2021-06-22, 12:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Mitt ex jobbade på ett stort universitet med medicinsk forskning. Det hände ofta att de kom på kinesiska studenter/forskare med att fotografera labutrustning mm så "spionage" sker även i liten skala.

Jag har också erfarenhet av kineser på jobbet och har själv jobbat par år i Kina. Kineserna på jobbet "suger" upp all information som de kan. även från projekt som de inte hade med attt göra. Efter ett tag var vi tvugna att bara ge de access till de foldrar som de jobbade direkt med. Även om det inte är direkt "spionage" som man ser från filmer, är det ett samlande av information från många källor som sedan kan ge kineserna en bra överblick vad som händer i de olika företagen.
Citera
2021-06-22, 12:24
Medlem
ncr04s avatar
Här är en artikel om det eventuella avhoppet för folk som inte gillar "högermedia":

https://www.thedailybeast.com/mystery-of-top-chinese-spymaster-dong-jingweis-rumored-defection-gets-weirder
Citera
2021-06-22, 12:28
Medlem
feemaxxxs avatar
Vet inte vad jag ska tro.
Ingen chans att en Kines skulle förräda sitt land utan en anledning. I synnerhet en Kines på högnivå har så stora fördelar in Kina, att det inte skulle löna sig för pengar.
Enda möjligheten vore om Kinesen har hamnat i onåd, och ser ett avhopp som enda chansen att rädda sitt skinn.
Citera
2021-06-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Om det där stämmer är det fantastiska nyheter.
/ Det tror tusan man vill hoppa av Kina för USA
Klart allt kan vara lurigt men sådan är den branschen sant falskt man får hela tiden läsa på.
Citera
2021-06-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Här är en artikel om det eventuella avhoppet för folk som inte gillar "högermedia":

https://www.thedailybeast.com/mystery-of-top-chinese-spymaster-dong-jingweis-rumored-defection-gets-weirder

Intressant det här är inte fake news tror jag. Och snart kommer hela vänstermedia få krypa till korset och be om ursäkt för för sitt babbel om konspirationsteorier när det gäller labbläckan från wuhan. Kinaviruset som Trump kallade det och han hade förmodligen rätt redan från början där...
Citera
2021-06-22, 13:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Alla källor nämns i Samnytts artikel. Vågar ni inte läsa eller?

https://redstate.com/jenvanlaar/2021/06/17/breaking-chinese-defector-confirmed-as-top-counterintelligence-official-n398374

https://freebeacon.com/coronavirus/feds-investigating-chinese-spies-return-to-us-ahead-of-covid-travel-ban/

Om ni orkar lära er kinesiska så finns en del info om 董经纬 i cirkulation på nätet. Lycka till.
Om Samnytt anger Fria Tider som i sin tur anger Aftonbladet som källa är det inte källhänvisningar utan mediahänvisningar. Bacon är ingen källa utan en mediaplattform för nykonservativa.
Jag vill fortfarande veta var källan finns som media har hämtat sin info ifrån och jag orkar inte läsa allt för att själv hitta den. Därav frågan.
När media skriver av varandra blir det inga källor bara för det.
VAR ÄR KÄLLAN?
Citera
2021-06-22, 13:43
Medlem
RonPaul2008s avatar
USA har säkert hållhake på killen som hoppade av alternativt lovat han och hans familj ett säkert liv i mer frihet om han lämnar Kina.
Informationen kan sedan vara vad som helst, behöver inte vara från Kina utan USA kan slänga in vad fan som helst.

Troligtvis kan detta starta ett krig, hela jorden blir ett helvete och BNP i USA går upp som en raket efter alla bomber de kommer omsätta.

Personligen har jag problem med Kina då de stulit så många IPs från företagsvärlden, förfalskar sin BNP genom att bygga "skitbyggen" et.c et.c och USA tänker inte låta KINA gå förbi så nu blir det helt enkelt en "reset" igen.
Citera
2021-06-22, 13:48
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Det kan ju vara en desinformation grej, en trippelagent alltså.

Gäller att säkerställa som fan... Kineserna är sliriga.

Tänkte i samma banor...
Citera
2021-06-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Om Samnytt anger Fria Tider som i sin tur anger Aftonbladet som källa är det inte källhänvisningar utan mediahänvisningar. Bacon är ingen källa utan en mediaplattform för nykonservativa.
Jag vill fortfarande veta var källan finns som media har hämtat sin info ifrån och jag orkar inte läsa allt för att själv hitta den. Därav frågan.
VAR ÄR KÄLLAN?

Jadu, den är hemlig är väl tyvärr det tråkiga svaret. Första gången Redstate skrev om detta hade artikeln följande text som tillägg:
NOTE: Several former CIA officers have questioned the veracity of this story or termed it an outright fabrication. We are aware of those comments and stand by our sources.

https://redstate.com/jenvanlaar/2021/06/04/exclusive-high-ranking-chinese-defector-has-direct-knowledge-of-several-chinese-special-weapons-prog rams-n391238
Citera
2021-06-22, 13:58
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Det kan ju vara en desinformation grej, en trippelagent alltså.

Gäller att säkerställa som fan... Kineserna är sliriga.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Tänkte i samma banor...

Som att läckan drar igång nationalistiska tongångar i det egna leden och blottar dess förespråkare.
Biden kan sedan rensa bort dessa oönskade element.

Eller hur tänker ni?
Citera
2021-06-22, 14:02
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Jadu, den är hemlig är väl tyvärr det tråkiga svaret. Första gången Redstate skrev om detta hade artikeln följande text som tillägg:
NOTE: Several former CIA officers have questioned the veracity of this story or termed it an outright fabrication. We are aware of those comments and stand by our sources.

https://redstate.com/jenvanlaar/2021/06/04/exclusive-high-ranking-chinese-defector-has-direct-knowledge-of-several-chinese-special-weapons-prog rams-n391238
Tack för din hjälp. Det var belysande. Bra note av Redstate vilket ökar dess trovärdighet kanske.
Citera
2021-06-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
VAR ÄR KÄLLAN?

Det blir ju dock lite konstigt att be om en sådan källa i detta fall. Vad ska journalisterna göra menar du? Säga att det var Joe Biden som var källa? Då är han ju körd eftersom han utan tvekan röjt information som inte skulle komma ut.

Riktigt idiotiskt att sitta och be om källor när du själv bör inse att det är fullständigt omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in