2021-06-22, 19:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
C har byggt hela sin profil på att inte ens indirekt röra i SD. På den nivån att jag tror partiet imploderar om de närmar sig SD (väljarna flyr till MP eller V och politikerna hoppar av i massor). Jag tror det finns ett avgrundsdjupt hat där som jag inte vet vart det kommer ifrån. S skulle med lätthet kunna bygga ut Löfven och börja sammarbeta med SD t.ex. om det garanterade fortsatt makt.
Det "hatet" kallas indoktrinering eller "vi följer vår ledare", och bytte Lööf fot i frågan skulle halva partiet komma med på en gång. Plötsligt går det hur bra som helst att samarbeta med SD. Det är bara att säga de magiska orden och fårskocken följer med.

Lööf är dock totalt rigid och hon kommer aldrig att säga de orden. Hon har alltså låst sig ute från makt, genom att bojkotta ett parti från vardera sidan.
Citera
2021-06-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Löfven kan inte bara fortsätta som vanligt när han har blivit avsatt i en misstroendeförklaring. Bara diktatorer gör så.

Om han utlyser extraval inom en vecka så sitter han med lagens goda minne kvar som statsminister fram till detta val.

Citat:
7 § Förklarar riksdagen att statsministern eller något annat statsråd inte har riksdagens förtroende, ska talmannen entlediga statsrådet. Om regeringen kan besluta om extra val till riksdagen och gör det inom en vecka från misstroendeförklaringen, ska något entledigande dock inte ske.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152
Citera
2021-06-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kom att tänka på en given lösning på regeringsproblemet.

M KD L C gör helt enkelt en ny JÖK kopierad från den gamla, kanske med mindre ändringar. V fäller dagens JÖK, men SD är spaka och kommer per automatik att rösta på den nya, utan att det kallas "samarbeta med SD". Ungefär som V röstade på S gamla JÖK utan samarbete. Problem solved.

I nya JÖKen kan tyvärr inte ingå Marknadshyror eftersom SD är emot dem. Men man kan istället lyfta ut den som en valfråga. Eller så kan man ha med den punkten om man frågar SD först. Jag tror SD är så nöjda att Löfven är ute att de kan ta marknadshyror.

Varför skulle M KD och L behöva göra samarbete med C? De tre partierna är ju redan redo att samarbeta med SD.
Citera
2021-06-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Om han utlyser extraval inom en vecka så sitter han med lagens goda minne kvar som statsminister fram till detta val.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152

Jag tror han utlyser extraval, han vill sitta på posten så länge som möjligt.
Citera
Medlem
C utkristalliserar sig allt mer som det verkliga extremistpartiet i Sveriges Riksdag, med sin kompromisslösa tok-ny-liberalism. Ideologin är överordnad verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nja jag håller inte med. Jag avskyr C men C:s väljarbas är snarlik V:s och även MP:s i och med att den till stor del består av professionella systemlojala idealistiska kvinnor i storstäderna. Som ogillar SD starkt. C är nog rätt så splittrat i synen på SD och på invandringspolitiken. Och även i synen på V. Men jag tror V är på väg åt gråsossehållet nu med Nooshi och man är då mer kritisk mot privata lösningar. Sådant borde stöta bort C.

Det är en relativt ny väljarbas för C. De har fortfarande en stark ställning i mindre orter. Om man bortser från Stockholm stad så är platser där de är relativt starka Halland, Jämtland, Småland och Gotland. Det är en helt annan väljarbas, som många röstar C av gammal vana. Det är platser där varken V eller MP är särskilt populära.
Citera
2021-06-22, 19:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jaha, vad tycker om det här då?

"Tvångssparandet, formellt kallat tillfälligt sparande, var ett obligatoriskt sparande som infördes i Sverige 1989... alla privatpersoner skulle tvingas spara ett belopp motsvarande 3 procent av slutskatten under 1989 och 1990."

Är det också inslag av Sovjet-politik?
1989 var det Ingvar Carlsson som styrde. Och då gällde Sovjetifiering. Trojkan Erlander/Palme/Carlsson var fast beslutsamma att göra Sverige till en Öststat.

Men vad har det med topic att göra?

Tack och lov har vi haft Bildt-regeringen och Alliansen som av-Sovjetifierat.

Och denna period har C+L jobbat med att låta S sköta av-Sovjetifieringen.

Tyvärr gick V ihop med SD+M+KD och stoppade av-Sovjetifieringen, i en slags kommunistisk kommandoräd.

Så nu får vi se om M skall ordna någon egen av-Sovjetifieringen. Eller vad M tänkt sig här. M har en väldigt tung förklaringsbörda inför sina väljare om dom stoppat av-Sovjetifieringen. Och inte kommer igång med en egen.
Citera
2021-06-22, 19:12
Medlem
DeValeras avatar
Jag undrar hur Annie Lööf tänker, vad hon har för planer.

Ett extra val kan antingen ge samma resultat som idag - och då måste en Löfvenledd regim ta hänsyn till V. Det har nu Dadgostar klart och tydligt signalerat genom fällningen av regimen. Eller så vinner den konservativa sidan och då står Lööf helt utan politiskt inflytande.

Så vad är syftet med Lööfs ställningstagande? Något s.k. brett mittenalternativ finns inte. Moderaterna hade kunnat gjort detta efter förra valet, men avstod. Det finns inget som nu tyder på att de är villiga att ingå i en sådan uppgörelse.

För mig verkar det som att Lööf vill ha en regeringskris, för den interna hanteringen inom centerpartiet. Fortfarande finns många centerpartister som ser sig som borgerliga och att samarbeta med V är för dem något som man inte ser med blida ögon. Jag tror att Annie Lööf vill ha den krisen för att inom centerpartiet hävda att det inte finns någon annan lösning än att förhandla med vänsterpartiet. Hon kommer hävda att detta är den enda lösningen för att Sverigedemokraterna inte ska få något inflytande.

Visst så har C en helt annan ekonomisk politik än V, men för båda dessa partier samt för MP så är migrationspolitiken överordnad alla annan politik. När jag skriver centerpartiet så kanske det inte är hela partiets största fråga, men väl för Annie Lööf och hennes närmaste medarbetare inom partiet. Kom ihåg att hon begravde Allianssamarbetet pga. gymnasieamnestin.
Citera
2021-06-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är väl mer en förklaring till varför man inte längre kommer gå den S-styrda makthegemonin till mötes längre?

Det är snart bara C som gör allt för att skydda den.

Om S hade sträckt ut handen till SD så kanske de hade tagit den.
Citera
2021-06-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
C har byggt hela sin profil på att inte ens indirekt röra i SD. På den nivån att jag tror partiet imploderar om de närmar sig SD (väljarna flyr till MP eller V och politikerna hoppar av i massor). Jag tror det finns ett avgrundsdjupt hat där som jag inte vet vart det kommer ifrån.

Är inte det i princip hets mot politiskt parti av C? C isolerar SD, ignorerar dem, pratar illa om dem osv. Rena dagisfasonerna av vuxna människor, men många verkar fortfarande rösta på ett sådant parti.
Citera
2021-06-22, 19:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Varför skulle M KD och L behöva göra samarbete med C? De tre partierna är ju redan redo att samarbeta med SD.
Fattas väl 1 mandat för att M L KD SD ska ha majoritet. Så det behöver få 1 centerpartist med på tåget.
Citera
2021-06-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
SD stöder V i frågan om marknadshyror.
SD och V är också mycket lika inom skolpolitiken, bostadspolitik, vård och omsorg.

Att man tycker lika i vissa frågor är inte samma sak som att SD stöder V
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in