2021-06-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han mangler én vesentlig ting for å anses som moduskandidat, og det er en allerede
kjent kapasitet for kriminalitet. Det har han ikke, siden han ikke er straffedømt eller
har vært mistenkt for kriminelle forhold tidligere - etter det vi vet, i hvertfall.

Det virker for meg særdeles merkelig hvis en person som RU skulle satse på
å starte en kriminell løpebane med en så storskala og risikabel operasjon.
Jeg tror ikke han har det som skal til - altså "gjennomføringsevne", som politiet
så fint kaller det.

Du har kanskje rett i det, men jeg er ikke helt overbevist om at det er en tidligere kriminell som står bak. Min første tanke da jeg hørte om saken var faktisk at det var en førstegangskriminell. Jeg så for meg en ung, bitter og mislykket forretningsmann som GM.
Citera
2021-06-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Min første tanke da jeg hørte om saken var faktisk at det var en førstegangskriminell.
Jeg så for meg en ung, bitter og mislykket forretningsmann som GM.

Dette var litt av noen "tungtveiende argumenter".
Citera
2021-06-22, 13:51
Medlem
Citat:
RU trenger ikke ha vist TH mer enn det mest nødvendige - altså hvordan man lager seg
kontoer og lommebøker, kanskje både for BTC og XMR. Han har nesten garantert også forklart
og vist hvordan transaksjoner gjøres. RU har hatt alt å tjene på å vise frem sitt engasjement
for kryptovaluta.
Han sier han begynte å miste håpet på vårparten 2018. Da har vel TH lært
seg det han trengte, og "guttungen" var det ikke bruk for lenger.
Møtene dreide seg om å lage en fabrikk for utvinning av krypto valuta (mining) ikke hvordan lage kontoer, lommebøker, transaksjoner.
Citera
2021-06-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Har kryptomannen et solid alibi for den 31.oktober?

Av det som har kommet frem om kryptomannen så langt, så er han i mine øyne en soleklar moduskandidat til å stå bak forbrytelsen.

Kryptomannen så for seg store inntekter, som aldri ble noe av. Han var utrolig nok bitter over THs gevinst på Monero, som TH kjøpte for å få tilbake AE. Dette forteller utrolig mye om personligheten hans. Dette er jo helt sinnsykt.

Tenk hvor bitter han må ha blitt når han fikk avslag på avslag av TH. Det kunne være interessant å sammenligne datoene for avslagene, opp mot planleggingen av kidnappingen. Siste møte var etter at planleggingen har startet, så dette passer dårlig inn i tidslinjen. Men kanskje han ville gi TH en siste sjanse.

Når han blir siktet forteller han plutselig at TH var svært interessert i Monero. For meg som ikke tror TH stod bak kryptorigget, og utelukker et samarbeid med RU, blir denne forklaringen svært mistenkelig.
Han har antagelig et enda bedre alibi enn TH. RU vet jo at det var TH som tipset politiet og kan av den grunn være litt sur på TH, som fra før heller ikke ville finansiere en krypto valuta fabrikk med 5 til 175 millioner kroner.
Citera
2021-06-22, 14:01
Medlem
Citat:
Han mangler én vesentlig ting for å anses som moduskandidat, og det er en allerede
kjent kapasitet for kriminalitet. Det har han ikke, siden han ikke er straffedømt eller
har vært mistenkt for kriminelle forhold tidligere - etter det vi vet, i hvertfall.

Det virker for meg særdeles merkelig hvis en person som RU skulle satse på
å starte en kriminell løpebane med en så storskala og risikabel operasjon.
Jeg tror ikke han har det som skal til - altså "gjennomføringsevne", som politiet
så fint kaller det.
Hele tanken, jeg kidnapper kona hans og krever 100 millioner av ham, siden han ikke vil finansiere en krypto valuta fabrikk i Egypt, er jo helt molbo.
Citera
2021-06-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Møtene dreide seg om å lage en fabrikk for utvinning av krypto valuta (mining) ikke hvordan lage kontoer, lommebøker, transaksjoner.

Slik var det nok ikke. Mining-delen ble slått ned relativt raskt, noe TH selv har bekreftet at han ikke var interessert i og "aldri lot seg friste".

Så hva brukte de all tiden til gjennom de mange timelange møtene gjennom 2017 og store deler av 2018?
Det tar ikke over 1 år å presentere en forretningsidé som TH har null interesse for.

