar oavsett.
Citera
2021-06-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag vet inte mer än vad som står i media. Men där befattar sig inte C med V eller SD.

Och dom har varit väldigt stabila med det. Tvärtemot alla svammelmakare som menar att C är kappvändare, för att i nästa ögonblick storlipa över att C är kompromisslösa (dvs stabila).

S ser man som några som följer överenskommelser och går att avtala med.

Det går nog med M och KD också. (Även om Ebba är otillräknerlig).

Vad gäller SD så kan jag bara referera till UKs ord när han sonderade på uppdrag av Talmannen, och fick frågan om han skulle prata med SD. "Jag gillar inte utpressning" svarade UK.

Så det är ett skäl till att det inte går att ha med SD att göra. Dom fungerar inte.

Du vill med det kommunicera att dom inte kan samarbeta. Då kan man nämligen inte göra så.

Just opålitliga tror jag inte är rätta ordet.
* Ointresserade av samarbete
* Står för långt till vänster.
* Driver en politik som knäcker det näringsliv i Sverige som driver tillväxt.

Det är de 3 punkterna som jag skulle tro är hindren.

C är ett tillväxtparti så de två nedre punkterna lär vara fundamentala hinder.
Den första kan man ju tänka sig kan ändras med tiden.

Det jag skriver här borde inte vara det minsta kontroversiellt. Utan uppenbart med de fakta som ligger.

Varför skänker du legimitet till ett uttalande från Kristersson som han knappast kan styrka med fakta?

Tuffe-Uffe försökte länge göra en poäng av att han minsann aldrig skulle tala med SD även om Kinberg Batra redan hade öppnat dörren.

Nu är det ju så att SD väldigt länge existerade i ett vacuum där ingen ville ha med deras väljarkår att göra öht, man såg även det statsbärande S som den självklara makten i Sverige som kunde dela ut en smula då och då.

Nu när SD visat att dom knappast är en fluga och börjar dränera S på makt i egentligen alla delar som högern aldrig förmått sig på att rubba för en endaste tum så vill fler och fler prata och samverka.

Ska C bli det sista sk borgerliga partiet att stå som den svenska socialdemokratins försvarare? Trots att det bara innebär just smulor? Lycka till säger jag då.
Citera
Medlem
Ska detta gälla endast nyproducerade hyresrätter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bra fråga. MP vill ju knappast ha extraval. Jag tror dock att beslutet ligger hos statsministern ensam, precis som när det gäller entledigande av ministrar.
Här står att det är regeringen som utlyser extra val:
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/val-till-riksdagen/#0dc747bee572b4700ea8c41aff6249fb
Extra val

Regeringen får besluta om extra val till riksdagen mellan ordinarie val. Det är också regeringen som väljer valdag. Extra val ska då hållas inom tre månader efter beslutet. Beslut om extra val får inte fattas av en övergångsregering, det vill säga en regering som har avgått men sitter kvar för att sköta det löpande arbetet till dess att en ny regering har utsetts.

Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för statsministern eller en annan minister kan den rikta en så kallas misstroendeförklaring mot den ministern. Om misstroendeförklaringen riktas mot statsministern måste regeringen avgå eller utlysa ett extra val. För att regeringen ska kunna sitta kvar måste den utlysa ett extra val inom en vecka från misstroendeförklaringen

Här står att regeringen måste vara enig:
https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/sa-arbetar-regeringen-och-regeringskansliet/sa-arbetar-regeringen/

De svenska statsråden, det vill säga ministrarna, har till skillnad från sina kolleger i många andra länder få möjligheter att fatta beslut på egen hand. Alla regeringsbeslut fattas gemensamt av regeringen först när frågan är väl genomarbetad och regeringen enig. Statsministern har det yttersta ansvaret för att regeringens politik samordnas och följer en gemensam linje.

Ovanstående är dock inte lagtext utan menat som information till allmänheten. Kan ju finnas klargörande skrivelser i förarbeten osv.
Citera
2021-06-22, 21:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Tidningar spekulerar om Lööf som statsminister. Detta får bara inte hända. Jag är för demokrati och för majoritetsbeslut. Men att Lööf och ett litet skitparti som C kryper fram och tar för sig och där Lööf desutom blir statsminister får bara inte ske. Detta vore inte demokrati. Jag bra vägrar. Vet inte hur jag egentligen kan vägra, men får bara inte ske.

