2021-06-22, 17:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Okej och jag respekterar din åsikt. Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig i framtiden.
Det är i alla fall bra om man fattar sina uppfattningar efter korrekta och sakliga grunder.

Många menar att vaccinen inte hindrar smittspridning och endast skyddar mot (allvarlig) sjukdom.

Detta är en missuppfattning från början. Fas3 studierna tittade inte på hur vaccinen reducerar risk för infektion eller spridning. Det har olyckligtvis många tolkat som ett svar på frågeställningen. "Vi vet inte hur risken reduceras för infektion eller för transmission, därför skyddar inte vaccinen mot detta" har varit den felaktiga logiken. Alternativt "Vi vet inte hur risken reduceras för infektion eller för transmission, alltså kan vaccinerade fortfarande sprida smitta alltså reducerar inte vaccinen risken för infektion eller för transmission".

Dessa frågeställningar ingick ej i scopet för fas 3 studierna.

Och som kurt-sune varit inne på utvärderas även andra frågeställningar kontinuerligt. Dessa frågor är sådana frågor, som det faktiskt inkommit svar på.

Vaccinen reducerar risken för dokumenterad infektion och det minskar smittspridningen.

Enligt studier som kommit ut senare under våren.

Mycket ligger i korrekta tolkningar. Hade bara informationen tolkats korrekt från början, hade detta missförstånd, att vaccinen inte reducerar smittspridning eller risken för infektion, alrig behövts rätta till från skribenter, varje dag.
Citera
2021-06-22, 17:24
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är i alla fall bra om man fattar sina uppfattningar efter korrekta och sakliga grunder.

Många menar att vaccinen inte hindrar smittspridning och endast skyddar mot (allvarlig) sjukdom.

Detta är en missuppfattning från början. Fas3 studierna tittade inte på hur vaccinen reducerar risk för infektion eller spridning. Det har olyckligtvis många tolkat som ett svar på frågeställningen. "Vi vet inte hur risken reduceras för infektion eller för transmission, därför skyddar inte vaccinen mot detta" har varit den felaktiga logiken. Alternativt "Vi vet inte hur risken reduceras för infektion eller för transmission, alltså kan vaccinerade fortfarande sprida smitta alltså reducerar inte vaccinen risken för infektion eller för transmission".

Dessa frågeställningar ingick ej i scopet för fas 3 studierna.

Och som kurt-sune varit inne på utvärderas även andra frågeställningar kontinuerligt. Dessa frågor är sådana frågor, som det faktiskt inkommit svar på.

Vaccinen reducerar risken för dokumenterad infektion och det minskar smittspridningen.

Enligt studier som kommit ut senare under våren.

Mycket ligger i korrekta tolkningar. Hade bara informationen tolkats korrekt från början, hade detta missförstånd, att vaccinen inte reducerar smittspridning eller risken för infektion, alrig behövts rätta till från skribenter, varje dag.
Goda nyheter!
Troligtvis är detta rön som inte biter på faktaresistenta antivaxxare….
Citera
2021-06-22, 17:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Att vaccinera sig är en egoistisk handling i sig, jag som ung och frisk "donerar" hellre mina två sprutor till någon riskgruppare i ett fattigt land.

Nej det är en ren överlevnadsfråga för många. Vaccin räddar mångas liv, med det fattar säkert inte du.
Citera
2021-06-22, 17:42
Bannlyst
Smittar corona via mat?

Tex om man äter sushi och kocken är sjuk?
Citera
2021-06-22, 17:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste någonstans att regeringen och FHM planerar att dra tillbaks de sista restriktionerna i september. Låter som ett vansinnigt beslut enligt mig. Det borde väl snarare vara klokare att dra tillbaks restriktionerna nu, så folk kan njuta av sommaren nu när smittan är låg. Läste att midsommarfirandet kommer ställas in på många platser. Varför då? I september kan man ju återinföra restriktionerna då skolorna öppnar och smittan ökar igen.

Folkhälsomyndigheten begick precis samma misstag förra året. Dom lät restriktionerna vara kvar över sommaren, för att sedan minska på restriktionerna när hösten kom. Det gick inte så bra.

Det hade varit mycket bättre att pressa ner smittspridningen under våren, för att därefter utnyttja sommaren till att ge svenskarna semester från restriktionerna. Ifall svenskarna hade sluppit restriktioner under sommaren, så tror jag att svenskarna bättre hade orkat med restriktionerna under vintern.

Folkhälsomyndigheten har en tendens att envist upprepa sina misslyckanden, igen och igen. När ska regeringen få nog av dårskapen?
Citera
2021-06-22, 17:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Då är det ju fantastiskt att alla som är rädda för Covid eller som tillhör en riskgrupp vaccinerar sig.
Unga, friska och personer som inte tillhör en riskgrupp kan ju lika gärna avvakta med vaccinet eftersom att risken för allvarlig sjukdom eller död är otroligt liten om man inte är 70+ eller tillhör en riskgrupp (snälla ingen anekdot om någon kusins kompis syssling nu).

Om du anstränger dig lite så tror jag att du kan förstå varför unga och friska personer inte helt gärna vill stoppa i sig ett vaccin som är nödgodkänt och där vi omöjligt kan veta vilka långtidsbieffekter som finns, om det ens finns några. Det blir en riskkalkylation där risken för allvarig sjukdom i Covid är otroligt liten VS ett nödgodkänt vaccin med okänd risk för eventuella bieffekter längre fram.
Att börja flabba om sprutskräck och rädsla för vaccin överlag är bara ovärdigt diskussionen.

Vill man vara elak så kan man säga såhär. Du har klivit över muren och står på andra sidan men du har ingen väg tillbaka. Unga friska individer står kvar och avvaktar. Skulle det börja brinna på din sida så brinner du inne. Skulle det börja brinna på den sidan unga friska idivider står på så kan dom snabbt och enkelt ta sig över till din sida. Jag vet vilken sida jag skulle välja om jag var ung och frisk

Om vaccineringarna i yngre åldersgrupper 20-30 inte når upp till önskade minst 80% får vi leta upp dem och tvångsvaccinera dem. Insatsstyrkan kan vara en god hjälp. Husundersökning kan man göra samtidigt alltid hittar de något, vapen, röksvamp, metamfetamin, kokain etc.
Citera
2021-06-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej det är en ren överlevnadsfråga för många. Vaccin räddar mångas liv, med det fattar säkert inte du.

Man behöver inte vaccinera folk som inte riskerar dö av viruset.
Citera
2021-06-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Smittar corona via mat?

Tex om man äter sushi och kocken är sjuk?

Sannolikheten är nästintill obefintlig.
Fallen där droppsmitta varit inblandad är i stort sett noll.
Risken är många gånger större att hämta maten och därigenom andas in någon annans utandning
Citera
2021-06-22, 17:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Jo om de hotar folkhälsan genom beteende som medför risk för att smitta andra och indirekt riskgrupper.
Citera
2021-06-22, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Sannolikheten är nästintill obefintlig.
Fallen där droppsmitta varit inblandad är i stort sett noll.
Risken är många gånger större att hämta maten och därigenom andas in någon annans utandning

Men om jag äter sushi och personen pillar i min mat och nyser hela tiden är der ju 100% att jag blir sjuk
Citera
2021-06-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo om de hotar folkhälsan genom beteende som medför risk för att smitta andra och indirekt riskgrupper.

Man kan riskera sprida smitta fast att man är vaccinerad.
Citera
2021-06-22, 17:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Jo alla ska vara med utom de som inte tål sprutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in