2021-06-22, 21:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Menar du därmed att dörren mot V är stängd för överblickbar framtid och det alltså därför är fördel SD i frågan?
Jag vet inte mer än vad som står i media. Men där befattar sig inte C med V eller SD.

Och dom har varit väldigt stabila med det. Tvärtemot alla svammelmakare som menar att C är kappvändare, för att i nästa ögonblick storlipa över att C är kompromisslösa (dvs stabila).

Citat:
Kan man släppa fram S så borde man kunna släppa fram inflytande från SD då SD mig veterligen inte har brutit mot mot överenskommelser eller agerat som ett kriminellt gäng.
S ser man som några som följer överenskommelser och går att avtala med.

Det går nog med M och KD också. (Även om Ebba är otillräknerlig).

Vad gäller SD så kan jag bara referera till UKs ord när han sonderade på uppdrag av Talmannen, och fick frågan om han skulle prata med SD. "Jag gillar inte utpressning" svarade UK.

Så det är ett skäl till att det inte går att ha med SD att göra. Dom fungerar inte.

Citat:
Tvärtom har SD framförallt röstat på sin egen politik eller det som dom anser som bäst för Sverige.
Du vill med det kommunicera att dom inte kan samarbeta. Då kan man nämligen inte göra så.

Citat:
Nåt säger mig att C har helt andra invändningar mot att se SD som del i ett framtida regeringsunderlag vilket Annie gjort en väldigt stor poäng av vid ett flertal tillfällen.

Det verkar alltså inte handla om att SD ses som opålitliga främst.
Just opålitliga tror jag inte är rätta ordet.
* Ointresserade av samarbete
* Står för långt till vänster.
* Driver en politik som knäcker det näringsliv i Sverige som driver tillväxt.

Det är de 3 punkterna som jag skulle tro är hindren.

C är ett tillväxtparti så de två nedre punkterna lär vara fundamentala hinder.
Den första kan man ju tänka sig kan ändras med tiden.

Det jag skriver här borde inte vara det minsta kontroversiellt. Utan uppenbart med de fakta som ligger.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja den "breda mitten", 3 skitpartier som bara sabbar. Vänsterblocket, konservativa blocket och idiotblocket.
Det intressanta här tycker jag är att inget av dessa partier är "i mitten" egentligen. De är bara de värsta globalisterna och sverigehatarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Absolut, det är alltså en gråskala.
Beror som sagt på vem man frågar. Ur ett statsrättsligt perspektiv ja, ur ett perspektiv som ser till majoritetsprincipen nej.
Citera
2021-06-22, 21:33
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Men är det verkligen sann demokrati att ignorera 20% av alla röstande väljare?

Om jag och du har en demokratisk omröstning där 20 personer medverkar. 10 röstar för ditt beslut och 9 röstar för mitt och en väljer att inte rösta, men jag väljer sedan att inte räkna med 2 av dina röster för att jag inte tycker om dom och därför vinner jag... Då är det väl egentligen inte en demokrati längre, eller?

Jag borde ha förtydligat. Så fungerar en parlamentarisk demokrati. C har lovat att inte samarbeta med SD. M samarbetar. Helt demokratiskt, i alla fall i en borgerlig demokrati. C lovar sina väljare att inte ge varken SD eller V inflytande. Det odemokratiska vore om de gör det ändå, och blåser sina väljare på det enda inflytande de har vart fjärde år.
Citera
2021-06-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller verkligen med om det! Man ska inte kunna sitta och klura och filura själv på hur man smidigast skall klamra sig fast vid makten. Är man bortröstad skall man bort puts väck tycker jag. Exakt så som du säger, extraval bör man i så fall tvingas bestämma sig för innan misstroendeomröstning. Ett jäkla slöseri med väljarnas tid annars.

Tycker det är sjukt pinsamt, och sannolikt även skadligt, för (S) del, detta att Löfven förhalar allt till absolut sista sekunden. Det är genomskinligt och vem som helst förstår vad som pågår.
Jag tycker nog att man inte ens ska ha extra val, det som behövs är en regeringsform som kan leda till beslut med de riksdagsledamöter som är valda.
Citera
2021-06-22, 21:34
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Håller med och det var naturligt att börja med representativ demokrati längre tillbaks i tiden. Att t.ex. en by utser en representant som åker iväg och för folks talan var naturligt en gång i tiden. Detsamma när Sverige införde demokrati, man röstar på företrädare man litar på om de för ens talan. Men detta ger makt till representanterna och makt korrumperar alltid på sikt så det är bara en tidsfråga innan representanterna distanserar sig från folket och företräder sin egen agenda istället.

Nu har vi dessutom teknik för att kunna skapa en mer fungerande demokrati och det är hög tid att vi driver fram opinion för det. Men opinionen för det måste bli stark för att vi ska få demokrati igen, för de som äger makten släpper den aldrig ifrån sig frivilligt.

hear, hear!
Citera
2021-06-22, 21:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
En rent konstitutionell fundering. Kan Löfven ensam besluta om extra val eller måste regeringen vara enig? Har MP vetorätt eller är kravet på att regeringen skall vara enig bara praxis som Löfven i god socialdemokratisk anda kan bortse från vid behov?

Bra fråga. MP vill ju knappast ha extraval. Jag tror dock att beslutet ligger hos statsministern ensam, precis som när det gäller entledigande av ministrar.
Citera
2021-06-22, 21:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det intressanta här tycker jag är att inget av dessa partier är "i mitten" egentligen. De är bara de värsta globalisterna och sverigehatarna.

Ja de är helt galna, extremistpartier. De försöker bara sälja in sig själva som mitten.
Citera
2021-06-22, 21:36
Medlem
hashs avatar
C vill ha extraval, det är därför man inte godtar ett samarbete med V.
C har goda chanser på att öka i ett extraval.
Citera
2021-06-22, 21:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tråkig ny historieskrivning som nu börjar få "traction": Det var bara L som ville ha "förnedringsklausulen" i JÖK för att stänga V ute. C hade inte med det där att göra.

Så var det ju inte.

Nej, och hur som helst är det ju C som sedan propsat på att förnedringsklausulen ska tillämpas.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det vet vi inte eftersom Kristersson hade för bråttom och inte förhandlade i botten. Kanske en förnedringsklausul av samma typ som den i Jöken (men riktad mot SD) hade räckt för att spetta loss C från det rödgröna blocket?

Det erbjöds en sådan men Lööf insåg nog att SD aldrig skulle släppa fram UK utan någon som helst betalning men att det skulle vara avsevärt lättare med V. Med V behövde man bara skrämma med stora stygga vargen så föll de omgående in i ledet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin
Beror som sagt på vem man frågar. Ur ett statsrättsligt perspektiv ja, ur ett perspektiv som ser till majoritetsprincipen nej.
Majorietetsprincipen förutsätter att man inte har någon riksdagsspärr och även utan en riksdagsspärr är det demokratiskt problematiskt. Man skulle mycket väl kunna tänka sig ett samhälle med tusentals partier som är ganska små. Vi har en regeringsform som försöker motverka detta, och detta i sig är direkt antidemokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in