2021-06-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Fanskapet kommer tillbaks fortare än vi hinner säga midsommar. Dagostar sträcker ut en hand till Löfven, vill ha honom tillbaks enl Afonblajjan. Någon (knubbsälen Henrik), minns inte efternamnet, menar att Löfven kan ha ny regering på gång redan, där han blidkar Annie med nåt fint. Skulle inte förvåna mej. Vi blir aldrig av med aset.

Henrik Ekengren Oscarsson heter den alltid skadeglade, flinande, julgrisen. Sosse dagen lång.

Dubbelt efternamn, en av alla professorer i en rätt menlös vetenskap, samt sosse. Givetvis är Löfven snart tillbaka, tror SD tjänar i opinionen på det ändå.
2021-06-21, 21:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror tvärtom. Anledningen till att högerblocket inte är större är att väljarna är rädda för Moderaternas nyliberalism och för att Sverigedemokraterna ska bygga koncentrationsläger och bunkra upp med Zyklon B. Det är positivt om man kan visa under ett år att båda dessa farhågor är överdrivna.

Nu tror jag inte det blir någon Kristersson-regering, men jag tror inte det skulle vara dåligt med tanke på valet om ett år.

Ja,

Många går fortfarande omkring och på allvar tror att SD kan hitta på precis vad som helst. Inte ens MP kan hitta på precis vad som helst.

Den där udda vinkeln att Löfvén kommer skylla på att de "inte gjort något". Om väljarna är så korkade att de tror att allt går att lösa på ett år .... Ja, då får vi väl Löfvén igen då och har dessutom förtjänat det.
2021-06-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/GZsfCqh6AqQ

Dick Erixon säger faktiskt en sak jag inte riktigt tänkte på i och med ett extraval.

Vad händer om SD får styra i ett år och inte löser alla problem som lär ta åratal att lösa? Då kommer S ha någon att skylla på sen sitter vi där med Löfven igen 2022.

Kanske ligger i vårt intresse att det inte blir ett extraval för att sedan få rösta 2022 och sedan behålla segern i 4 år? Då hinner ju SD göra mycket gott för landet.

Sen är jag rädd för att en börskrasch snart kommer och om SD styr då kan det också gå illa.

Jag vet inte riktigt om 1 år är värt att regera på. Kanske bättre att nu splittra regeringen och tvinga Centern in i en koalition med V så väljarna vet vad som väntar och vänta tills valet 2022.
Så kan det gå, men det kan också gå så att under ett år hinner de införa en massa saker som sossarna sagt varit omöjligt eller bara begravt i utredningar men som en majoritet av svenskarna (framförallt de som tvekar mellan S och SD) vill ha. Typ stoppa invandringen, införa dansk modell för gängbrottslighet, skärpa straffen och införa allmänt hårdare tag (inget dalt, utvisa alla som dömds till fängelse och är utländska medborgare etc), återstarta Ringhals 1, sänk skatten på sparande och pensioner och en massa annat. Sådant som visar att det finns ett alternativ som gör något istället för att ljuga och skylla ifrån sig, sedan att brottsligheten inte faller efter en månad eller ens ett år fattar förhoppningsvis de flesta, även om S kommer försöka hävda motsatsen och mena på att borgarnas lösningar inte funkar. Jag tror att bara saker faktiskt händer och det visas handlingskraft kommer väljarna att ta det mycket positivt. Vi har ju haft 8 år av styre då inget hänt (man har sett på under flyktingvågen, under Corona, medan gängvåldet brett ut sig, medan elbristen drabbar samhället etc och sedan sagt att man inte såg det komma).

Däremot tror jag om det riktigt skiter sig på någon punkt eller om de inte kan sammarbeta (den risken ökar om de ska ha med L i regeringsunderlaget), då tror jag att Löfven leker hem valet 2022.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-06-21 kl. 22:02.
2021-06-21, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Plus två saker till:

SD:s existens ledde till att Sverige stod utan statsminister under hösten 2018 och början av vintern 2019.

SD:s existens ledde också till att en socialdemokratisk regering tvingats regera med en högerbudget två gånger (2015 och 2019).
Och sen har vi dessa AfS-stollar som gapar och skriker om att SD inte gjort någonting på 11 år.
2021-06-21, 22:00
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Och sen har vi dessa AfS-stollar som gapar och skriker om att SD inte gjort någonting på 11 år.

