2021-06-22, 15:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Missade du kanske nyheten om att Hallands första delta fall är en person som redan genomgått en covid infektion. Återinfektion med deltan kan du nog räkna med i all fall inte utesluta.
Har du inte hört om de som fått vaccinet och likförbannat blir sjuka? Det är samma princip. Inget ger 100% skydd. Vare sig vaccinet eller naturlig infektion. Däremot sänker båda risken för allvarlig sjukdom. Att hänga upp sig på enskilda fall är mkt missvisande och är inte den absoluta sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Halland har fått sitt första fall av den nya mutationen av coronaviruset, den så kallade deltavarianten. Den smittade hallänningen har redan tidigare haft covid-19 och provsvaret skickades därför på extra analys.
https://www.hallandsposten.se/nyheter/halland/halland-har-f%C3%A5tt-sitt-f%C3%B6rsta-fall-av-deltaviruset-1.49884195

Inga konstigheter. Det kommer alltid att förekomma specialfall.
Citera
2021-06-22, 15:02
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det gör du visst.

Du säger att samma läkare som skriver hjärtinfarkt elle kula i panna, som dödsorsak,
plötsligt ej har någon trovärdighet, så fort samma läkare anger vaccin som dödsorsak.
Ingen läkare kan ju skriva dödsorsak som inte är fastställd. Vaccindöd är ingen dödsorsak då det inte finns bevis för att vaccinet dödat någon.
Däremot ska de ju rapportera om den avlidne var vaccinerad även om han fått en kula i huvudet eller drabbats av hjärtinfarkt.
Citera
2021-06-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men snälla nå jag påverkar ingen annans risk. Jag har haft covid och smittar ingen. Är jag mot förmodan sjuk stannar jag såklart hemma i sådana fall. Alla får göra som de vill. Antingen tar man vaccinet eller så gör man det inte. Ingen ska känna skam varken åt det ena eller det andra hållet.

Det här synsättet är helt uppåt väggarna.

Ditt resonemang bygger enbart på att dina antikroppar lever för evigt, något du omöjligen kan känna till i dagsläget.
Citera
2021-06-22, 15:04
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Jag har testat mig för någon månad sedan. Men även om de skulle försvinna kan man ha t-cellsimmunitet. Antikroppar är inte hela sanningen när det gäller immunitet.
Ok, testade du dig hor Doktorsgruppen?
Citera
2021-06-22, 15:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ok, testade du dig hor Doktorsgruppen?

nej det gjorde jag inte.
Citera
2021-06-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Intressant detta. Man ska alltså känna skuld och skam om man väljer att inte vaccinera sig.

Om man är någorlunda empatisk, ja varför inte.
Citera
2021-06-22, 15:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ditt resonemang bygger enbart på att dina antikroppar lever för evigt, något du omöjligen kan känna till i dagsläget.

Du får nog slå upp t-cellsimmunitet. Det räcker mycket länge. Antikroppar är bara en del av det hela. Vaccinerna är inte 100% de heller.
Citera
2021-06-22, 15:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Problemet är att ingen har sanningen eftersom långsiktiga studier saknas. Att påtala det är inte något antivaxxkampanjande.
Vad som är antivaccinationspropaganda och inte kan säkert diskuteras jättelänge.

En enkel sammanfattning tycker jag är följande:
Den som informerar om ev. risker av rent altruistiska orsaker bör inte ses som en antivaxxare.

Den som informerar/propagerar av andra orsaker än rent altruistiska bör absolut ses som en antivaxxare.
Citera
2021-06-22, 15:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det normala förfarandet är att studierna är klara innan man kan kalla ett vaccin för färdigt.

Studierna är ju klara. Vill du ha länk till fas 3 studierna?

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2035389

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32661-1/fulltext

Dessa ligger till grund för godkännandet.

Citat:

Det är en chansning på att det inte finns några långsiktiga biverkningar. Hur det blir med det vet ingen idag. Det kommer att dröja några år först.

Om du tar ett skutt är det också en chansning. Du kan inte veta att gravitationen gäller dig när du hoppar och en tid efter. Kanske du hamnar på månen och dör på vägen dit? Inget tyder på det dock. Detsamma gäller med ospecifik långtidsbiverkningar.

Citat:

Det spelar ingen roll när studierna inte är klara.

Studierna som publicerats är som sagt klara.
Citat:

Studierna pågår fortfarande och vaccinerna är under bevakning.

De studier som påbörjats, men ännu inte publicerats, pågår fortfarande. Det är riktigt.

Citat:

Jag tycker att vaccinerna verkar bra, men inte för alla. Är man gammal och multisjuk kan det vara bra. Är du 18 år och frisk i övrigt så förstår jag inte varför du ska ta det.
Varför förstår du inte det?
Citat:

mm men det är fortfarande ett experient hur mkt du än vrider och vänder på det. Sedan behöver det ju inte vara farligt alls, men idag vet vi inget om de långsiktiga eventuella biverkningarna.
Du har inte ens definierat vilket experiment du menar. Vilket experiment pratar du om? Se tidigare fråga.
Citera
2021-06-22, 15:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om man är någorlunda empatisk, ja varför inte.

Luktar godhetssignalerande här. Ett helt sinnessjukt tänkande...Hur fan kan man gå runt och känna sig "empatisk" för man tar ett experimentellt vaccin? Något har gått snett här..
Citera
2021-06-22, 15:10
Medlem
Citat:
Du får nog slå upp t-cellsimmunitet. Det räcker mycket länge. Antikroppar är bara en del av det hela. Vaccinerna är inte 100% de heller.

Har du påvisad t-cellsimmunitet? Jag har inte heller påstått att vaccinerna skyddar till 100%.
Citera
2021-06-22, 15:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vaccinerna verkar inte så mkt bättre. Det fina med naturlig immunitet i tidigare pandemier är att det gett ett nästintill livslångt skydd mot allvarlig sjukdom. Skulle inte förvåna mig om samma sak gäller covid.
Vilka pandemier menar du har givit ett nästintill livslångt skydd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in