2021-06-22, 13:59
Medlem
Direktdemokraterna så får svenska folket makten istället yrkespolitker.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

I Kina finns det fyra partier.

Det går inte att rösta bort de styrande i Kina. Är det likadant i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det pratas om drive in röstning från bil.
Kanonbra idé!

Valdeltagande på glesbefolkade bruksorter där alla kör bil: 98%
Valdeltagande på Södermalm och i förorter som Rinkeby: 23%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Inte följa, men de borde rimligtvis få göra sin röst hörd då de representerar 17%, vilket de i dagsläget inte får i vår sk demokrati?
De får sin röst hörd. De kan debattera, de kan rösta i riksdagen, de deltar i utskott och i övriga riksdagsarbetet, de kan förhandla med övriga partier etc. Inget särbehandlade på något sätt. Det enda är att några partier inte vill samarbeta med dem och det måste de väl få själva avgöra. Precis som SD knappast kommer vilja samarbeta med C eller V mfl.
Citera
2021-06-22, 14:02
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Jag talar inte om mig, jag pratar om våra "folkvalda"

För att ta några exempel:

-En liten klick elit väljer att inte samtala med ett parti som vid förra valet motsvarade ungefär 20% av folket, det är inte vad jag kallar en demokrati.
Är det folkvilja?

-Annie lööf vill driva igenom marknadshyror, något som större delen av folket är emot.
Är det folkvilja?

-Integrationspolitiken är inget vi fått chansen att rösta om och även där vill majoriteten av folket vill se en förändring, men ingen hänsyn tas till det. Istället får små, extremistiska partier styra landet i den frågan.
Är det folkvilja?

TACK! Äntligen en människa som tänker!

Visst är det ironiskt att de största elitisterna/odemokraterna alltid står och varnar om "hot mot demokratin!! Hot mot demokratin!" när de i själva verket föraktar folket och således folkviljan.

Och alla er som fortfarande tror vi har något som kallas "demokrati" rekommenderar jag er att sluta snacka grekiska och börja prata svenska istället, så blir det lite mer klart att folkvilja inte är något vi har i det här landet.

Folkvilja är inte när kommuninvånare röstar nej till vindkraft men kommunledningen kör över folket och låter vinstmaximerande företag installera vindkraft ändå, det är i bästa fall folkförakt, snarare folkförräderi.

Folkvilja är inte när kommuninvånare röstar nej till att ta emot flyktingar men istället får ett påtvingat folkutbyte.

Den här regerings"krisen" är inget annat än en löjlig teater där allt handlar om att behålla makten, inte att driva politik. Inse att de som sitter i Rosenbad antingen gör det för att de är karriärister, opportunister, alternativt ditsatta som nyttiga idioter åt högre makter. De har inga visioner om att skapa något slags paradis åt folket, de sysslar inte med upplysning, de är på inga sätt några ledare, möjligtvis vilseledare.

Kan rekommendera att sluta bry sig om den här soppan, om politikerna föraktar folket är det dags att folket börjar förakta politikerna.
Citera
2021-06-22, 14:03
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I senaste DN/Ipsos som kom för 5 minuter sen har S tappat 2% medan V har ökat från 10 till 12, vilket är deras högsta notering sedan Schymans glansdagar (2002). Så det verkar gå hem stenhårt i stugorna bland vänsterväljare att göra som Nooshi gjort i veckan.

Kul att se att väljarna inte åter gick på löftet om familjeveckan!
Citera
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Att få göra sin röst hörd är inte synonymt med att få gehör för det man säger...

Om du, jag och tre till ska gå ut tillsammans och äta något och alla ni andra vill äta pizza men jag tycker att vi ska äta tacos, är det väl ändå mest troligt att vi går och käkar pizza och inte tacos... Eller vad tror du?

Då tror jag så klart vi käkar pizza Men om vi 5 ska äta, 3 (inkl dig o din vän) vill ha pizza och 2 (jag o en till) vill ta tacos och jag då säger att majoriteten vill ha tacos för att jag inte vill lyssna på dig o din kompis för att ni är dumma, trots att vi precis röstade om det, kan jag ändå tycka att man ifrågasätta det demokratiska i det hela.
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror att de folkvalda skulle företräda bättre med ett annat system?

Ja, framförallt om folket får folkomrösta angående viktiga frågor. Särskilt frågor som splittrar regeringen. Eller vad tror du själv?
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det går inte att rösta bort de styrande i Kina. Är det likadant i Sverige?

Det är svårt i båda länderna men inte helt omöjligt i något. En gradskillnad alltså.
I Sverige räckte det inte med att en majoritet röstade på partier som lovade att byta ut statsministern.
Citera
2021-06-22, 14:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Precis, representativ demokrati som vi påstår att vi har fungerar bara så länge representanterna tar sitt uppdrag på stort allvar och representerar väljarna. Problemet är dock att de har stor makt och makt korrumperar alltid vilket har lett till att de slutat företräda väljarna. Representativ demokrati kan därför bara fungera en begränsad tid.

Det stämmer vilket vi har fått se de senaste dagarna. Våra politiker beter sig som barn.
Citera
2021-06-22, 14:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I senaste DN/Ipsos som kom för 5 minuter sen har S tappat 2% medan V har ökat från 10 till 12, vilket är deras högsta notering sedan Schymans glansdagar (2002). Så det verkar gå hem stenhårt i stugorna bland vänsterväljare att göra som Nooshi gjort i veckan.

Ja, det kommer att kosta på för Löfven att framstå som en arrogant loser som förlorat jobbet pga en fråga där de allra flesta s-väljare är på vänsterpartiets sida.

Det skulle inte förvåna mig om sossarna tappar betydligt mer än så här framöver.
Citera
2021-06-22, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Är det lika viktigt för dig att de 20% av Sveriges befolkning som har utländsk bakgrund får samma inflytande?
Många av de röstar SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in