Den presentasjonen ble nok unnagjort i det første møtet RU hadde med TH og TEH. Men i de påfølgende møtene skal TH ha hatt mange andre spørsmål knyttet til kryptovaluta som RU måtte følge opp - som for eksempel Monero og spørsmålet om anonymiteten den gir.
Citera
2021-06-22, 14:14
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Den presentasjonen ble nok unnagjort i det første møtet RU hadde med TH og TEH. Men i de påfølgende møtene skal TH ha hatt mange andre spørsmål knyttet til kryptovaluta som RU måtte følge opp - som for eksempel Monero og spørsmålet om anonymiteten den gir.

Ja, som VG skrev var forretningsidéen avvist etter kun et par møter.

Jeg kan se for meg at TH har spurt om konkrete ting angående krypto, hvorpå
RU har måttet finne ut av ting, som igjen har ført til flere møter. Ting RU kanskje
ikke har hatt særlig kunnskap om i utgangspunktet, som han har måttet jobbe
litt med å få på bordet. Har de kanskje snakket om darkweb? Protonmail?
Dash? Pasted.co?
Citera
2021-06-22, 14:15
Medlem
Citat:
Gi RU en ny identitet og en kryptofabrikk i Egypt. Så forteller han alt.
du tror intet på hva ru sier uansett. Feks om monero og antall møter med th. Nå matet jeg trollet igjen.
Senast redigerad av LH07 2021-06-22 kl. 14:18.
Citera
2021-06-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ja, som VG skrev var forretningsidéen avvist etter kun et par møter.

Jeg kan se for meg at TH har spurt om konkrete ting angående krypto, hvorpå
RU har måttet finne ut av ting, som igjen har ført til flere møter. Ting RU kanskje
ikke har hatt særlig kunnskap om i utgangspunktet, som han har måttet jobbe
litt med å få på bordet. Har de kanskje snakket om darkweb? Protonmail?
Dash? Pasted.co?

Ja, etter møtene og alle spørsmålene TH stilte skal RU ha undersøkt nærmere og hentet inn mer informasjon, blant annet om Monero. Dette ble så gjennomgått i oppfølgingsmøter. Med tanke på alle møtene og varigheten de hadde, så kan man tenke seg at RU også har vist litt på skjerm og ikke bare pratet om det. Informasjonsinnhentingen til RU fremkommer også av hans aktivitet på forum, blant annet sommeren 2018 var RU opptatt av sikkerheten rundt krypto. I forum tok han blant annet opp tema rundt hacking av krypto og søkte informasjon om dette. Dette kan kanskje sees i sammenheng med de møtene han hadde med TH og kartlegging av informasjon etter alle spørsmålene han fikk.
Citera
2021-06-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, etter møtene og alle spørsmålene TH stilte skal RU ha undersøkt nærmere og hentet inn mer informasjon, blant annet om Monero. Dette ble så gjennomgått i oppfølgingsmøter. Med tanke på alle møtene og varigheten de hadde, så kan man tenke seg at RU også har vist litt på skjerm og ikke bare pratet om det. Informasjonsinnhentingen til RU fremkommer også av hans aktivitet på forum, blant annet sommeren 2018 var RU opptatt av sikkerheten rundt krypto. I forum tok han blant annet opp tema rundt hacking av krypto og søkte informasjon om dette. Dette kan kanskje sees i sammenheng med de møtene han hadde med TH og kartlegging av informasjon etter alle spørsmålene han fikk.
Lurer på hva RU visste akkurat på den tiden han postet på forum. Kanskje han der og da trodde han hjalp TH med anonym krypto til forretninger. For eksempel at TH trengte litt krypto til å betale svart eller overføre svart innenfor forretningene sine. Jeg kan ikke se for meg at idéen om kidnapping var fremme da han begynte å flexe på forum. Men u never know
Citera
2021-06-22, 14:34
Medlem
Citat:
Var du til stede siden du vet? Eller er det kun mer trolling fra deg?
Senast redigerad av Alsagio 2021-06-22 kl. 14:40.
Citera
2021-06-22, 14:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Lurer på hva RU visste akkurat på den tiden han postet på forum. Kanskje han der og da trodde han hjalp TH med anonym krypto til forretninger. For eksempel at TH trengte litt krypto til å betale svart eller overføre svart innenfor forretningene sine. Jeg kan ikke se for meg at idéen om kidnapping var fremme da han begynte å flexe på forum. Men u never know

Kombinasjonen av naivitet og høye ambisjoner har sikkert vært nok for RU
til å hjelpe TH med nær sagt hva det skulle være av ting som omhandlet
krypto spesielt og tekniske ting generelt. Han hadde vel et håp om at TH
kanskje skulle snu etterhvert.

Det ville ikke være nødvendig for TH å si noe om sine egentlige planer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in