Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
En pandemi är bara ett ord som man använder när tillräckligt många länder drabbats av samma sak samtidigt.
"Pandemi" är ett ord som jag inte har använt. Jag betraktar det som ett mode-ord. Jag tycker att "epidemi" är ett bättre ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Restriktioner däremot är ett resultat av mer eller mindre välmotiverade politiska beslut och det är de som kostat samhället pengar.
Jo, men dom politiska besluten har sin grund i smittspridningen. Såvida man inte hade släppt in smittbärarna, så hade man inte behövt införa smärtsamma restriktioner.
Tror du att allt hade varit frid och fröjd ifall politikerna bara hade ignorerat epidemin? Tror du att ekonomin hade varit opårverkad ifall politikerna hade avstått från att agera?
Ditt resonemang påminner om en person som står och klagar på brandkåren för att huset fick fuktskador i samband med släckning av en brand. Ifall man inte vill ha fuktskador av släckningen, så ska man inte leka med tändstickor till att börja med.
Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Vad gäller svensk sjukvård var den under isen redan innan denna förkylning bröt ut, på Södersjukhuset i Stockholm rådde kaos redan före det, något sjukhus gick upp i sk stabsläge pga it- problem, förlossningsvården har varit ett sorgebarn i decennier osv.
"Förkylning"? Det är trams att kalla den här epidemin för en "förkylnig". Tror du att en "förkylning" hade belastat intensivvården lika hårt som Covid-19?
Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Och dödsfall, tja, gamla och redan sjuka människor har en tendens att dö när de får en sjukdom till, händer varje år när influensan slår till, det var bara några fler denna gång.
Anser du att dödsfallen inte räknas, ifall dödsoffren led av ohälsa redan innan? Är man mindre värd när man lider av sjukdomar?