Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
https://youtu.be/GZsfCqh6AqQ
Dick Erixon säger faktiskt en sak jag inte riktigt tänkte på i och med ett extraval.
Vad händer om SD får styra i ett år och inte löser alla problem som lär ta åratal att lösa? Då kommer S ha någon att skylla på sen sitter vi där med Löfven igen 2022.
Kanske ligger i vårt intresse att det inte blir ett extraval för att sedan få rösta 2022 och sedan behålla segern i 4 år? Då hinner ju SD göra mycket gott för landet.
Sen är jag rädd för att en börskrasch snart kommer och om SD styr då kan det också gå illa.
Jag vet inte riktigt om 1 år är värt att regera på. Kanske bättre att nu splittra regeringen och tvinga Centern in i en koalition med V så väljarna vet vad som väntar och vänta tills valet 2022.
Så kan det gå, men det kan också gå så att under ett år hinner de införa en massa saker som sossarna sagt varit omöjligt eller bara begravt i utredningar men som en majoritet av svenskarna (framförallt de som tvekar mellan S och SD) vill ha. Typ stoppa invandringen, införa dansk modell för gängbrottslighet, skärpa straffen och införa allmänt hårdare tag (inget dalt, utvisa alla som dömds till fängelse och är utländska medborgare etc), återstarta Ringhals 1, sänk skatten på sparande och pensioner och en massa annat. Sådant som visar att det finns ett alternativ som gör något istället för att ljuga och skylla ifrån sig, sedan att brottsligheten inte faller efter en månad eller ens ett år fattar förhoppningsvis de flesta, även om S kommer försöka hävda motsatsen och mena på att borgarnas lösningar inte funkar. Jag tror att bara saker faktiskt händer och det visas handlingskraft kommer väljarna att ta det mycket positivt. Vi har ju haft 8 år av styre då inget hänt (man har sett på under flyktingvågen, under Corona, medan gängvåldet brett ut sig, medan elbristen drabbar samhället etc och sedan sagt att man inte såg det komma).
Däremot tror jag om det riktigt skiter sig på någon punkt eller om de inte kan sammarbeta (den risken ökar om de ska ha med L i regeringsunderlaget), då tror jag att Löfven leker hem valet 2022.