Ja, många blev besvikna att SD "bara" fick 17.5 procent i valet 2018, men effekten blev att Löfven röstades bort strax efter valet, M och KD närmade sig samarbete med SD, Sverige stod utan en statsminister under hela resten av 2018.
2021-06-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Så kan det gå, men det kan också gå så att under ett år hinner de införa en massa saker som sossarna sagt varit omöjligt eller bara begravt i utredningar men som en majoritet av svenskarna (framförallt de som tvekar mellan S och SD) vill ha. Typ stoppa invandringen, införa dansk modell för gängbrottslighet, skärpa straffen och införa allmänt hårdare tag (inget dalt, utvisa alla som dömds till fängelse och är utländska medborgare etc), återstarta Ringhals 1, sänk skatten på sparande och pensioner och en massa annat. Sådant som visar att det finns ett alternativ som gör något istället för att ljuga och skylla ifrån sig, sedan att brottsligheten inte faller efter en månad eller ens ett år fattar förhoppningsvis de flesta, även om S kommer försöka hävda motsatsen och mena på att borgarnas lösningar inte funkar. Jag tror att bara saker faktiskt händer och det visas handlingskraft kommer väljarna att ta det mycket positivt. Vi har ju haft 8 år av styre då inget hänt (man har sett på under flyktingvågen, under Corona, medan gängvåldet brett ut sig, medan elbristen drabbar samhället etc och sedan sagt att man inte såg det komma).

Däremot tror jag om det riktigt skiter sig på någon punkt eller om de inte kan sammarbeta (den risken ökar om de ska ha med L i regeringsunderlaget), då tror jag att Löfven leker hem valet 2022.

Har extremt svårt att tänka mig att sådana reformer som du efterfrågar, går att få till på 10-12 månader. Min förhoppning- om det går så långt med ett ev maktskifte- att väljarna har förståelse för att dom bara haft makten i 10-12 månader, och därför ger ett fortsatt förtroende för en reformagenda 2022.
2021-06-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Har extremt svårt att tänka mig att sådana reformer som du efterfrågar, går att få till på 10-12 månader. Min förhoppning- om det går så långt med ett ev maktskifte- att väljarna har förståelse för att dom bara haft makten i 10-12 månader, och därför ger ett fortsatt förtroende för en reformagenda 2022.
Inte implementerats till fullo, men förslag har presenterats, utredningar startade eller avslutade etc. Tillräckligt för att visa att saker och ting faktiskt händer.

Det är ingen naturlag som säger att utredningar måste ta 18 månader bara för att sossarna gör så nu.
2021-06-22, 13:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Inte implementerats till fullo, men förslag har presenterats, utredningar startade eller avslutade etc. Tillräckligt för att visa att saker och ting faktiskt händer.

Det är ingen naturlag som säger att utredningar måste ta 18 månader bara för att sossarna gör så nu.
Lagen om gymnasieamnesti åt Afghanska skäggbarn drevs igenom på några veckor. Så kan gå fort ibland.
2021-06-22, 14:03
Medlem
Ipsos

M+KD+SD = 47 (L utanför med 2)
S+V+C = 46 (MP utanför med 3)

S 24 (26)
M 22 (22)
SD 19 (20)
V 12 (10) högsta sedan 2002/Schyman
C 10 (9)
KD 6 (5)
MP 3 (4)
L 2 (3)
2021-06-22, 14:05
Medlem
Tyvärr backar SD något, men SD + M + KD får egen majoritet i senaste Ipsos eftersom att både MP och L åker ut!

Citat:
Om det var val i dag så skulle Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna få en knapp majoritet i riksdagen. Det visar DN/Ipsos senaste opinionsundersökning, som gjorts mellan den 8 och 20 juni.

Enligt undersökningen skulle de fyra partierna få 177 mandat i riksdagen, jämfört med 172 mandat för Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet. Liberalerna och Miljöpartiet hamnar båda under fyraprocentsspärren i mätningen.
Citat:
Socialdemokraterna 24 procent (26 procent)

Moderaterna 22 procent (22 procent)

Sverigedemokraterna 19 procent (20 procent)

Vänsterpartiet 12 procent (10 procent)

Centerpartiet 10 procent (9 procent)

Kristdemokraterna 6 procent (5 procent)

Miljöpartiet 3 procent (4 procent)

Liberalerna 2 procent (3 procent)
https://omni.se/hogerpartierna-far-hogst-stod-i-ny-opinionsmatning/a/WOQ63g
2021-06-22, 14:05
Medlem
Högerblocket får 177 mandat i ett eventuellt extraval enligt DN/Ipsos. SD backar en procentenhet och KD ökar en. Moderaterna oförändrade.

Intressant att de flesta mätningar ger högerblocket 47 procent, så även Ipsos.

Som det ser ut nu kommer valet att avgöras av om MP kommer in eller inte.

Edit. Sen på bollen
2021-06-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Högerblocket får 177 mandat i ett eventuellt extraval enligt DN/Ipsos. SD backar en procentenhet och KD ökar en. Moderaterna oförändrade.

Intressant att de flesta mätningar ger högerblocket 47 procent, så även Ipsos.

Som det ser ut nu kommer valet att avgöras av om MP kommer in eller inte.

Edit. Sen på bollen
Precis, samt hur många moderata idioter kastar bort sina röster på L. Det har börjat tryckas på nu i sociala medier, bland "konservativa tyckare" i t.ex. Bulletin och av relativt nya medlemmar här på Flashback att vi måste stödrösta på L för att högersidan ska vinna.

Går det att trycka ner L till under 2% är nog chansen rätt god att M+KD+SD kan få egen majoritet även om MP klarar sig med en hårsmån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in