Om detta mot all förmodan sker blir inte Annie långlivad, och då menar jag det rent bokstavligt.

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Detta är endast ett problem som återfinns i den representativa demokratin.
Varför inte använda oss av den sanna och ursprungliga demokratin, dvs direkt demokrati?
Just varför skall vi betala för en massa, relativt deras utbildningsnivå, högavlönade politiker och politiska aktivister när en större andel svenska befolkningen sedan 199 velat minska invandringen än att ökat!

Sedan 1991!
I tre decennier har folket således velat ha motsatsen till det våra "folkvalda politiker" de facto levererat åt oss!

Just hur är detta demokrati??

Ja som du säger har den representativa demokratin nått vägs ände. Makt korrumperar alltid och därför kan den aldrig fungera över tid då representanterna kommer börja representera sig själva istället för väljarna efter en tid.

Tekniken är nu också mogen för att nästa steg med direktdemokrati kan tas.
Citera
2021-06-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Det är en poäng jag skulle kunna hålla med om. Men samtidigt är detta gränsdragningar som måste göras för att ett system skall upprätthållas. Man kan ju även påstå att regeringsformen är antidemokratisk eftersom vi inte tillåter 10-åringar att rösta. När det kommer till specifikt representativ demokrati förutsätter det en spärrgräns till riksdagen, just för att riksdagen har ett begränsat antal platser och således inte kan ha fler än 349 olika ståndpunkter i församlingen.

Poängen är att trots generella krav på valbarhet till riksdagen så efterföljs majoritetsprincipen i själva omröstningarna i församlingen, vilket är demokratiskt.
Visst kan det av praktiska skäl kanske motiveras med en gräns, men den gränsen bör då rimligen vara 1/349 del av rösterna. Dvs 0.286 % i stället för 4%.
Citera
2021-06-22, 21:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Damberg hävdade samma sak i Aktuellt i debatten med Sabuni igår. Sabuni avstod från att bemöta eller invända mot den beskrivningen.

Sabuni har sagt att hon inte var med (sant) och därför inte kan uttala sig om vem som propsade på vad.
Citera
2021-06-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Visst kan det av praktiska skäl kanske motiveras med en gräns, men den gränsen bör då rimligen vara 1/349 del av rösterna. Dvs 0.286 % i stället för 4%.
Kanske det. Men då blir ju följdfrågan vad man gör med 18-årsgränsen?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Har det hänt något under dagen som påverkat utvecklingen eller har dagen efter misstroendeförklaringen mer varit en dag för processa vad som hänt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Samtidigt måste då Löfven motivera varför han inte låter Kristersson göra ett försök. Sossarna har ju stått i media nu och sagt att ett "extra val är inget som svenska folket vill ha". Förmodligen lär man hänvisa till låsningar och att talmansrundor tar för lång tid. Hyckleriet är dock något för högern att kunna peka på, Löfven tvingar Sverige till ett extraval enkom för att de är oroliga att oppositionen ska kunna få ihop en regering. Rimmar illa med Löfvens löfte om att han nu ska göra det som är "bäst för landet".

Om han hade varit intresserad av att göra vad som är bäst för landet så hade han börjat samarbeta med SD 2014. Då hade sverige varit i en mkt bättre sits och vänstern hade haft mkt större väljarbas då.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
En enkel fråga om direktdemokrati - måste förslagen vara finansierade?

Givetvis finns det begränsningar. Man har en budget. Vid uppköpet börjar man givetvis med att upphandla det som är kritiskt sedan fortsätter man tills alla pengar är öronmärkta.

Inte mycket svårare än en vanlig hushållsekonomi.

Jag inbillar mig dock att det initialt kommer bli mindre lyckat där man shoppar som fulla sjöman på landpermission; men när de bistra konsekvenserna av sådant beteende skall betalas lär sig folk snabbt den hårda vägen.

Väljarnas agerande får en direkt återkoppling, som gör att de mycket snabbt inser alla handlingar har konsekvenser på ett helt annat sätt än nu.
Citera
2021-06-22, 21:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sabuni har sagt att hon inte var med (sant) och därför inte kan uttala sig om vem som propsade på vad.

Hon kan förstås alltid fråga björken om hon vill få besked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in